۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
دهه ۶۰ در قاب تلویزیون

سریال‌های تلویزیونی، داستان‌های هزار و یک شبی است که مخاطبان را در ده‌ها قسمت در طول تاریخ همگام خود می‌کند و یکی از این برهه‌های به‌یادماندنی، دهه ۶۰ است که در ادامه مروری بر تعدادی از مجموعه‌های تلویزیونی که یادآور این دهه است، خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ساخت سریال تلویزیونی، نمایش خانگی و فیلم‌های سینمایی از دیرباز تاکنون جایگاه ویژه‌ای میان مخاطبان سراسر دنیا پیدا کرده، از این‌رو این موارد بخشی از حافظه تاریخی مردم و عضو جدایی‌ناپذیر زندگی هر خانوار شده است.

سریال تلویزیونی همان داستان هزار و یک شبی است که مخاطبان را در ده‌ها قسمت در طول تاریخ همراه خود می‌کند و در این مسیر طولانی، ما را به برهه‌های مختلف تاریخ می‌برد.

نسل جدید از بزرگ‌ترهای خود درباره دوران انقلاب و جنگ زیاد شنیده‌اند، اما شاید تنها با شنیدن از این دوره ارتباط زیادی با آن برقرار نکنند و در این میان فیلم و سریال‌ها فرصتی مناسب برای ارتباط‌گیری این نسل به آن چیزی است که ندیده و نشنیده‌اند، از طرفی در دو دهه اخیر تلویزیون و سینمای ایران به روایت و بازنمایی دهه ۶۰ علاقه بیشتری نشان داده و در سال‌های اخیر توجه به این دهه از طرف فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان بیشتر مدنظر قرار گرفته است؛ در ادامه مروری بر تعدادی از سریال‌هایی خواهیم داشت که مخاطبان را راهی دهه ۶۰ می‌کند:

مجموعه تلویزیونی کیمیا:

مجموعه تلویزیونی کیمیا سرگذشت بازیگر اصلی داستان در سه مقطع زمانی قبل از انقلاب، دوره جنگ و زمان حال را روایت می‌کند؛ این سریال بیش از ۳۰۰ بازیگر دارد و نقش اصلی آن را مهراوه شریفی‌نیا بازی کرده و آزیتا حاجیان مادر واقعی مهراوه شریفی‌نیا، در این سریال به عنوان مادر کیمیا نقش ایفا کرده است.

مجموعه تلویزیونی کیمیا به کارگردانی جواد افشار اوایل آذر ۱۳۹۲ در خرمشهر آغاز شد و به گفته عوامل سریال مراحل تصویربرداری و تهیه سریال کیمیا به‌گونه‌ای است که ۶۰ درصد آن در تهران، ۳۰ درصد در خرمشهر و آبادان و ۱۰ درصد در دو کشور خارجی ضبط شده است. این مجموعه علاوه بر تهران، آبادان، خرمشهر و دیگر مناطق استان‌های جنوبی در کشور گرجستان به‌ویژه پایتخت آن تفلیس نیز تصویربرداری داشته است.

مجموعه تلویزیونی کیمیا در ۱۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تهیه شده و نخستین‌بار چهارم مهر ۱۳۹۴ از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت و ژانر آن درام، عاشقانه، تراژدی و تاریخی سیاسی است.

از بازیگران این سریال می‌توان به مهراوه شریفی‌نیا، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، مهدی پاکدل، پوریا پورسرخ، امیرحسین آرمان، سیدمهرداد ضیایی، سوگل طهماسبی، نسرین نکیسا، رضا کیانیان، برزو ارجمند، علی شادمان، مهدی سلطانی، شهین تسلیمی، پوراندخت مهیمن، نیکی کریمی و محمدرضا شریفی‌نیا اشاره کرد.

دهه ۶۰ در قاب تلویزیون

خلاصه سریال:

داستان سریال کیمیا نشانگر تأثیر تحولات جامعه بر روابط خانوادگی است که پدر و دختری را مقابل همدیگر قرار می‌دهد؛ دختر خانواده که نامش کیمیا است فردی پرسشگر و معترض و در مقابل پدر او فردی نظامی، منضبط و پایبند به قانون است.

سیر حوادثی که در مراحل زندگی خانواده کیمیا اتفاق می‌افتد، آن‌ها را درگیر توطئه و دسیسه‌ای بزرگ و شیطانی می‌کند و کیمیا با تلاشی خستگی‌ناپذیر درصدد نجات خانواده برمی‌آید و به این ترتیب او تبدیل به زنی مقاوم و استوار می‌شود؛ زنی مشابه هزاران زن ایرانی مسلمان که برای حفظ خانواده خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

مجموعه تماشایی کیمیا به یک قصه اجتماعی، خانوادگی و به اسطوره‌های مقاومت در زمان دفاع مقدس به ویژه مقاومت در آغاز جنگ تحمیلی و حمله عراق به خرمشهر می‌پردازد.

دهه ۶۰ در قاب تلویزیون

مجموعه تلویزیونی وضعیت سفید:

سریال وضعیت سفید به کارگردانی حمید نعمت‌الله، پاییز ۱۳۹۰ ساخته شد؛ این مجموعه با ژانری تاریخی و درام، تهیه شده در گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما جمهوری اسلامی ایران است.

هسته مرکزی و نقش اول داستان نوجوانی به نام امیر با بازی یونس غزالی است که اتفاقات زیادی برای وی می‌افتد و داستان‌های گوناگونی که بقیه اعضا با یکدیگر دارند، به صورت موازی قصه را پیش می‌برد.

از بازیگران این مجموعه تلویزیونی می‌توان به یونس غزالی، عباس غزالی، افسانه بایگان، مونا احمدی، ابوالفضل پورعرب، شهین تسلیمی، علی سلیمانی، عزت‌الله مهرآوران، لیندا کیانی، افسانه چهره‌آزاد، امیرحسین رستمی، رابعه مدنی، سهیلا گلستانی، اسماعیل سلطانیان، حمیرا ریاضی، سیما خضرآبادی، پوراندخت مهیمن، اصغر نقی‌زاده، عرفان ابراهیمی، سپهر حیدری‌نژاد، سارا همتی، امیر کاظمی، سیدجواد هاشمی، فرهاد شریفی، شهنوش شهباززاده، ناصر شهریاری، رؤیا جاویدنیا، ناز شادمان، سارا کریمی، شایان مقاره‌عابد و بامداد نعمت‌الله اشاره کرد.

دهه ۶۰ در قاب تلویزیون

خلاصه سریال:

هنگام شروع موشک‌باران تهران از زمستان ۱۳۶۶ اعضای خانواده‌ای پرجمعیت که همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند برای دوری از حملات دشمن ساکن باغ مادر خود در روستایی واقع در حومه تهران می‌شوند؛ روستایی که مدرسه اصلی آن تبدیل به محل اسکان بخشی از اهالی جنگ‌زده شده است.

استقرار این خانواده در باغ و هم‌جواری آن‌ها با مردم روستا که در اوج همدلی به‌سر می‌برند، حوادث گوناگونی را برای خانواده رقم می‌زند که باعث درک آن‌ها از مشکلات یکدیگر و ریشه‌های بی‌اهمیت اختلافاتشان می‌شود؛ از این‌رو است که آن‌ها طی این ماجرا متوجه می‌شوند که نیازمند کمک و یاری به یکدیگر هستند.

دهه ۶۰ در قاب تلویزیون

مجموعه تلویزیونی در چشم باد:

مجموعه تلویزیونی در چشم باد به کارگردانی و نویسندگی مسعود جعفری جوزانی در سبک تاریخی-حماسی است که تولید آن توسط مرکز سیمافیلم انجام و ژانر آن ملودرام تاریخی است.

فیلمبرداری این مجموعه از مهر سال ۱۳۸۲ در موقعیتی واقع در شمال ایران آغاز شد و به مدت پنج سال به طول انجامید و در نهایت در اواخر سال ۱۳۸۷ به پایان رسید؛ این مجموعه وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ را بررسی می‌کند که دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب اسلامی ایران را که دوره فتح خرمشهر است را در بر می‌گیرد.

از بازیگران این مجموعه تلویزیونی می‌توان به پارسا پیروزفر، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، ستاره صفرآوه، محمدرضا هدایتی، نیوشا ضیغمی، اکبر عبدی، ماه‌چهره خلیلی، لاله اسکندری، سحر جعفری جوزانی، جهانگیر الماسی، رضا شفیعی‌جم، هومن سیدی، فریبا متخصص، گلاره عباسی، طناز طباطبایی، سیما تیرانداز، مصطفی زمانی، سام درخشانی، محمود پاک‌نیت، ارسلان قاسمی، سعید راد، فخرالدین صدیق‌شریف، فرخ نعمتی و حبیب‌الله عبدالرزاق اشاره کرد.

دهه ۶۰ در قاب تلویزیون

خلاصه داستان:

در چشم باد، قصه زندگی خانواده‌ای است که رویدادها و لحظات تلخ و شیرین زندگی خود از دوره قیام میرزا کوچک جنگلی تا آزادسازی خرمشهر را به تصویر کشیده است.

قصه از زمانی آغاز می‌شود که میرزا کوچک‌خان جنگلی، در گیلان اعلام جمهوری می‌کند و با این اقدام دوران پر حادثه تاریخ معاصر ایران آغاز می‌شود: پدر خانواده معروف به «ایرانی» از یاران میرزا کوچک خان جنگلی است. پس از کشته شدن میرزا، ایرانی همراه خانواده خود به تهران کوچ می‌کند و با دایر کردن یک چاپخانه فعالیت‌های سیاسی را پی می‌گیرد.

در این سریال ۱۵۰ بازیگر در نقش‌های اصلی ایفای نقش کرده‌اند. سعید نیک پور نقش «حسن ایرانی» پدر خانواده را بازی می‌کند. او از ابتدای سریال در قصه حضور دارد و در فاز دوم از قصه خارج می‌شود؛ ایرانی ۳ پسر و یک دختر دارد که نام یکی از پسرها «بیژن» است و نقش او را «پارسا پیروزفر» بازی می‌کند.

بیژن خلبان است و در جنگ جهانی دوم با متفقین می‌جنگد و پس از جنگ دستگیر و به خارج از کشور تبعید می‌شود، او در زمان جنگ تحمیلی به ایران می‌آید و برای پیدا کردن پسر خود مجبور می‌شود به جبهه برود.

نقش پسر دیگر ایرانی به نام «نادر» را «کامبیز دیرباز» بازی می‌کند. نادر تاجر است و تمایل زیادی به دخالت در ماجراهای سیاسی ندارد؛ اسد پسر کوچک خانواده در حمله هوایی متفقین به نیروی دریایی بندر پهلوی به همراه یدالله بایندر شهید می‌شود، همچنین فاطمه دختر ایرانی با محمود دژگیر ازدواج می‌کند.

دهه ۶۰ در قاب تلویزیون

مجموعه تلویزیونی ارمغان تاریکی:

ارمغان تاریکی به کارگردانی و نویسندگی جلیل سامان به مناسبت دهه فجر در سال ۱۳۸۹ از شبکه سه سیما پخش شد.

ژانر این سریال انقلابی، تاریخی، عاشقانه و سیاسی است و از بازیگران این مجموعه می‌توان به آرش مجیدی، لیلا زارع، امیر آقایی، سودابه بیضایی و مجید مشیری اشاره کرد.

دهه ۶۰ در قاب تلویزیون

خلاصه داستان:

ارمغان تاریکی قصه چند دانشجوی جوان است که در سال‌های آغاز دهه ۶۰ در تهران زندگی می‌کنند و هر یک در برخورد با حوادث و رویدادهای سیاسی و اجتماعی آن دوران همچون جنگ تحمیلی، بحران‌های سیاسی، حضور گروهک‌های سیاسی در جامعه و سرنوشت‌های متفاوت پیدا می‌کنند.

همچنین روایتگر داستان جوانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دچار انحراف می‌شود و به عضویت سازمان مجاهدین خلق درمی‌آید؛ مجید از طرف سازمان مأموریت پیدا می‌کند تا برای نفوذ به خانواده انقلابی و مذهبی یکی از فرماندهان جنگ، با برادرزاده او ازدواج کند و سپس اهداف تشکیلات را دنبال کند.

به مرور زمان، مجید دلباخته آن دختر می‌شود و در دوراهی بین عشق و وابستگی به سازمان قرار می‌گیرد.

دهه ۶۰ در قاب تلویزیون

کد خبر 703694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.