چراغ سبز مجلس به تشکیل «شورای عالی جوانان و نوجوانان»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد افزودن واژه نوجوانان به شورای عالی جوانان پذیرفته و قرار شد شورای عالی جوانان مورد بازنگری قرار گیرد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، نوجوانی فصلی از زندگی است که در تمام جوامع جهان و به ویژه در دین مبین اسلام بسیار مورد توجه است، اما توجه به ظرفیت این قشر آینده‌ساز تاکنون در کشور ما مورد غفلت واقع شده و متولی مشخصی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نداشته است.

در قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی حمایت از کودکان، از فرد زیر ۱۸ سال به عنوان کودک یاد می‌شود؛ این در حالی است که ما افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را نوجوان می‌دانیم؛ سازمان ورزش و جوانان هم که مربوط به امور جوانان است و نوجوانان از گردونه هر دو گروه جوان و کودک خارج می‌شوند یا در بخش جوانان تعریف می‌شوند که یک مسئله مهم و چالش‌برانگیز است.

برخی کارشناسان این حوزه معتقدند که نوجوانان و دانش‌آموزان می‌توانند از طریق مجلس دانش‌آموزی نظرات خود را مطرح کنند و در تصمیم‌گیری‌ها برای اداره امور مربوطه ایفای نقش کنند.

آنها معتقدند مجلس دانش‌آموزی به تعالی خود نرسیده است و می‌توان بر این نهاد سرمایه‌گذاری کرد و نتایج بهتری گرفت و لزومی به ایجاد سازوکار جدیدی برای نوجوانان نیست، اما برخی دیگر این ادعا را رد می‌کنند و معتقدند مجلس دانش‌آموزی کارایی لازم را برای برطرف کردن مشکلات این قشر ندارد.

در مجلس یازدهم تلاش‌هایی شد تا شورای عالی جوانان به شورای عالی جوانان و نوجوانان تغییر نام پیدا کند، اما با مخالفت معاونت جوانان وزیر ورزش و جوانان دولت قبل مواجه شد.

معاونت جوانان وزیر ورزش دولت دوازدهم در مکاتبه‌ای اعلام کرده بود که با توجه به مصوبه شورا برای تغییر سن جوانی از ۱۵ به ۱۸ سال مطابق با بند ۱۰ ماده ۴ اساسنامه تشکیل شورای عالی جوانان و تداخل و موازی‌کاری با شورای عالی آموزش و پرورش، این کار امکان‌پذیر نیست.

با پیگیری‌های فراوان برخی نمایندگان مجلس، به‌رغم مخالفت معاون جوانان آن وزارتخانه، وزیر ورزش وقت با الحاق نوجوانان به شورای عالی جوانان موافقت کرد و نامه پیشنهاد این موضوع را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نکرد.

با این وجود اجرای این پیشنهاد با سرعت کمی به جریان افتاد تا اینکه در نخستین روز فروردین سال جاری جمعی از نوجوانان و دانش‌آموزان در دیدار با رئیس‌جمهور تقاضای «ایجاد شورای نوجوانان» و «تشکیل اتاق اندیشه‌ورزی برای بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات نوجوانان و دانش‌آموزان در اداره امور کشور» را مطرح کردند.

در ادامه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با جمعی از نوجوانان نخبه و فعال در عرصه‌های اجتماعی، ورزشی و علمی به مناسبت هفته نوجوان دیدار و بر لزوم تسریع در پیگیری این مهم تاکید کرد.

رئیس‌جمهور کشورمان در بخشی از سخنان خود از دبیر شورای عالی جوانان خواست تمهیدی را در نظر گیرد که این شورا به «شورای‌عالی جوانان و نوجوانان» تبدیل شود تا به عنوان مرکز فکری و اندیشه‌ای جوانان و نوجوانان کشور بتوان از ظرفیت فکری نوجوانان نیز بهره برد.

اکنون با پیشنهاد ریاست‌جمهوری و آمدن نام نوجوانان در کنار جوانان، نوجوانان نیز به رسمیت شناخته می‌شوند و به نظر می‌رسد که کار درستی باشد؛ ضمن اینکه این موضوع نه تنها منافاتی با فعالیت مجلس دانش‌آموزی ندارد، بلکه ظرفیت قانونی جدیدی برای قشر نوجوان محسوب می‌شود و بسترهایی را برای مشارکت واقعی، پایدار و هدفمند نوجوانان فراهم خواهد کرد.

بازنگری شورای عالی جوانان روی میز مجلسی‌ها

امیرحسین بانکی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این‌باره اظهار کرد: موضوع نوجوان یکی از موضوعات بسیار مهمی است که مورد غفلت قرار می‌گیرد، چرا که نوجوانی برزخی بین کودکی و جوانی است و در برنامه‌ریزی‌ها توجهات به سمت کودکان و جوانان است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم به طور ویژه برای نوجوانان برنامه‌ریزی داشته باشیم دو پیشنهاد مطرح شد؛ اولین پیشنهاد تشکیل شورای مخصوص نوجوانان با ایجاد یک ساختار جدید بود که مقبول واقع نشد؛ دومین پیشنهاد افزودن واژه نوجوانان به شورای عالی جوانان بود که در این‌باره ساختار جدیدی تعریف نمی‌شود و این پیشنهاد پذیرفته شد و قرار شد شورای عالی جوانان مورد بازنگری قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمدتاً دستگاه متولی نوجوانان در کشور ما آموزش و پرورش است، ابراز کرد: به دلیل اینکه برخی دستگاه‌های دیگر در زمینه‌های مختلف در حوزه نوجوانان برنامه داشته و فعالیت می‌کنند، نیاز بود که سیاست‌گذاری هماهنگی در حوزه نوجوانان داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است بدانیم چه آسیب‌هایی نوجوانان را تهدید می‌کند و نیازهای یک نوجوان را بشناسیم، تصریح کرد: اوقات فراغت، مسائل هویتی، بحران‌ها و سایر مسائل مربوط به این قشر از جمله موضوعاتی است که باید در شورا به آن پاسخ داده شود.

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: دوره سنی نوجوانی یکی از دوران بسیار تأثیرگذار در تکمیل شخصیت هر فرد است و می‌تواند نقش مهمی در آینده زندگی افراد داشته باشد که باید به آن پرداخته و به راهکارهای صحیحی برسیم.

کد خبر 703097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.