شهر بانه به پایتخت هه‌لپه‌رکی ایران تبدیل می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه هر شهر کردستان دارای برند فرهنگی و هنری خاص خود است، گفت: از امسال قرار است شهر بانه به عنوان پایتخت هه‌لپه‌رکی ایران تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، علی‌اصغر دریایی، شامگاه امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم آبان_ در آئین افتتاحیه پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی بانه، اظهار کرد: هه‌لپه‌رکی هنری تلفیقی و ترکیبی از رقص و حرکاتی است که ریشه در آداب و سنن این مرز و بوم دارد.

وی با اشاره به اینکه این هنر فقط متوجه شادی‌ها نمی‌شود و در عزا و غم هم کاربرد دارد، افزود: هه‌لپه‌رکی رقص نیست چون این حرکات قدمت چندین هزار ساله دارد و رقص فقط در مجالس شادی وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: هدف این جشنواره رقص نخواهد بود چون هرکدام از حرکات هه‌لپه‌رکی دارای مفهوم خاص خود است و مقاومت، پایداری، اتحاد و انسجام در این حرکات دیده می‌شود.

دریایی تصریح کرد: نگاه ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بر تمرکززدایی است و در این راستا برنامه‌ها را از مرکز استان به شهرستان‌ها، بخش‌ها و حتی روستاها برده‌ایم و برای هر شهرستان چند رویداد را به عنوان شناسنامه هنری آن شهرستان تعریف کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هر شهر کردستان امروز دارای برند فرهنگی و هنری خاص خود است، افزود: از امسال قرار است شهر بانه نیز به پایتخت هه‌لپه‌رکی ایران تبدیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گریزی نیز به اتفاقات شهر غزه زد و خاطرنشان کرد: شما مرزداران غیور بانه که به پایداری و استقامت مشهور هستید امروز درد مردم غزه را خوب می‌فهمید و در شهر غزه که شهر امام شافعی است، کودکان حال و روز خوبی ندارند و دل هر انسان آزاده‌ای از دیدن تصاویر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به درد می‌آید که امیدواریم هر چه زودتر رستگاری و رهایی نصیب این مردم شود.

فرهنگ اصیل و قدیمی کردستان باید حفظ شود

کمال خدری، فرماندار بانه نیز در این مراسم اظهار کرد: فرهنگ دیرینه و اصیل کردستان که هه‌لپه‌رکی یکی از مصادیق آن به شمار می‌آید، باید حفظ شود و باید برای این نوع فرهنگ‌ها ارزش و احترام قائل بود.

وی افزود: استان کردستان دارای فرهنگ بسیار غنی بوده که امروز برای ما مایه افتخار است که شهر بانه به عنوان پایتخت فستیوال هه‌لپه‌رکی انتخاب شده است.

فرماندار بانه خاطرنشان کرد: امروز در این جشنواره میزبان هفت استان کشور هستیم که از تمامی ظرفیت‌ها برای مهمان‌نوازی خوب از مهمانان استفاده خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا، پنجمین جشنواره هه‌لپه‌رکی بانه از امروز آغاز و به مدت سه روز تا روز پنجشنبه، بیست‌وپنجم آبان ماه ادامه دارد که ۱۳ اثر به مرحله نهایی جشنواره راه یافته است.

گروه‌های هه‌لپه‌رکی به‌روژه بانه، تافگه سردشت، گووند ارومیه، روژ مرگور، دوانزه سواره مریوان، ایلامیان ایلام، سیروان ایلام، هه‌تاو مهاباد، هوزان مهاباد،، رشتی ساوجی مریوان و چیکای خراسان به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند و گروه چیا سقز و بروسکه بانه نیز در بخش جنبی اجرا خواهند داشت.

هه‌لپه‌رکی به مجموعه‌ای از رقص‌ها و حرکات نمایشی کُردی گفته می‌شود که شامل بخشی از آئین‌های نمایشی و حماسی مناطق کردنشین کشور است و بیشتر در مجالس شادی کاربرد دارد.

کد خبر 704214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.