شکارچیان عامل کاهش مهاجرت پرندگان به تالاب‌های گلستان هستند

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان گلستان از هجرت پرندگان مهاجر به تالاب‌های استان خبر داد و گفت: شلیک گلوله و نصب دام‌های آبی و هوایی شکارچیان باعث کاهش تعداد پرندگان مهاجر به استان شده است.

محمدرضا کنعانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گرگان، اظهار کرد: همه ساله بیش از ۹۰ گونه انواع پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی از اوایل پاییز تا فروردین سال آینده به زیستگاه‌های آبی استان مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه فلامینگو، آبچلیک و خوتکا نخستین پرنده‌های مهاجر به استان در سال جاری هستند، افزود: این پرندگان از سیبری هزاران کیلومتر را پرواز کردند تا به این منطقه برسند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان با اشاره به مهاجرت انبوه پرندگان به این منطقه، خاطرنشان کرد: بعضی پرندگان همچون قوها، انواع مرغابی‌ها و غازها هنوز به تالاب‌های استان نرسیده‌اند، در میان این جمعیت پرندگان حمایت شده یا در حال انقراض همچون پلیکان پا خاکستری، اردک سرسفید، انواع حواصیل و غاز پیشانی‌سفید نیز به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

کنعانی ضمن ابراز نگرانی از کاهش جمعیت پروندگان مهاجر به تالاب‌های استان، اضافه کرد: سال ۹۹ حدود ۳۲ هزار قطعه، سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶۰ هزار قطعه و سال گذشته حدود ۱۴ هزار قطعه پرنده به سواحل گلستان مهاجرت کردند.

وی عواملی همچون آب، غذا و امنیت را در کاهش مهاجرت پروندگان مؤثر دانست و تصریح کرد: با پس‌روی آب در حوزه شرقی خلیج گرگان و کاهش آب مواد غذایی، امنیت و رغبت پرندگان برای مهاجرت به این منطقه کمتر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان از نصب دام‌های آبی و هوایی شکارچیان برای پرندگان انتقاد کرد و گفت: صدای شلیک گلوله از دیگر عواملی است که باعث رعب و وحشت پرندگان مهاجر می‌شود.

کد خبر 704079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.