خبرگزاری ایمنا: معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان این که تجمیع آنتن های مخابراتی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است، اظهار داشت: این مهم تنها با ایجاد یک مدیریت واحد در این خصوص محقق می شود.

به گزارش ایمنا، محسن رنجبر با بیان این مطلب به اقدامات انجام شده در راستای ایجاد مدیریت واحد در خصوص نصب دکل های مخابراتی اشاره و اضافه کرد: این مبحث تحت عنوان "سایت شیرینگ" یا همان هم مکان کردن اپراتور های مختلف در حال اجراست.
وی با بیان این که واحد مخابرات شهر به منظور رسیدگی به این مهم در معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در حال فعال سازی است، خاطر نشان ساخت: این واحد نظارت بر رعایت الزامات فنی در نصب دکل های مخابراتی و آنتن های بی.تی.اس و آی.اس.پی را بر عهده می گیرد تا خیال شهروندان از این که این تکنولوژی جدید از لحاظ موارد ایمنی، زیست محیطی و نما و منظر شهری، مخل زندگی شهروندان نیست آسوده شود.
معاون خدمات شهری شهرداری با بیان این که نصب دکل ها و آنتن های مخابراتی در شهرها به دلیل نیاز به استفاده از تکنولوژی ها جدید از ملزومات زندگی شهری است، اذعان داشت: برای داشتن ارتباطات الکترونیک در شهر های الکترونیک نیاز به استفاده از امواج الکترو مغناطیس بوده که این امواج نیز برای انتقال نیاز به گیرنده و فرستنده دارند.
وی با بیان این که به لطف تکنولوژی های جدید امکان انتقال انواع اطلاعات از مکانی به مکان دیگر فراهم شده است، یادآور شد: در حال حاضر آنتن های بی.تی.اس که مربوط به تکنولوژی تلفن های همراه هستند و یا آنتن های آی.اس.پی که ایجاد ارتباطات اینترنتی و یا اینترانتی را میسر می نمایند امکان انتقال انواع اطلاعات را برای شهروندان ایجاد کرده است.
رنجبر در خصوص تاثیرات مخرب این امواج، تصریح کرد: امواج الکترو مغناطیسی مورد استفاده در ارتباطات شهری بسیار ضعیف بوده و میزان قدرت آنها در حد میلی وات است اما تجمع این امواج در یک محدوده‌ی شهر اگر از استاندارد خود بالاتر رود موجب تخریب محیط زیست و آسیب به موجودات زنده شود.
وی ادامه داد: امواج الکترو مغناطیس به دلیل قدرت فیزیکی زیادی که دارند بسته به شدت و قدرت خود در واحد سطح می توانند مخرب باشند از این رو تبعات تشعشعات گیرنده ها و فرستنده های این امواج در شهر باید کنترل شود.
معاون خدمات شهری شهرداری با بیان این که این آنتن ها به عنوان یک عارضه در فضاهای عمومی شهر به حساب می آیند که اگر به صورت کنترل نشده نصب شوند موجب ایجاد اغتشاش بصری در سیما و منظر شهری می گردند، گفت: از این رو لازم است از این تکنولوژی با لحاظ کردن مبانی توسعه پایدار استفاده کنیم به همین لحاظ حداقل کردن وجود این دکل ها و آنتن ها به صورتی که مخل انجام ارتباطات در داخل شهر نباشد یکی از اهداف این معاونت است.
وی خاطر نشان کرد: مکان نصب این دکل ها از لحاظ ایستایی و ایمنی بسیار با اهمیت بوده و باید ارکان مثلث توسعه پایدار شامل موارد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی در این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرند.
رنجبر با تاکید بر این که از یک سال پیش تهیه ضوابطی در این خصوص با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و طی اقدامات انجام شده در حال حاضر استاندارد های مرتبط با امواج الکترومغناطیس و تشعشع آنها در شهر و میزان استفاده اپراتور ها در مناطق مختلف شهری مشخص شده است، اظهار داشت: در حال حاضر الزامات این مهم مشخص شده همچنین ضوابط و فرایند نصب دکل های مخابراتی و آنتن های بی.تی.اس و آی.اس.پی در حوزه خدمات شهری آماده شده است.
وی با اشاره به مشكلات زيست محيطي همچنين اختلالات ايجاد شده در سيما و منظر شهري توسط دكل هاي مخابراتي، گفت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است با اختصاص امكانات مناسب از تعداد و پراكندگي دكل هاي مخابراتي موجود در سطح شهر بدون كم شدن قدرت آنتن دهي آنها کاسته شود.
معاون خدمات شهری شهرداری با بيان اين كه دكل هاي مخابراتي كه براي آنتن دهي بهتر تلفن هاي همراه در سطح شهر نصب مي شوند در سيما و منظر شهري تاثير گذار بوده و چهره شهر را نازيبا مي كند، يادآور شد: قرار گرفتن گیرنده ها و فرستنده های اپراتور های مختلف بر روی یک دکل از الزامات کنونی معاونت خدمات شهری است.
وی در پایان به تقاضای شرکت رایتل به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه در این کلان شهر اشاره و اضافه کرد: این اپراتور که نسل چهارم تلفن های همراه را به اصفهان می آورد نیز تقاضای نصب دکل داشته که در این خصوص به منظور تجمیع این آنتن ها با اپراتور دوم و اول نیز صحبت شده است و این طرح در حال اجراست./۱۲
کد خبر 70393

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.