برای ساخت و راه ‌اندازی گلخانه فقط این لوله را استفاده کنید

لوله‌ها مهمترین اتصالات فلزی هستند که در ساخت گلخانه‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شوند.

لوله‌های فلزی نقش اسکلت بندی و ستون‌های نگهدارنده گلخانه را ایفا می‌کنند و مهم است که علاوه بر مستحکم بودن، در برابر رطوبت هوا و نوسان دما هم مقاوم باشند. اگر قصد دارید گلخانه راه اندازی کنید و به دنبال لوله‌های مناسب برای این کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم بهترین لوله‌ها برای ساخت و راه اندازی گلخانه را به شما معرفی کنیم.

لوله گالوانیزه یا لوله آهنی سفید

لوله گالوانیزه نوعی لوله فولادی یا آهنی با آبکاری روی و روکش ضدزنگ است. این لوله از نظر ضخامت بدنه در سه مدل سبک، متوسط و سنگین تولید می‌شود. به لوله گالوانیزه سبک، لوله سفید یا لوله گلخانه گفته می‌شود. این لوله به دلیل مقاوم بودن نسبت به زنگ زدگی، رطوبت و بخارهای شیمیایی برای ساخت گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

لوله سفید یا لوله گلخانه با روکش گالوانیزه سرد یا گرم و متریال فولاد یا آلیاژ آهن تولید می‌شود. قیمت لوله گالوانیزه گلخانه فولادی نسبت به لوله آهنی بالاتر است، چون استحکام و مقاومت بالاتر، وزن سبک‌تر، طول عمر بیشتر و ظاهر بهتری دارد. این لوله‌ها با طول ۶ متر و ۱۲ متر و ضخامت ½ تا ۴۸ اینچ تولید می‌شوند.

مهمترین ویژگی‌های لوله گالوانیزه عبارتند از:

  • لوله گالوانیزه به دلیل ساختار یکپارچه خود نسبت به ضربه، فشار بار افقی و فشار بار عمودی مقاومت بالایی دارد
  • بدنه لوله نسبت به رطوبت، بخار آب یا واکنش با مواد شیمیایی (مانند املاح آب به ویژه نمک‌ها) مقاوم است
  • بدنه لوله تا زمانی که پوشش گالوانیزه سطح لوله سالم باشد، دچار فرسایش و خوردگی نخواهد شد
  • لوله گالوانیزه قابلیت جوش پذیری و آچارخوری بسیار خوبی دارد

برای ساخت و راه ‌اندازی گلخانه فقط این لوله را استفاده کنید

چرا لوله گالوانیزه برای ساخت گلخانه مناسب است؟

گلخانه‌ها محل پرورش و نگهداری از گیاهان تزئینی، پرورش قارچ و کشت گیاهان دارویی هستند. محیط گلخانه مرطوب و شرجی است. به همین دلیل برای ساخت آن باید از لوله‌ها و اتصالاتی استفاده کرد که نسبت به تماس طولانی مدت با رطوبت و زنگ زدگی مقاوم باشند و در عین حال سازه‌ای مستحکم و سبک را ایجاد کنند. در این مورد لوله گالوانیزه یا لوله گلخانه بهترین انتخاب است، زیرا:

  1. جنس بدنه لوله گالوانیزه از فولاد خالص یا آلیاژهای فولاد است و مقاومت بسیار بالایی برای ساخت سازه دارد
  2. با وجود پوشش سطحی گالوانیزه، لوله‌ها حالت ضد رطوبت و ضد زنگ دارند
  3. تا زمانی که پوشش گالوانیزه لوله‌ها آسیب نبیند، دچار خوردگی یا پوسیدگی نخواهد شد
  4. لوله گالوانیزه نسبت به مواد شیمیایی، املاح و نمک‌های موجود در آب گلخانه یا کودها مقاوم است
  5. وزن سبک، قابلیت جوش پذیری بالا و قابلیت نصب آسانی دارد
  6. لوله گالوانیزه قطر و ضخامت متنوعی دارد (سایز ½ تا ۴۸ اینچ، رده ۲۰ تا ۶۰ و طول ۶ و ۱۲ متر)
  7. لوله سفید به قطعات پشتیبان نیاز ندارد و سایه کمی تولید می‌کند
  8. در مقایسه با لوله مانسیمان و لوله داربست قیمت ارزان‌تری دارد
  9. به دلیل کیفیت ساخت بالا و قوس‌گیری مناسب در حین نصب و ساخت گلخانه دچار تاب خوردگی نمی‌شود

برای ساخت و راه ‌اندازی گلخانه فقط این لوله را استفاده کنید

انواع لوله گلخانه گالوانیزه

لوله گالوانیزه از نظر روش ساخت به دو مدل لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد تقسیم می‌شود. لوله گالوانیزه گرم طی عملیات آبکاری لوله‌های فولادی یا آهنی با روی در دمای ۴۲۰ درجه سانتی گراد پوشش داده می‌شود. در این روش لوله‌ها در فلز روی غوطه‌ور می‌شوند و سطح آنها به طور کامل و یکنواخت حالت ضدزنگ پیدا می‌کند. این لوله‌ها پوشش یک دست و براق و حداقل ۲۵ تا ۳۰ سال عمر مفید دارند.

لوله گالوانیزه سرد با استفاده از عملیات الکترولیز و در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد روی اندود می‌شود. ضخامت این نوع پوشش گالوانیزه و درصد پوشش دهی آن در مقایسه با روش گرم کمتر است. لوله گالوانیزه سرد و گرم چند تفاوت مهم دیگر هم با یکدیگر دارند:

  1. لوله گالوانیزه گرم ضخامت بیشتری دارد، چون پوشش فلز روی لوله‌ها در روش آبکاری گم نسبت به آبکاری سرد و الکترولیز بیشتر است
  2. قیمت لوله گالوانیزه گرم کمی گران‌تر از لوله گالوانیزه سرد است
  3. لوله گالوانیزه سرد نسبت به لوله گالوانیزه گرم بیشتر احتمال دارد که در اثر خراشیدگی حین نصب یا حمل و نقل دچار زنگ زدگی یا پوسیدگی شود
  4. طول عمر لوله گالوانیزه گرم بیشتر از لوله گالوانیزه سرد است
  5. تاب آوری لوله گالوانیزه گرم در محیط‌های خیلی سرد یا خیلی گرم بالاتر از گالوانیزه سرد است

مزایای ساخت گلخانه با لوله سفید گالوانیزه

علاوه بر لوله گالوانیزه از لوله مانسیمان و لوله داربست هم می‌توان برای احداث گلخانه استفاده کرد، ولی لوله سفید در مقایسه با سایر لوله‌ها چند مزیت خاص دارد:

  1. ما برای ساخت گلخانه به یک سازه فلزی سبک و در عین حال مقاوم نیاز داریم. لوله مانسیمان به اندازه کافی مقاوم هست، اما قیمت بالایی دارد. لوله داربست قیمت ارزان‌تری دارد، اما مقاومت کافی ندارد. ولی لوله گالوانیزه چون از جنس فولاد خالص یا آلیاژهای فولاد ساخته می‌شود، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و قیمت مناسبی هم دارد.
  2. لوله گالوانیزه همچنان که وزن سبکی دارد، به راحتی جوش می‌خورد. به علاوه اینکه قطعات و اتصالات آن هم ارزان قیمت و سبک هستند.
  3. لوله‌های گالوانیزه گرم عمر طولانی دارند و سازه‌ای که با آنها احداث می‌کنید، سالیان سال مستحکم و مقاوم خواهد ماند.
  4. ظاهر لوله گالوانیزه سفید رنگ و کمی برق است و نیاز به رنگ کاری یا پوشش محافظتی ندارد. البته در حد استیل براق نیست، ولی در مقایسه با لوله سیاه ظاهر بهتری دارد.

قیمت خرید لوله گالوانیزه

قیمت روز لوله گالوانیزه را می‌توانید در سایت‌های فروش آنلاین اتصالات فلزی و آهنی ملاحظه کنید. قیمت روز هر شاخه لوله گالوانیزه به ضخامت و نمره آن بستگی دارد. هرچقدر ضخامت لوله‌ها بیشتر باشد، قیمت بالاتری خواهند داشت. ولی در مجموع نسبت به سایر لوله‌های فلزی ارزان‌تر هستند. انواع لوله گالوانیزه را می‌توانید از کارخانجات نور و پروفیل ساوه، کارخانه پروفیل قزوین، لوله سازی تبریز، اراک و تهران که جزو بهترین برندهای موجود در بازار ایران هستند، خریداری کنید.

کد خبر 704163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.