علائم هشداردهنده سرطان معده را جدی بگیرید / کاهش مرگ‌ومیر با غربالگری

عضو هیئت مدیره انجمن علمی آنکولوژی ایران گفت: تهوع و استفراغ، کاهش وزن، وجود خون در مدفوع و استفراغ‌های خونی به عنوان زنگ خطرهای احتمال درگیر شدن با سرطان معده محسوب می‌شود و افراد باید توجهی ویژه به آن داشته باشند.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین علل کاهش موارد ابتلا به سرطان معده، فراگیر شدن استفاده از یخچال‌های خانگی و کاهش احتمال ابتلا به عفونت‌های زمینه‌ساز این سرطان به‌شمار می‌رود.

وی افزود: به‌طور معمول سرطان معده در کشورهای غربی دیرتر و در مرحله‌های پیشرفته‌تر شناسایی می‌شود، اما با وجود دستورالعمل‌های غربالگری در بعضی کشورها، این سرطان در مراحل اولیه شناسایی می‌شود و میزان مرگ‌ومیر نیز کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی آنکولوژی ایران تصریح کرد: تهوع و استفراغ، کاهش وزن، وجود خون در مدفوع و استفراغ‌های خونی به عنوان زنگ خطرهای احتمال درگیر شدن با سرطان معده محسوب می‌شود و افراد باید توجهی ویژه به آن داشته باشند.

وی ادامه داد: مواردی از جمله استفاده از مواد الکلی و دخانیات، درگیری با زخم‌های مزمن، استفاده از گوشت‌های فرآوری شده و درگیر شدن با عفونت میکروبی تحت عنوان اچ‌پیلوری نیز از عوامل ابتلا به این سرطان است.

عادلی با تاکید بر لزوم توجه به علائم سرطان معده، تشخیص و درمان به هنگام آن، گفت: سرطان معده در صورت رسیدن به مراحل پیشرفته خود می‌تواند مرگ را در پی داشته باشد و در حال حاضر درمان‌های در نظر گرفته شده برای این سرطان بر سه پایه جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

وی با بیان اینکه ترتیب و توالی درمان‌های مذکور بسته به وسعت بیماری در فرد متفاوت خواهد بود، اضافه کرد: ریشه‌کنی اچ‌پیلوری و درمان این عفونت باکتریایی می‌تواند مانع ابتلاء و افزایش موارد مبتلا به سرطان معده شود و از بروز عوارض بعدی آن نیز جلوگیری کند.

این متخصص آنکولوژی با اشاره به بر پایه مطالعات اروپایی بودن دستورالعمل‌های درمانی دو سرطان معده و مری، خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی به دلیل داشتن تعداد کمی بیمار مبتلا به این دو سرطان، نمی‌توانند منبع مناسبی برای راه‌کارهای درمانی باشند و از همین رو، بومی‌سازی دستورالعمل‌های درمانی سرطان مری و معده باید مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 703690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.