تأخیر در پرداخت هزینه‌های ارزی سفر عتبات، صدای شرکت‌های مجری را درآورد

ارز مصرفی زائران عتبات به صورت دلار پرداخت می‌شود و در عراق به صورت دینار در اختیار شرکت‌های مجری قرار می‌گیرد؛ یکی از مدیران دفاتر زیارتی می‌گوید که این مبالغ با ضرر برای دفاتر و البته با یک ماه تأخیر تحویل داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از اوایل سال جاری با حمایت دولت سیزدهم از سفرهای زیارتی، هزینه سفر عتبات ثابت ماند؛ چرا که ارز با نرخ ثابت در برهه زمانی خاص به کاروان‌های عتبات زیر نظر سازمان حج و زیارت تعلق گرفت.

تأخیر در پرداخت هزینه‌های سفر عتبات به شرکت‌های مجری اعزام

اکنون که حدود ۸ ماه از حمایت دولت از سفرهای زیارتی می‌گذرد، دفاتر مجری اعزام زائران به عتبات نسبت به پرداخت هزینه‌های ارزی گلایه دارند؛ اکبر محمدی، مدیر یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: با تصمیم دولت، ارز ۳۴ هزار تومانی به سفرهای عتبات اختصاص پیدا کرد و قرار بود این مبلغ در عراق به دفاتر زیارتی تعلق گیرد، اکنون سازمان حج و زیارت این مبلغ را به صورت دینار و البته با تأخیر بیش از یک ماهه در عراق در اختیار شرکت‌های مجری قرار می‌دهد.

تأخیر در پرداخت هزینه‌های ارزی سفر عتبات، صدای شرکت‌های مجری را درآورد

پرداخت دلار به دفاتر زیارتی مجری سفر عتبات متوقف شد

محسن فرهادی، مدیر یکی دیگر از دفاتر زیارتی می‌گوید: سازمان حج و زیارت بر مبنای دلار پول را می‌گیرد و با سیاست بانک مرکزی این مبالغ به دینار تحویل می‌شود؛ این اقدام، مجریان سفرهای زیارتی به عتبات را با چالش مالی و بدهکاری مواجه کرده است و با این وضعیت مسئولان چطور توقع ارائه خدمات مطلوب از ما دارند؟

با اجرای طرح نوین عتبات، دیگر یک شرکت، مجری اعزام زائران به عتبات نیست و دفاتر توانمند که امکان اعزام زائر دارند، می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند؛ اکنون اما بسیاری از دفاتر زیارتی برای اعزام زائران با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، یکی از بدهی بالا به شرکت‌های عراقی گلایه دارد و دیگری از وضعیت پروازها!

تأخیر در پرداخت هزینه‌های ارزی سفر عتبات، صدای شرکت‌های مجری را درآورد

گلایه شرکت‌های زیارتی از نرخ‌گذاری خدمات به زائران عتبات

علی همتی، یکی از مدیران کاروان‌های عتبات می‌گوید: سازمان حج و زیارت با همان نرخ دلار دولتی، دینار دولتی به دفاتر می‌دهند که این اقدام به ضرر دفاتر زیارتی است‌؛ در هر ۱۰۰ دلار ما حدود ۷ هزار دینار ضرر می‌کنیم، از طرفی هم قراردادهای ما با هتل‌ها به دلار است و ما باید به آن‌ها دلار بدهیم.

برخی از مسئولان دفاتر زیارتی هم نسبت به نرخ‌گذاری نامناسب از سوی سازمان حج و زیارت ابراز نارضایتی کرده‌اند؛ مهدی حسنی، یکی از مدیران کاروان‌های زیارتی می‌گوید: افرادی که برای خدمات زائران قیمت‌گذاری می‌کنند، واقع‌بین نیستند و فکر می‌کنند همه باید مطیع آن‌ها باشند، در صورتی که ما نه تنها در نرخ‌گذاری هتل‌ها، بلکه در زمینه پروازها نیز چنین مشکلی داریم. سازمان حج و زیارت اصرار دارد که باید پرواز رفت و برگشت را ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بخرید، اما هیچ ایرلاینی حاضر به فروش بلیت با این قیمت نیست!

تأخیر در پرداخت هزینه‌های ارزی سفر عتبات، صدای شرکت‌های مجری را درآورد

چرا دفاتر زیارتی به اعزام‌های غیرمجاز عتبات روی آورده‌اند؟

بعضی از دفاتر زیارتی با توجه به مشکلاتی که سازمان حج و زیارت در اعزام‌ها ایجاد کرده است، بیش‌تر سفرهای خود را خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت برگزار می‌کنند؛ به‌طوری که غلامرضا احمدی، مدیر یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: در کنار بلوکه کردن حدود ۱۰ درصد هزینه سفر از سوی سازمان حج و زیارت، نرخ ارز اختصاص یافته به دفاتر هم با آنچه اعلام شده بود، مطابقت ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت، هزینه سفر عتبات را از زائران با دلار محاسبه می‌کند، اما آن مبلغ را به دینار در اختیار دفاتر مجری اعزام قرار می‌دهد، می‌افزاید: این تفاوت هزینه که بیش از ۸ درصد می‌شود، برای اعزام‌ها، رقم قابل توجهی خواهد شد و بسیاری از دفاتر هم دیگر ترجیح می‌دهند در کنار اعزام رسمی، چند کاروان خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت داشته باشند.

یارانه به زائران عتبات اختصاص دهید

برخی از فعالان حوزه زیارتی راهکار برون‌رفت از این وضعیت را محاسبه نرخ دلار به صورت بازار آزاد و اعطای یارانه به زائران عتبات برای کاهش هزینه سفر می‌دانند.

حسین محمودی، یکی از پیشکسوتان حوزه زیارتی می‌گوید: در گذشته دلار را در ایران پرداخت نمی‌کردند تا مبادا در بازار آزاد عرضه شود، اما اکنون که دینار در ایران ارزان‌تر از عراق شده، بهتر است سازمان حج و زیارت ارز مصرفی زائران را در ایران به شرکت‌های مجری تحویل دهد.

به گزارش فارس، ماه گذشته حدود ۲۵ هزار ایرانی در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف شدند. بسیاری نیز به صورت انفرادی یا خارج از چارچوب اعزام‌های رسمی به عتبات رفتند.

منبع: فارس

کد خبر 703701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.