۳ هزار واحد مسکونی تا پایان سال به متقاضیان واگذار می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی از واگذاری سه هزار واحد مسکونی تا پایان سال جاری به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از اراک، حمید انعامی پیش از ظهر امروز -سه‌شنبه بیست و سوم آبان ماه- در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در استان مرکزی طرح نهضت ملی مسکن با جدیت دنبال می‌شود اظهارکرد: امید می‌رود این طرح با تأمین مالی متقاضیان تحقق یابد تا منجر به خانه دار شدن افراد و کاهش قیمت مسکن شود.

وی با مقایسه مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن افزود: اراضی طرح مسکن مهر از دهه‌های قبل آماده سازی و زیرساخت آن فراهم شده بود اما در این طرح کار از صفر و حتی کمتر از آن آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن حتی یک متر زمین آماده سازی نشده بود تصریح کرد: در استان مرکزی روش‌های تأمین زمین و توافق با مالکین و… انجام و کار از زیرساخت آغاز شده و زمین مناسب در تمام شهرستان‌ها برای اجرای این طرح تأمین شده است.

وی با اشاره به اینکه، در چند سال گذشته در حوزه مسکن استان نه تنها کار نشد بلکه حوزه مسکن نابود شد، افزود: در آن سال‌ها مسؤولان آن اعتقادی به ساخت مسکن نداشتند به همین دلیل ساخت مسکن صورت نگرفت اما در دو سال اخیر تمام تلاش بر این است که عقب ماندگی ساخت و تولید مسکن در استان جبران شود.

انعامی گفت: در راستای ساماندهی افراد واجد شرایط برای دریافت مسکن تلاش می‌شود در چهار سال نخست، حداقل زمین برای متقاضیان تأمین شود.

وی با بیان اینکه هم اینک زمین طرح نهضت ملی خمین تأمین شده اما به علت انتقال خط لوله گاز شتاب کار کند شده است افزود: در شهر خمین با توجه به مشکلات موجود، زمین به میزان ساخت هزار واحد مسکن، به بنیاد مسکن تحویل شده اما هنوز پیشرفت فیزیکی مورد نظر حاصل نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار کرد: برای متقاضیان و واجدین شرایط به میزان دو هزار واحد زمین آماده شده است و امسال درشهرستان ساوه دو هزار واحد مسکن به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در حوزه شرکت ساخت، یک دهه زیر نظر اصفهان و به مدت چند سال زیر نظر همدان فعالیت داشت که این اداره با تلاش صورت گرفته، مستقل شد.

انعامی با بیان اینکه این اداره کل در تمام نقاط استان مرکزی طرح‌های راه اصلی و آزادراه تعریف کرده است گفت: برخی طرح‌ها مانند پل سنجان که ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، مصداق بارز ناکارآمد اجرایی بود اما این طرح با کار جهادی به مدت هشت ماه تکمیل شد که موجب رضایت و خشنودی شهروندان را فراهم و عقب ماندگی هشت سال قبل را جبران کرد.

وی افزود: برای نقاط حادثه‌خیز اصلی استان اقدامات خوبی انجام شده و برخی نقاط حادثه‌خیز شامل: دوراهی خنداب، پل خیرآباد و ایبک آباد توسط این اداره حذف شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: برخی طرح‌های ملی مانند طرح پل بروجرد با ۲۳ کیلومتر تنها کریدور شمال به جنوب است که دو بانده نبود و علت آن عدم پیگیری و در اختیار نبودن زمام امور در دست استان بود.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته نیمی از این طرح در سال گذشته انجام شد و مابقی آن هم تا پایان سال انجام واین طرح زیربار ترافیک خواهد رفت.

اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی در استان مرکزی

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی هم از اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی با اعتباری باغ بر ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در نقاط مختلف این استان خبر داد.

اصغر حمزه‌لویی با بیان اینکه ۳۲۴ کیلومتر راه و باند دوم هم در دست ساخت است اظهارکرد: در طرح فاز دوم که شامل الیگودرز و شازند است، قرار داد منعقد شده که ۴۰ کیلومتر آن در محدود استان مرکزی واقع شده است.

وی افزود: سال گذشته ۱۰ کیلومتر از مسیر ازنا به شازند به بهره‌برداری رسید و با این اقدام یک نقطه حادثه خیز در استان مرکزی اصلاح شد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به مرگ ۳۲ نفر در نیمه نخست سال گذشته در محور بروجرد به استان مرکزی تصریح کرد: در نیمه دوم سال تلفات این مسیر به چهار نفر رسید و هم اینک از این جاده ۱۰ کیلومتر باقی مانده که امید می‌رود امسال تا اواخر آذرماه به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: بار ترافیکی آزاده راه اراک به خرم آباد به جنوب کشور هم اینک بر روی جاده دو طرفه در حال انجام است.

حمزه‌لویی با بیان اینکه شرایط سختی در این جاده حاکم است افزود: پیمانکار این طرح با تمام قدرت در حال فعالیت است و اصلاح جاده دلیجان به خمین و الیگودرز و شازند هم در قالب یک طرح قرار دارد ۲۰ هزار میلیارد ریال با پیمانکار قرارداد منعقد شده است.

وی افزود: در سال جاری ۷۰ کیلومتر از ۱۰۸ کیلومتر مسیر دلیجان به خمین انجام شده است، این طرح یکی از مهمترین طرح‌های حوزه‌های کاری است وبرای آن از محل سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

در ادامه سعید میرزایی، مدیرعامل عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران اظهار کرد: در استان مرکزی ۱۰ طرح سرمایه گذاری تعریف شده که از این تعداد پنج طرح مربوط به شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران است.

وی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن ۳۰۰ واحد از سنوات گذشته وجود دارد که هم اینک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مدیرعامل عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران با بیان اینکه امسال ۷۰ واحد این طرح در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد تصریح کرد: دراین شرکت تولید مسکن صورت نمی‌گیرد بلکه شهر تولید می‌شود. تولید شهر به معنای تولید مسکن، امور زیربنایی و روبنایی، امور حمل و نقل و تمام مواردی است که برای یک شهر نیاز است.

میرزایی با اشاره به اینکه در شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است، تاکید کرد: یکی از موارد بسیار مهم در این راستا آماده سازی اراضی است که آماده سازی ۹۸ هکتار اراضی در شهر مهاجران را به ۱۰۰ درصد رسانده‌ایم و در حال تعریف پروژه‌های ساخت برای این اراضی هستیم.

وی اضافه کرد: در شهر جدید امیرکبیر آماده سازی چندین محله را آغاز کرده‌ایم وتامین اعتبار برای زیرساخت‌های طرح نهضت مسکن ملی از قبیل آب، برق وگاز با اشاره به اینکه تأمین آب و برق و گاز از نیازهای اصلی این طرح است.

مدیرعامل عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران اتصریح کرد: دستگاه‌های خدمات رسان باید به وظایف خود عمل کنند و همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

میرزایی تاکید کرد: از آنجا که علاوه بر تولید مسکن، تولید شهر هم انجام می‌دهیم باید آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، بهداشت، اوقاف و دستگاه‌هایی که مسئولیت تأسیسات زیربنایی و روبنایی را دارند تا زمانی که جمعیت این شهر به حد نصاب برسد، خدمات مورد نیاز شهر را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی تنها استان در کشور است که دو شهر جدید دارد، اضافه کرد: هزار و ۱۳۱ واحد مسکن مهر در شهر جدید امیرکبیر ساخته شده که ۱۳۰ واحد آن مشکلات جدی دارد، این شهر برای آبیاری فضای سبز هم با مشکل مواجه است.

مدیرعامل عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران تصریح کرد: سال گذشته ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن ویلایی در شهر امیرکبیر آغاز شد که اجرایی کردن آن نیاز مبرم به آماده سازی اراضی دارد.

میرزایی با اشاره به اینکه در طرح جوانی جمعیت ۹۷ قطعه زمین به مردم واگذار شد گفت: متراژ واحدهای مسکونی در طرح تفصیلی شهر جدید امیرکبیر ۳۰۰ متری است، اما برای واحدهای مسکونی قانون جوانی جمعیت اراضی ۲۰۰ متری تعریف شده است.

وی اضافه کرد: تعدادی از زمین‌های قطعه پنج به قطعات متراژ ۲۰۰ متری تبدیل شد و اگر هر فردی زمین ۳۰۰ متری بخواهد مابقی هزینه زمین از او دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر و مهاجران ادامه داد: حدود ۲۰۰ قطعه در محله چهار شهر جدید امیرکبیر در مرحله کارشناسی است و قیمت آماده سازی آن از سوی کارشناس رسمی دادگستری اعلام و واگذاری براساس آن انجام می‌شود.

میرزایی افزود: طرح آماده سازی محله پنجم شهر امیرکبیر در راستای طرح قانون جوانی جمعیت تغییر کرده و حدود ۳۰۰ قطعه از ۹۰۰ قطعه محله پنج این شهر به واحدهای ۲۰۰ متری تبدیل و به زودی قرارداد آماده سازی این اراضی با بنیاد مسکن منعقد می‌شود و اراضی به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی اظهار کرد: در طرح نهضت ملی موظف به ساخت سه هزار واحد مسکونی در شهر جدید امیرکبیر و پنج هزار واحد مسکونی در شهر مهاجران هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر و مهاجران با بیان اینکه از ابتدای سال آماده سازی زمین‌ها آغاز شده است اضافه کرد: در شهر امیرکبیر به عنوان نگین سبز هفتاد قله و تنها شهر ویلایی کشور، آماده سازی یکی از محله‌ها به وسعت ۶۰ هکتار و استعداد ساخت ۱۹ واحد، به ۱۰۰ درصد رسیده است.

میرزایی ادامه داد: آماده سازی در محله سه و چهار شهر جدید امیرکبیر به وسعت ۱۶۰ هکتار و استعداد ۲۵۰۰ واحد مسکونی، با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رسیده است.

وی گفت: شهر جدید امیرکبیر شهر نوپایی است البته ممکن است ایراداتی داشته باشد اما با همکاری مردم موانع برطرف می‌شود و امید می‌رود با همکاری مردم، شهری درخور نام امیرکبیر در این منطقه احداث شود.

کد خبر 704182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.