کمبود گروه‌های خونی A و O مثبت در اصفهان / ۸۶۵ بیمار تالاسمی نیازمند خون هستند

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به افزایش مصرف فرآورده‌های خونی در استان گفت: ۸۶۵ بیمار تالاسمی ماژور در سطح استان، ماهانه یک یا دو بار برای تزریق خون به این اداره‌ کل مراجعه می‌کنند.

کیان دهراب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر میزان ذخیره خون استان اصفهان برابر با ۶.۴۳ روز معادل ۲۴۷۱ واحد و میزان ذخیره خون شهرستان اصفهان برابر با ۵.۱ روز معادل ۱۶۱۶ واحد است.

وی با اشاره به وجود کمبود در گروه‌های خونی O مثبت و A مثبت، افزود: با توجه به فر رسیدن فصول سرد سال، اداره کل انتقال خون استان با کاهش مراجعه اهداکنندگان خون و فرآورده‌های خونی روبه‌رو شده است، از همین رو نیازمند یاری شهروندان برای تأمین نیاز بیماران و مراکز درمانی هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین گروه خونی مصرفی در استان با حدود ۴۰ درصد، O مثبت است، تصریح کرد: بیش از ۳۰ درصد فرآورده‌ای خونی استان در مرکز درمانی سیدالشهدا (ع) مصرف می‌شود.

وی با اشاره به مصرف خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران سرطانی، هموفیلی و تالاسمی ماژور در بیمارستان سیدالشهدا (ع) ادامه داد: حدود ۸۰ درصد فرآورده پلاکت استان نیز در مرکز درمانی مذکور مصرف می‌شود.

دهراب‌پور با اشاره به وجود حدود ۱۲۰۰ بیمار تالاسمی ماژور در استان اصفهان گفت: ۸۶۵ بیمار تالاسمی ماژور در سطح استان، ماهانه یک یا دو بار برای تزریق خون به این اداره کل مراجعه می‌کنند و به آن‌ها خون‌های باکیفیت ارائه می‌شود تا کمترین عوارض متوجه آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی نیز در سطح استان وجود دارند، اضافه کرد: ادامه حیات بیمارانی همچون بیماران هموفیلی و تالاسمی ماژور به دریافت و تزریق خون وابسته است و با توجه به این موضوع شهروندان باید اقدام خداپسندانه اهدای خون را همیشه مد نظر داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت نداشتن مجموعه انتقال خون حتی برای یک روز امکان ندارد، زیرا بخشی از گروه‌های هدف این مجموعه افرادی هستند که روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: مصرف واحدهای خونی در یک روز طی سال گذشته برابر با ۷۰۰ واحد بوده و در سال جاری این تعداد به ۸۰۰ واحد رسیده، بنابراین نیاز بیمارستان‌ها به فرآورده‌های خونی افزایش یافته است.

کد خبر 702720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.