نظارت جدی بر فعالیت آزمایشگاه‌های خصوصی مکانیک خاک کرمانشاه نمی‌شود

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه با انتقاد از نبود نظارت جدی بر عملکرد آزمایشگاه های خصوصی مکانیک خاک گفت: باید در حوادثی مانند سیل و زلزله منتظر نتایج این نبود نظارت‌ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا کرمانشاه، علیرضا چراغی در نشست خبری امروز _ چهارشنبه هفدهم آبان‌ماه _ با اشاره به شروع فعالیت آزمایشگاه مرکزی فنی و مکانیک خاک کشور در سال ۱۳۳۴، اظهار کرد: شعبه این آزمایشگاه در استان کرمانشاه از سال ۱۳۵۵ فعالیت خود را آغاز کرده و طی این سال‌ها علاوه بر استان بر فعالیت استان‌های لرستان، کردستان، همدان و ایلام هم نظارت دارد و به نوعی قطبیت غرب کشور را داریم.

وی افزود: این آزمایشگاه زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است و در مجموع سالیانه چهار میلیون آزمایش در پروژه‌های عمرانی کشور انجام می‌دهد.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه گفت: این آزمایش‌ها در حوزه‌های مختلف راه و ساختمان است و خوشبختانه با تجهیزات و امکانات به روزی که آزمایشگاه مرکزی در اختیار دارد، استانداردهای لازم در این حوزه به طور کامل رعایت می‌شود.

با «اسکنر جاده‌ای» کیفیت آسفالت جاده‌های استان مشخص می‌شود

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه با اشاره به برخی از این تجهیزات، از دستگاه «اسکنر جاده‌ای» به عنوان یکی از این تجهیزات به روز یاد کرد و افزود: این دستگاه تمام اتوماتیک با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در سطح جاده‌ها تردد کرده و تمام مسیر را با کیفیت بالا اسکن می‌کند.

وی افزود: خروجی این دستگاه نمایش خرابی آسفالت و نوع لایه‌های زیرین به کار رفته در آن است و در کنار نشان دادن مشکلات آسفالت، راهکارهای اصلاح آن را هم نشان می‌دهد.

چراغی گفت: این دستگاه در آزمایشگاه مرکزی است و در صورت درخواست استان در هر پروژه راهسازی به استان داده می‌شود و نمونه آن در کشورهای منطقه وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از این دستگاه برای شناسایی مشکلات آسفالت و راهکارهای اصلاح آن گفت: اگر بخواهیم تمام جاده‌های استان را با این دستگاه اسکن کنیم هزینه آن حدود یک میلیارد تومان می‌شود که هزینه چندانی نیست و اگر اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه درخواست داشته باشند، آن را انجام می‌دهیم.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه گفت: از دیگر دستگاه‌های به روز در آزمایشگاه مرکزی دستگاه IRI است که میزان ناهمواری جاده‌ای را نشان می‌دهد و استفاده از آن برای دستگاه‌های مرتبط با راهسازی از جمله راه و شهرسازی الزامی است.

در ۲۶ پروژه عمرانی مهم استان حضور داریم

مدیر آزمایشگاه مکانیک خاک استان کرمانشاه در ادامه با اشاره نیم قرن فعالیت این آزمایشگاه در کرمانشاه گفت: در غرب کشور در حوزه آزمایشگاه مکانیک خاک قطب غرب کشور هستیم و به استان‌های لرستان، کردستان، همدان و ایلام خدمات رسانی می‌کنیم.

وی به فعالیت این آزمایشگاه در شهرستان‌های استان هم اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر در شش شهرستان کرمانشاه، اسلام آباد غرب، قصرشیرین، روانسر، صحنه و سنقر و کلیایی شعبه رسمی آزمایشگاه فعال است.

چراغی افزود: علاوه بر این، در حال حاضر در ۲۶ پروژه مهم استان از جمله قطار شهری کرمانشاه، راه آهن کرمانشاه-خسروی، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، پتروشیمی اسلام آباد غرب، سد سومار، آزادراه بیستون-کرمانشاه-حمیل و … هم در محل پروژه حضور داشته و مستقر هستیم.

وی با اشاره به استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات به روز در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گفت: در آزمایشگاه استان از تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاه مرکزی استفاده می‌شود که از جمله آن دستگاه تحلیل چند کاناله است که امسال خریداری شده است.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه افزود: با استفاده از این دستگاه که در آن از لیزر استفاده می‌شود، می‌توان به راحتی تا عمق ۵۰ متری خاک را تحلیل کرد و نوع مشخصات زمین برای ساخت و ساز به راحتی مشخص می‌شود.

وی گفت: پیش از این باید تا عمق ۵۰ متری حفاری کرده و از خاک نمونه برداری می‌کردیم که کاری زمان بر بود و شش ماه زمان نیاز داشت، اما در حال حاضر با استفاده از این دستگاه ظرف ۲۱ روز نتایج تحلیل خاک مشخص می‌شود.

چراغی از پیگیری خرید یک دستگاه جدید و پیشرفته برای آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خبر داد و افزود: این دستگاه که در حال حاضر تنها استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و فارس از آن بهره مند هستند، دستگاه آزمایشگاه قیرهای عملکردی یا PG است.

وی افزود: با استفاده از این دستگاه می‌توان عملکرد قیر آسفالت را تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده مشخص کرد که بسیار کاربردی است. این دستگاه حتی مشخص می‌کند که برای هر منطقه چه نوع قیر مناسب است.

چراغی گفت: خرید این دستگاه هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در ۲۲ بهمن ماه امسال از این دستگاه رونمایی می‌کنیم.

فعالیت ۸۰ آزمایشگاه خصوصی «مکانیک خاک» در کرمانشاه‌

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به فعالیت آزمایشگاه‌های بخش خصوصی در حوزه مکانیک خاک گفت: در حال حاضر در حوزه پروژه‌های عمرانی دولتی در کنار آزمایشگاه ما، چهار تا پنج آزمایشگاه بخش خصوصی فعالیت دارند و در حوزه پروژه‌های نظام مهندسی حدود ۸۰ آزمایشگاه بخش خصوصی با سازمان نظام مهندسی همکاری دارند.

وی با اشاره به عدم نظارت جدی بر عملکرد این آزمایشگاه‌های بخش خصوصی گفت: در حوزه پروژه‌های دولتی، ۸۰ درصد کار با ماست، اما در حوزه ساخت و سازهای نظام مهندسی ما تنها بر پنج درصد پروژه‌ها نظارت داریم.

چراغی گفت: تا سال ۱۳۹۲ ساخت و سازهای حوزه نظام مهندسی با ما بود، اما از این سال راه اندازی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی شروع شد، آزمایشگاه‌هایی که عملاً نظارت جدی بر کار آنها وجود ندارد.

وی افزود: انتخاب نوع آزمایشگاه با کارفرمای هر پروژه و هر ساختمان است و مالکان ساختمان‌ها به دلیل قیمت پایینِ آزمایشگاه‌های خصوصی، آنها را انتخاب می‌کنند.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه قیمت تمام شده آزمایش‌ها کاملاً مشخص است، این قیمت‌های پایین نشان دهنده آن است که قطعاً از کیفیت کار زده شده و آنطور که باید آزمایش‌ها به دقت و با مواد و دستگاه‌های لازم انجام نمی‌شود.

بیمارستان خسارت دیده اسلام آباد غرب تحت نظارت آزمایشگاه بخش خصوصی بود

چراغی گفت: نتیجه فاجعه بار این وضعیت قطعاً در حوادثی مانند سیل و زلزله خود را نشان می‌دهد، چرا که کیفیت ساخت و سازها آنطور که باید مورد آزمایش قرار نگرفته و نمونه آن را در فاز جدید بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آباد غرب مشاهده کردیم که آزمایش ساخت و ساز آن بر عهده یک آزمایشگاه بخش خصوصی بود.

وی افزود: برخی از این آزمایشگاه‌های بخش خصوصی بعد از چند سال کار فعالیت خود را تعطیل می‌کنند و در این بین اگر سازه مورد تأیید آنها در حادثه‌ای خسارت ببیند، عملاً کسی نیست که جوابگو باشد.

نظارت جدی بر فعالیت آزمایشگاه‌های خصوصی مکانیک خاک کرمانشاه نمی‌شود

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه با بیان اینکه مجوز این آزمایشگاه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود، گفت: نظارت بر این آزمایشگاه در حوزه ساخت و ساز با نظام مهندسی است، اما نظارتی که باید صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته یک تیم با حضور نظام مهندسی، راه و شهرسازی، اداره استاندارد و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بر عملکرد این آزمایشگاه‌ها نظارت می‌کرد و در همان سال‌ها که ۱۲ آزمایشگاه بخش خصوصی فعال بودند، شش آزمایشگاه را تعطیل کردیم، چرا که عملکرد مناسبی نداشتند. اما رفته رفته ما از این تیم نظارتی کنار گذاشته شدیم و در حال حاضر نظارت جدی که باید بر عملکرد این آزمایشگاه‌ها وجود ندارد.

چراغی گفت: در حال حاضر آزمایشگاه مرکزی فنی و مکانیک خاک پیگیر است تا در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس، بتواند بر عملکرد آزمایشگاه‌های بخش خصوصی نظارت داشته باشد و امیدواریم این لایحه به زودی به مجلس ارسال می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 702705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.