۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
تاریخچه روز جهانی اوریگامی

۱۱ نوامبر روز جهانی اوریگامی (Origami) یا هنر تاکردن ماهرانه کاغذ است که به ژاپنی‌ها نسبت داده می‌شود اما واقعیت اینجاست که ریشه اوریگامی به چین برمی‌گردد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، معنای لغوی اوریگامی شامل (اوری یا اورو) به معنای «تا» و (گامی یا کامی) با مفهوم «کاغذ» است. هنر تاکردن کاغذ در سراسر جهان به عنوان یک سرگرمی جالب محبوب است و تصور می‌شود که در ژاپن ریشه داشته باشد، جایی که در ابتدا برای اهداف تزئینی و تشریفاتی استفاده می‌شد. با این حال، ریشه اوریگامی به چین برمی‌گردد. در ادامه به تاریخچه اوریگامی بیشتر پرداخته می‌شود.

تاریخچه روز جهانی اوریگامی

تاریخچه اوریگامی ژاپنی

اگرچه کلمه اوریگامی ژاپنی است، اما هنر تاکردن کاغذ احتمالاً در چین، اندکی پس از اختراع کاغذ در قرن دوم، آغاز شد. قبل از اختراع کاغذ در چین، هنر تاکردن با پارچه و مواد دیگری مانند چرم انجام می‌شد. هنگامی که اولین نوع کاغذ از خمیر گیاهان ایجاد شد، کالایی کمیاب به حساب می‌آمد.

یک سنت اولیه در چین وجود داشت که کاغذ را برای ایجاد شکل نباید برش داد، بلکه باید آن را به شکل دلخواه تا کرد. این کار برای جلوگیری از هدر رفتن کاغذ بود و در فرآیند تاکردن، کاملاً با کاغذ با احتیاط و احترام برخورد می‌شد، زیرا قرار بود به شکل زیبا طراحی شود.

تاریخچه روز جهانی اوریگامی

اوریگامی در اصل دارای اهداف تشریفاتی بود

در زمانی که کاغذ گران بود (قرن ششم)، اوریگامی برای مناسبت‌های خاص مانند عروسی‌ها رزرو می‌شد که در آن فنجان‌ها با پروانه‌های کاغذی تزئین می‌شد. طرح‌های اوریگامی در فضاهای مقدس مانند زیارتگاه‌های شینتو نیز برای خوش شانسی قرار داده می‌شد.

تاریخچه روز جهانی اوریگامی

خارجی‌ها بر ساختار اوریگامی امروزی تأثیر داشته‌اند

به گفته موزه کاغذسازی رابرت سی ویلیامز، زمانی که سیاست خارجی انزواطلبانه ساکوکو (کشور بسته) در ژاپن در سال ۱۸۵۳ به پایان رسید، دوستداران اوریگامی شروع به استفاده از الگوهای غربی و طرح‌های جدید کردند.

تاریخچه روز جهانی اوریگامی

درنای اوریگامی نماد شانس و طول عمر

به گفته موزه هنر شرق آسیا، سامورایی‌ها به همدیگر اوریگامی به نام «نوشی» را به نشانه خوش‌شانسی هدیه می‌دهند. در اسطوره‌های ژاپنی نیز باور بر این است که درنا هزاران سال عمر می‌کنند و به همین علت درنای کاغذی به حالت اوریگامی نماد شانش و طول عمر است.

تاریخچه روز جهانی اوریگامی

کد خبر 703198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.