استفاده از استانداردهای بین‌المللی در ارزیابی ساختمان‌/ ساختمان‌های پایدار انسان‌محور است

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: استفاده از استانداردهای بین‌المللی، بر اساس مباحث مقررات ملی و مصوبه هیئت دولت، طبق سیستم ارزیابی سرو سبز ایران و مصوبه شورای شهر اصفهان از جمله روش‌های ارزیابی ساختمان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا طاهری اصل صبح امروز _شنبه بیستم آبان_ در سی‌ودومین نشست گپ و گفت با رسانه‌ها با موضوع ساختمان‌های پایدار با اشاره به بررسی ساختمان‌ها در دو قسمت آلودگی جهانی و منابع جهانی اظهار کرد: ۲۴ درصد کیفیت هوا بستگی به ساختمان‌ها دارد و ۴۰ تا ۵۰ درصد گازهای گلخانه‌ای حاصل ساختمان‌ها است و در عین حال ۴۰ درصد آلودگی آب قابل شرب، ۴۰ درصد پسماندهای دفعی و ۵۰ درصد از CFCها که مخرب اصلی لایه اوزون است، در ساختمان‌ها تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی، ۵۰ درصد منابع و بیش از ۴۰ درصد و ۴۸ درصد از بهترین زمین‌های کشاورزی در بخش ساختمان مصرف می‌شود، افزود: این موارد نشان می‌دهد که باید توجه ویژه‌ای به پایداری ساختمان‌ها داشته باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اهداف احداث ساختمان‌های سبز گفت: این ساختمان‌ها از لحاظ آسیب‌های محیط زیستی موجب بهبود کیفیت هوای ساختمان، بهبود کیفیت آب ساختمان، افزایش آسایش حرارتی، کاهش آلودگی صوتی و بهبود روحیه می‌شود.

طاهری با اشاره به ماهیت اقتصادی ساختمان‌های سبز تصریح کرد: این ساختمان‌ها موجب کاهش هزینه‌های انرژی، بهبود بهره‌وری، ایجاد مشاغل سبز، افزایش جاذبه‌های بازاریابی و بهبود روابط عمومی می‌شود، همچنین کاهش وابستگی به منابع خارجی سوخت، افزایش رقابت ملی، جلوگیری از تحلیل رفتن سوخت‌های تجدید ناپذیر و کاهش فشار بر شبکه‌های برق از جمله جنبه‌های سیاسی این ساختمان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه اصل ساختمان‌های پایدار انسان‌محور است و این به معنای روابط اجتماعی است، خاطرنشان کرد: پیروی از تقسیم کار عادلانه، تأمین دسترسی برای افراد معلول، حمایت از مشتری، محافظت از پارک‌ها، حفاظت از ساختمان‌های تاریخی و تأمین مسکن ارزان قیمت از جمله اهداف اجتماعی ساختمان‌های سبز است، همچنین بیان ارتباط عمیق با زمین و طبیعت، اتکا به خود و برآوردن گرایش به زیبایی از ویژگی‌های ساختمان پایدار است.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه اصفهان باید از تمام لحاظ شهر زندگی باشد، ادامه داد: هرچیزی را که نتوان اندازه گیری کرد قابل کنترل نیست، از سال ۱۹۹۰ در انگلیس سیستم‌های ارزیابی ساختمان سبز به‌وجود آمده است تا یکی دو سال گذشته که در ایران سرو سبز راه‌اندازی شد، پس این حرکت جدیدی نیست و تمام کشورهای توسعه‌یافته در حال توسعه به سمت آن حرکت می‌کنند.

طاهری با اشاره به روش‌های ارزیابی و رتبه‌بندی ساختمان سبز در ایران تصریح کرد: استفاده از استانداردهای بین‌المللی، بر اساس مباحث مقررات ملی و مصوبه هیئت دولت، طبق سیستم ارزیابی سرو سبز ایران و مصوبه شورای شهر اصفهان از جمله روش‌های ارزیابی ساختمان است.

وی با بیان اینکه با توجه به وجود قوانین، راه برای رسیدن به ساختمان‌های پایدار مشخص است، گفت: طبق مصوبه هیئت دولت در ۱۸/‏۰۸/‏۱۴۰۰‬ ضوابط صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها تصویب شد و طبق آن ارائه پایان‌کار به ساختمان‌های جدیدالاحداث از ابتدای سال ۱۴۰۲ منوط به رعایت مبحث (۱۹) مقررات ملی ساختمان است، همچنین وزارت کشور از طریق شهرداری‌ها موظف است از ابتدای سال ۱۴۰۱ نسبت به درج رده انرژی در گواهی پایان‌کار ساختمان‌های جدیدالاحداث و نصب پلاک گواهی انطباق آن در ورودی ساختمان‌ها اقدام کند.

استفاده بهینه از انرژی، بهبود کیفیت آب و هوا و حمایت از تنوع زیستی و اکوسیستم‌ها از جمله و مزایای محیطی رتبه‌بندی ساختمان‌ها است.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور سیستم ارزیابی ساختمان سبز از سرو بی‌رنگ تا سرو سبز، تصریح کرد: ساختمان‌ها بر این اساس رتبه‌بندی می‌شود که دو بحران اصلی جامعه که بهره‌وری انرژی و آب است بالاترین امتیاز را در این رتبه‌بندی دارد.

طاهری با اشاره به اینکه جدول مصوبه شورای اسلامی شهر همان موارد مبحث ۱۹، سرو سبز و مباحثی که در تمام سیستم‌های رتبه‌بندی بررسی می‌شود را بیان می‌کند، گفت: استفاده از شیرآلات، مدیریت آب باران و زهاب حاصله از آبیاری، استفاده از سیستم‌های تصفیه فاضلاب و بازچرخانی، مصرف برق و گاز مواردی است که در این مصوبه بیان شده است.

وی با بیان اینکه مزیت‌های محیطی، اقتصادی و اجتماعی از جمله مزیت‌های رتبه‌بندی ساختمان‌ها است، تصریح کرد: این موارد سه اصل توسعه پایدار است، استفاده بهینه از انرژی، بهبود کیفیت آب و هوا و حمایت از تنوع زیستی و اکوسیستم‌ها از جمله و مزایای محیطی رتبه‌بندی ساختمان‌ها است.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های اجرایی، بهبود بهره‌وری و خلق بازار محصولات و خدمات سبز از جمله مزایای اقتصادی ساختمان‌های سبز است ادامه داد: مزایای اجتماعی این ساختمان‌ها بهبود کیفیت زندگی بهبود سلامت و آسایش کارکنان و محدود کردن تمایل به زیرساخت‌های محلی را شامل می‌شود.

طاهری با اشاره به فواید کلی اجرایی سیستم رتبه‌بندی، خاطرنشان کرد: کمک به اقتصاد ملی و خانواده، برندسازی اخلاق‌مدارانه میان مهندسان و سازندگان، کاهش مصرف مواد و منابع و حفظ ذخایر، کاهش آلودگی محیط زیست و ایجاد آسایش برای بهره‌برداران سایر فواید رتبه‌بندی ساختمان‌ها است.

وی با بیان اینکه شروع حرکتی که شهرداری به عنوان ارائه پلاک به چند ساختمان انجام داده است، یک حرکت بزرگ در کشور است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم معرفی طراحان حوزه ساختمان سبز و تقدیر از آن‌ها، معرفی سازندگان برتر در این حوزه و برگزاری دوره‌ای کنفرانس و رویدادهای سبز انجام شود.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: عمر ساختمان‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ سال برآورد شده است‌، اما حداقل عمر ساختمان در چرخه ارزیابی ساختمان سبز حداقل ۵۰ سال است.

کد خبر 703281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.