پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی بانه آغاز شد

پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی بانه امروز (سه‌شنبه) با اجرای کارناوال خیابانی گروه‌های مختلف هنری کشور در شهرستان بانه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا ایمنا از کردستان، پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی بانه، شامگاه امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم آبان_ با اجرای کارناوال خیابانی گروه‌های مختلف هنری کشور و برگزاری آئین افتتاحیه در شهرستان بانه آغاز شد.

این جشنواره از امروز به مدت سه روز تا روز پنجشنبه، بیست‌وپنجم آبان ماه ادامه دارد. داوران آن نیز قطب‌الدین صادقی، احمد توکلی، عطا روشن‌زاده، رابه‌ر کردستانی و حسین احمدی هستند.

برای برگزاری این جشنواره ۴۰ اثر از هفت استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که ۱۳ اثر به مرحله نهایی جشنواره راه یافته است.

گروه‌های هه‌لپه‌رکی به‌روژه بانه، تافگه سردشت، گووند ارومیه، روژ مرگور، دوانزه سواره مریوان، ایلامیان ایلام، سیروان ایلام، هه‌تاو مهاباد، هوزان مهاباد،، رشتی ساوجی مریوان و چیکای خراسان به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند و گروه چیا سقز و بروسکه بانه نیز در بخش جنبی اجرا خواهند داشت.

۹ گروه هه‌لپه‌رکی دارای مجوز در شهرستان بانه وجود دارد که به طور متوسط ۴۰۰ نفر در این گروه‌ها فعالیت می‌کنند.

هه‌لپه‌رکی به مجموعه‌ای از رقص‌ها و حرکات نمایشی کُردی گفته می‌شود که شامل بخشی از آئین‌های نمایشی و حماسی مناطق کردنشین کشور است و بیشتر در مجالس شادی کاربرد دارد.

کد خبر 704210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.