قزوین در جذب سرمایه‌گذاری خارجی اول شد

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: با وجود اینکه استان قزوین کمتر از یک‌ درصد مساحت ایران را داراست، در شش ماهه نخست سال جاری بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی کشور را به خود اختصاص دادیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی رحمانی بعدازظهر _پنجشنبه هجدهم آبان ماه_ در حاشیه مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان صمت استان قزوین که در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود اینکه استان قزوین کمتر از یک‌درصد مساحت ایران را داراست، در شش ماهه نخست سال جاری بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی کشور را به خود اختصاص دادیم.

وی اضافه کرد: اگر میزان کل سرمایه‌گذاری تولیدی و صنعتی را نسبت به جمعیت و مساحت استان قزوین محاسبه کنیم، از نظر سرانه جذب سرمایه‌گذار در کشور مقام نخست را داریم، با وجود اینکه درب‌های سرمایه‌گذاری را کاملاً باز نگذاشته‌ایم تا با هر گرایشی سرمایه وارد این استان شود.

معاون اقتصادی و توسعه‌منطقه‌ای استاندار با بیان اینکه قزوین با وجود کشاورزی خوب به عنوان قطب صنعتی کشور شناخته شده است، گفت: بسیاری از برندهای بزرگ صنعت کشور متعلق به قزوین هستند و شاید بسیاری از افراد ندانند که خیلی از برندها متعلق به استان قزوین هستند و در این حوزه زیاد کار تبلیغاتی نکردیم.

وی ادامه داد: یکی از خصوصیات قزوین این است که بخش خصوصی آن غالب است. چرا که بعضی از استان‌ها صنعت مادر بزرگی در آنها مستقر است که سهم این استان‌ها در بخش صنعت را بالا برده، در صورتی که استان قزوین به هیچ‌وجه این‌طور نیست و صنایع مادر بزرگی که برای نمونه یک مجموعه صنعتی بتواند ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی استان قزوین را تأمین کند، نداریم.

رحمانی یادآور شد: همین خصیصه کار مضاعفی را می‌طلبد و نمی‌توانیم بگوییم چون مسائل چندکارخانه را حل کردیم، کل مسائل بخش صنعت استان قزوین حل شده است. بنابراین صنعت در استان قزوین عمدتاً خصوصی است و صنایع بزرگ دولتی غلبه ندارند و در استان قزوین از رانت چنین صنایعی استفاده نمی‌شود.

وی فرهنگ استان قزوین را فرهنگ صنعتی است، تصریح کرد: چون زنجیره ارزش صنایع در استان قزوین وجود دارد، نیروی متخصص در این استان است، چون بقیه اعضای زنجیره ارزش در استان وجود دارند که تکمیل این زنجیره به مدیریت سازمان صمت نیاز دارد. در ضمن در حوزه تولید بسیاری از کالاها رسالت ملی داریم که تولید قطعات خودرو، کاشی و سرامیک، شیشه و مواد شوینده از این جمله هستند که در این حوزه نیازمند نوسازی و به‌روزرسانی فناوری هستیم.

معاون استاندار قزوین گفت: صنایع آلاینده‌ای هم که از گذشته در استان هستند را باید حمایت کرده و مشکلشان را حل کنیم.

وی با اشاره به وضعیت صادرات استان قزوین افزود: نزدیک به ۸۰ درصد صادرات برخی از محصولات ما از طریق گمرک قزوین انجام نمی‌شود و اگر میزان صادرات این محصولات را به سرجمع صادرات استان اضافه کنیم، تغییر زیادی در میزان صادرات استان خواهیم داشت.

رحمانی راه‌اندازی منطقه اقتصادی ویژه و دهکده لجستیک را از طرح‌های راهبردی استان قزوین برشمرد و ادامه داد: بسیاری از صنایع استان قزوین مشکل تأمین ارز دارند و باید با تعامل بیشتر با دستگاه‌های ملی این مشکل توسط سازمان صمت حل شود و باید مشکلات گمرکی که با مسائل ارزی، بانکی، بهداشتی و استاندارد تنیده است، در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

وی بر ضرورت تعامل با مدیران برجسته سازمان صمت استان قزوین تأکید کرد و گفت: معاونت بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت بدنه قوی در استان قزوین دارد و بنابراین باید تعامل داخلی و درون‌دستگاهی در دستور کار سرپرست جدید سازمان صمت قرار گیرد و باید با همین انرژی و ترکیب جلو برویم و با همین روال مسائل را اداره کنیم.

کد خبر 702840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.