طراحی نقشه پهنه‌بندی فرونشست زمین توسط شهرداری اصفهان انجام شد

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به طرح مطالعاتی و مدل‌سازی فرونشست در این کلان‌شهر گفت: اداره کل راه‌ و شهرسازی استان‌ها بررسی وضعیت و نقشه پهنه‌بندی خطر فرونشست را برعهده دارد، اما این نقشه در این اداره تهیه نشد و شهرداری بر اساس رسالت اجتماعی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح بررسی و مدل‌سازی فرونشست در شهر اصفهان اظهار کرد: این طرح سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

وی با بیان اینکه در این طرح از ترکیبی از روش‌ها مانند استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، گمانه‌ها در عمق زمین و دستگاه‌های جی‌پی‌اس برای مدل‌سازی فرونشست استفاده شده است، افزود: این طرح پس از تأیید ناظر علمی در مراجع ذی‌صلاح تصویب خواهد شد، سپس اقدامات اجرایی پروژه در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار خواهد گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: بر اساس بند ۳ ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور وظیفه تهیه نقشه فرونشست در استان‌ها و شهرها بر عهده مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی است که ذیل وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و به تبعیت از آن اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها بررسی وضعیت فرونشست و تهیه آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط و نقشه پهنه‌بندی خطر فرونشست را بر عهده دارد.

مهدویان ادامه داد: نقشه پهنه‌بندی فرونشست در اداره کل راه و شهرسازی اصفهان انجام نشده و شهرداری بر اساس رسالت اجتماعی خود به این موضوع پرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: گردآوری مطالعات انجام شده درباره فرونشست، شناسایی عوامل مؤثر در این پدیده، شناسایی محدوده آبخوان‌های شهر و حوضه آبریز آبخوان‌ها، تهیه نقشه عمق سنگ بستر، توسعه و تکمیل چاه‌های مشاهده آب‌های زیرزمینی، اندازه‌گیری فرونشست با کمک تصاویر ماهواره‌ای و تهیه مدل ژئوتکنیکی شهر از گام‌های این طرح مطالعاتی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اضافه کرد: در این طرح به ارائه راهکارها و اولویت‌بندی آن‌ها برای کنترل فرونشست، ارائه راهکارهایی برای تصویب سازمان‌های مسئول، ارزیابی میزان تأثیر راهکارهای پیشنهادی مقابله با فرونشست و ارائه مستندات لازم برای ارزیابی راهکارهای ارائه شده نیز در گام‌های بعدی پرداخته شده است.

وی ادامه داد: تعیین میزان ارتباط برداشت آب‌های زیرزمینی با نرخ فرونشست در پهنه‌های شناسایی شده، ارتفاع و قدمت بناها بر اساس داده‌های ماهواره‌ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی، برآورد فرونشست منطقه‌ای به‌صورت عملی و ثانویه، استخراج سرعت و میزان فرونشست در قالب مدل‌های مرتبط با موضوع، مدل‌سازی عدد فرونشست در شهر برای پیش‌بینی میزان و سرعت فرونشست بر اساس متغیرهای دقیق از دیگر گام‌های این طرح مطالعاتی است.

کد خبر 703513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.