شناسایی ۱۵۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کشور

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در عرصه گردشگری سراسر کشور شناسایی شده است که از این تعداد ۲۱۰ بسته انتخاب و برای ارائه در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری نهایی و ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، علی اصغر شالبافیان امروز _ سه شنبه بیست و سوم آبان_ در حاشیه مراسم افتتاح یک هتل در شیراز اظهار کرد: در کشور بیش از دو هزار و ۵۰۰ پروژه گردشگری در حال با حجم سرمایه‌گذاری ۳۷۰ هزار میلیارد تومان در دست اجرا است.

وی افزود: از این تعداد، ۱۸۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد تومان متعلق به استان فارس است که مهم‌ترین آن‌ها ۳ هتل پنج ستاره و ۵ هتل چهار ستاره است که در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های در دستور کار که در برنامه هفتم توسعه نیز برای تشویق حوزه سرمایه‌گذاری لحاظ شده است در نظر گرفتن کاربری‌های ترکیبی در اراضی گردشگری است که به نوعی امکان کاربری‌های تجاری، اداری، مسکونی در کنار کاربری‌های گردشگری را فراهم می‌کند و به گونه‌ای تأمین مالی از خود پروژه گردشگری محسوب می‌شود.

شالبافیان اظهار امیدواری کرد: این مشوق یک حضور بسیار خوب برای ورود سرمایه گذار به این حوزه ایجاد خواهد کرد و امکان خروج و پیش فروش برخی از بخش‌های تأسیسات گردشگری در کنار امکان بهره برداری فاز بندی این پروژه‌ها به شکل مشوقی خواهد بود که سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری به این حوزه ترغیب شود و پروژه‌های در حال احداث سریع‌تر تکمیل شود.

استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در دستورکار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری که به شکل ویژه دنبال شد موضوع استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بود که هتل افتتاح شده توسط یکی از سرمایه‌گذاران صورت گرفته است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها شناسایی ایرانیان خارج از کشور و استفاده از ظرفیت آن‌ها در این حوزه است که استان فارس از استان‌هایی است که در این زمینه ظرفیت بسیار خوبی دارد.

شالبافیان خاطرنشان کرد: استان‌های بوشهر، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی از جمله استان‌هایی هستند که توانستند از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری استفاده بهینه داشته باشند.

جذب ۲۹۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از سوی ایرانیان مقیم خارج از کشور

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم در حوزه جذب پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در مجموع ۲۹۱ میلیون دلار جذب صورت گرفته است که این جذب توسط ایرانیان خارج از کشور بوده است که علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هستند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: این میزان در مقایسه با سال ۹۲ رشد ۱۰ برابری داشته است که نشان دهنده استقبال ایرانیان خارج از کشور به حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است و این موضوع باید تقویت شود.

شالبافیان ادامه داد: با پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ذیل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور کمیته مستقل گردشگری به ریاست رئیس جمهور تشکیل و تصویب شد که یکی از برنامه‌های این کمیته حوزه، ارتباط با ایرانیان خارج از کشور در راستای معرفی ایران از طریق این سرمایه‌گذاران است.

وی تاکید کرد: حدود یک‌هزار و ۵۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در عرصه گردشگری سراسر کشور شناسایی شده که از این شمار ۲۱۰ بسته انتخاب و برای ارائه در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری نهایی و ارائه خواهد شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین گروه‌های هدف که دنبال خواهد شد استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور است، افزود: فارس، استانی است که با توجه به ظرفیت‌های آن در میزهای گردشگری کشور، عهده دار مسئولیت چند میز است که میز گردشگری ادبی و میز ملی گردشگری عشایر از جمله آن‌ها است.

شالبافیان با اشاره به برپایی اولین نمایشگاه گردشگری عشایر به میزبانی شیراز، خاطر نشان کرد: این اولین رونمایی از فعالین میز ملی گردشگری عشایر کشور است که با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی بی نظیر عشایر کشور بر پا شده است و فارس در این زمینه نقش ممتازی دارد.

رشد ۴۰ درصدی ورود گردشگر به کشور

وی در ادامه اضافه کرد: در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی در جذب گردشگر داشته‌ایم و علی‌رغم اینکه در سال گذشته با موضوع ناآرامی‌ها و اغتشاشات مواجه بودیم این موضوع موجب افول در حوزه گردشگری شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: این روند متناسب با ظرفیت‌های کشور نیست و بخشی از ظرفیت گردشگری ورودی در ارتباط با همسایگان پیگیری شده است. اما برخی کشورها همچون آذربایجان به علت موضوعات خارج از گردشگری، ورود گردشگر از آنها به کشور به شدت کاهش یافته است و به کمتر از یک دهم در سال ۹۸ رسیده است.

شالبافیان اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌های تدوین شده در دولت سیزدهم بتوانیم سیاست تنوع بازار و طرح تسهیل تردد گردشگران خارجی دنبال می‌شود را اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص با کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان برآیند ما این است به جهت افزایش ماندگاری گردشگران از طریق مسافرت با خودرو شخصی و هزینه کرد بیشتر، این طرح می‌تواند در چند استان خاص ظرفیت‌های بیشتری در حوزه گردشگری ایجاد کند.

کد خبر 704170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.