تدوین طرح ایمن‌سازی کارگاه‌های ساختمانی در قم

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در راستای ایمنی کارگاه‌های عمرانی و پیشگیری از تصادفات، حفظ سلامت و ایمنی کارکنان و حفظ امنیت عمومی طرح اخذ عوارض از کارگاه‌های عمرانی را تدوین کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، برای همه ما پیش‌آمده که هنگام پیاده‌روی در سطح شهر، با یک ساختمان در حال ساخت روبه‌رو شویم که یا قسمتی از پیاده‌رو را به کارگاه عمرانی تبدیل کرده یا با ریختن نخاله‌های ساختمانی مسیر عبور و مرور را مسدود کرده است.

این موضوع در معابر شلوغ و پرازدحام یا معابری که سرعت بالای تردد دارند، خودش را بیشتر نشان می‌دهد. تغیر مسیر و عبور از حاشیه خیابان می‌تواند به وقوع حوادث ناگوار منجر شود. از طرفی برای افراد سالمند و کم‌توان این موضوع دردسرهای بیشتری ایجاد خواهد کرد. گاهی برپایی این کارگاه‌های عمرانی تا ماه‌ها طول می‌کشد و مالک و مجری ساختمان کمترین اعتنایی به دردسرهایی که برای عابران ایجاد شده است، ندارد.

پیاده‌راه‌ها محورهای اصلی حمل‌ونقل در شهرها است و کارگاه‌های عمرانی که در نزدیکی پیاده‌راه‌ها قرار دارد، ممکن است به‌عنوان یک تهدید جدی برای امنیت و سلامت عابران پیاده در نظر گرفته شود؛ بنابراین ایمنی کارگاه‌های عمرانی در پیاده‌راه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رضا خانه‌زاد یزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به دغدغه نسبت به ساماندهی کارگاه‌های عمرانی سطح شهر، اظهار کرد: تصادفات، سقوط و جراحت، وجود بسترهای ناهموار، ایجاد ترافیک وسایل نقلیه، آلودگی هوا، رعایت نکردن نظم ایمنی، نبود امکان امدادرسانی در مواقع بحران، کاهش ظرفیت معابر، نمای نازیبای شهر و خدشه به سیما و منظر از مشکلات کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های عمرانی در پیاده‌راه‌ها شامل فعالیت‌هایی می‌شود که با خطرات بالقوه‌ای همراه است، افزود: از جمله این خطرات می‌توان به سقوط از ارتفاع، برخورد با ابزارآلات و برخورد با مواد شیمیایی اشاره کرد.

تدوین طرح ایمن‌سازی کارگاه‌های ساختمانی در قم

فرآیند اخذ عوارض محوطه‌های کارگاهی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: کارگاه‌های عمرانی در پیاده‌راه‌ها ممکن است تأثیر مستقیمی بر روند ترافیک و عبور و مرور افراد داشته باشد، اگر این کارگاه‌ها به‌درستی مدیریت نشود و ایمنی کارکنان و عابران را تهدید کند، ممکن است باعث ایجاد مشکلات و تأخیرهای غیر‎ضروری در ترافیک شود.

خانه‌زاد یزدی با تأکید بر اینکه کارگاه‌های عمرانی در پیاده‌راه‌ها باید مطابق با قوانین و مقررات مربوطه عمل کند، تاکید کرد: این قوانین شامل استفاده صحیح از ابزارها و تجهیزات، استفاده از مواد ایمن و رعایت فاصله ایمنی میان کارکنان است. رعایت این قوانین و مقررات به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و تصادفات از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: در راستای پیشگیری از این خطرات، لازم است مسئولان محلی، معاونت راه و شهر‎سازی و سازمان‌های مربوطه نظارت و کنترل مناسبی روی کارگاه‌ها و پروژه‌های عمرانی در پیاده‌راه‌ها داشته باشند، همچنین اطلاع‌رسانی مناسب و اتخاذ تدابیر ایمنی و احتیاطی بسیار حائز اهمیت است، در همین راستا شورای اسلامی شهر قم، سال ۱۳۹۰ مصوبه‌ای برای مدیریت و ساماندهی کارگاه‌های عمرانی تدوین و به‌منظور افزایش بازدارندگی مالکان و مجریان پروژه در اشغال بی‌رویه سطح معابر ازنظر مساحت و مدت‌زمان، فرآیند «اخذ عوارض محوطه‌های کارگاهی» را تصویب کرد.

تدوین طرح ایمن‌سازی کارگاه‌های ساختمانی در قم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه نرخ عوارض اشکال معبر برای کارگاه‌های ساختمانی در سال جاری با مصوبه شورای اسلامی شهر قم افزایش داشته است، گفت: این نرخ بر اساس قیمت منطقه‌ای، مساحت اشغال‌شده و مدت‌زمان محاسبه می‌شود و درصورتی‌که مالک نسبت به تسریع اجرای عملیات ساختمانی اقدام کند، شامل تخفیف خواهد بود.

خانه‌زاد یزدی با اشاره به طراحی پلان‌هایی برای ایمن‌سازی کارگاه‌های ساختمانی و نحوه اشغال پیاده‌رو و معبر، افزود: این طرح در راستای کاهش اثرات ناشی از اشغال معابر، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی‌های بصری و محیطی، رفع بی‌نظمی در عبور و مرور خودروها و عابران پیاده، افزایش ایمنی معابر، تداخل نداشتن عابران پیاده با خودروها، تداخل نداشتن عابران پیاده با کارگاه‌ها، ایمن‌سازی سطوح اشغال‌شده توسط کارگاه‌های عمرانی به‌منظور جلوگیری از برخورد خودروها و موتورسیکلت‌ها با مصالح ساختمانی و کاهش زمان اشغال معبر تدوین شده است.

کد خبر 704139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.