ساختمان‌های سازگار با محیط زیست از تخفیف‌های پروانه ساختمانی بهره‌مند می‌شوند

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به لایحه حمایت از ساختمان‌ها و فضای شهری سازگار با محیط زیست گفت: ساختمان‌ها بر اساس شاخص‌های ارزیابی به چهار دسته تقسیم می‌شود و هرکدام به میزان مشخص از تخفیف‌های پروانه ساختمانی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وحید مهدویان امروز _شنبه بیستم آبان _ در سی‌ودومین نشست گپ‌وگفت با رسانه‌ها با موضوع ساختمان‌های پایدار اظهار کرد: یکی از بحران‌هایی که در تمام شهرها با آن مواجه هستیم، مسائل زیست‌محیطی و آلودگی‌هایی از جنس هوا، نور و انرژی است.

وی با بیان اینکه اهمیت انرژی آرام آرام مشخص می‌شود، افزود: اگر با بحران آلودگی‌هایی که شهرها را فراگرفته است به‌درستی برخورد نکنیم، محیط زیست را به سوی ورشکستگی می‌بریم و دیگر امکان حیات در شهرها وجود ندارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه برای برآورد میزان بهره‌وری با توجه به زمان تولید، انتقال و مصرف نیاز به انجام تحقیقات و راهکارهایی برای حفظ انرژی و کاهش آلودگی داریم، گفت: ۴۰ درصد از مصرف انرژی در شهرها مربوط به بخش‌های ساختمانی شهری است که بخشی از آلودگی شهری را به همراه دارد.

مهدویان با بیان اینکه بیش از دو دهه است که بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها مطرح بوده است، ادامه داد: قوانین و آئین‌نامه‌های لازم ابلاغ شده است، اما آن‌طور که باید در امر ساخت‌وساز مورد توجه قرار نگرفته است، از این‌رو در حال حاضر با بحران مصرف انرژی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۵ مطالعاتی را تحت عنوان مطالعات و تدوین ضوابط پایدار انجام داد تا بتواند تمام مقررات را در حوزه ساخت‌وساز شهر اصفهان به دستورالعمل اجرایی تبدیل کند، خاطرنشان کرد: در بحث استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها که دو سال گذشته به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید، تصفیه و بازچرخانی آب‌های خاکستری که به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و لایحه‌ای در سال ۱۴۰۱ تحت عنوان لایحه حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط‌زیست، از خروجی‌های این مطالعات بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به لایحه حمایت از ساختمان‌ها و فضای شهری سازگار با محیط زیست تصریح کرد: شاخص‌های ارزیابی ساختمان‌های پایدار تدوین و بر این اساس نیز نظام طراحی و رتبه‌بندی ساختمان‌ها تدوین و به چهار رده ساختمان‌های درجه ۲، ساختمان‌های سازگار با محیط زیست درجه یک، ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست ممتاز و ساختمان‌های دوست‌دار محیط زیست، تقسیم شد.

مهدویان با اشاره به اینکه برای این چهار دسته ساختمان امتیازات تشویقی از جنس هزینه‌های پروانه ساختمانی تعیین شد، گفت: برای ساختمان‌های سازگار با محیط زیست درجه دو ۲۰ درصد، برای ساختمان‌های سازگار با محیط درجه یک ۳۰ درصد، برای ساختمان‌های سازگار با محیط زیست ممتاز ۴۰ درصد و برای ساختمان‌های دوست‌دار محیط زیست ۵۰ درصد و ساختمان‌های همراه با محیط زیست که حداقل‌ها را رعایت کرده بودند معادل ۱۰ درصد از هزینه‌های پروانه ساختمان تخفیف داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پس از تصویب این لایحه جلساتی با ارگان‌های ذی‌ربط از جمله نظام مهندسی، دانشگاه‌ها و به‌طور ویژه مرکز تحقیقات که متولی امر است برگزار شد، افزود: جلسات پیرامون اجرایی شدن این مجموعه قوانین اجرایی بود که بتوانیم ساختمان‌های موجود را شناسایی و به آن‌ها گواهی محیط زیستی اعطا کنیم تا تشویقی برای ساختمان‌های در شرف احداث باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه دبیرخانه ساختمان‌های پایدار در این معاونت تشکیل شد، گفت: در این دبیرخانه که با همکاری سازمان خدمات شهری، سازمان نظام مهندسی، دانشگاه خوراسگان، مرکز تحقیقات و دانشگاه شهید بهشتی شکل گرفت، ارزیابی ساختمان‌ها و اعطای برچسب‌های انرژی و استفاده از مشوق‌ها از طریق این دبیرخانه مشخص می‌شود.

مهدویان با اشاره به اینکه اولین گام اجرایی این دبیرخانه فراخوانی تحت عنوان ساختمان‌های کم‌انرژی سازگار با محیط زیست، در دست اقدام است، ادامه داد: طبق زمان‌بندی فراخوان از دهم آبان آغاز شده است و تا سی‌ام آبان سازندگان ساختمان‌های مطابق با معیارهای ساختمان پایدار فرصت دارند تا ساختمان خود را به دبیرخانه معرفی می‌کنند و سپس در مرکز تحقیقات و بر اساس استانداردهای مصوب ساختمان‌ها رده‌بندی و ساختمان‌های سازگار با محیط زیست انتخاب می‌شود و نشان تعالی ساختمان سبز برای اولین بار در کشور به آن‌ها اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه ۴۰ درصد از مصرف انرژی در ساختمان‌ها است که آلودگی‌هایی در پی خواهد داشت، تصریح کرد: این اقدام شروعی است برای پیگیری امور مربوط به توسعه ساختمان‌های پایدار و مصرف انرژی در ساختمان‌ها، همچنین می‌تواند شروع یک اقدام اجرایی در شهر اصفهان و پیگیری مصوبات باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم با راه‌اندازی این دبیرخانه شهر اصفهان به عنوان شهر پیشرو در حوزه ساختمان‌های پایدار مصرف انرژی بتواند اقدامات اجرایی خوبی را در ادامه انجام دهد و بحران‌های محیط زیستی را کاهش دهد و به سمت شهر پایدار و زیست‌پذیر حرکت کند.

کد خبر 703217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.