تغییرات اقلیمی تالاب‌های فارس را به سوی مرگ تدریجی می‌برد

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه تالاب‌های فارس وضعیت خوبی ندارد و خشک شده است، گفت: استان فارس طی ۴۰ سال اخیر چهار دوره خشکسالی را پست سر گذاشته است و اکنون در شرایط بحران شدید، کم‌آبی و خشکی تالاب‌ها قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط‌عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، عطا پورشیرزاد در نشست هم‌اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم با تاکید بر اکوسیستم‌های تالاب بر لزوم چاره‌اندیشی برای احیای تالاب‌های فارس اظهار کرد: استان فارس دارای ۱۴ تالاب است که ۵ تالاب آن ثبت کنوانسیون رامسر شده است که دو تالاب ارژن و پریشان در منطقه حفاظت شده قرار دارند و ذخیره‌گاه زیست‌کره به‌شمار می‌آید، اما به‌طور کامل خشک است.

وی با اشاره به اینکه تالاب‌های فارس وضعیت خوبی ندارد و خشک شده است، افزود: دو تالاب طشک و بختگان هم در منطقه پارک ملی قرار دارند و سال جاری به علت تداوم برداشت‌های بی‌رویه آب، همچنین کاهش بارندگی و ریزش‌های جوی شاهد خشک شدن آن‌ها هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با ترسیم سیمای بارندگی در استان فارس در سال‌های مختلف، تصریح کرد: فارس با وسعت و پهنای قابل توجه به شش پهنه اقلیمی تقسیم شده است، اما در ۴۰ سال اخیر چهار دوره خشکسالی را پست سر گذاشته است و اکنون در شرایط بحران شدید و کم‌آبی و خشکی تالاب‌ها قرار دارد.

پورشیرزاد ادامه داد: سالانه به‌طور متوسط ۷.۱ میلیارد متر مکعب آب از منابع این استان کاهش پیدا می‌کند و با توجه به ثبت افزایش دمای ۲ تا ۵ درجه سانتیگراد در مناطق خشک و نیمه‌خشک استان، شوری آب و خاک و خشک شدن درختان و درختچه‌ها در عرصه‌های طبیعی و مناطق چهارگانه محیط زیست بسیار مشهود است.

وی افزایش ایجاد گرد و خاک و نمک را از نتایج خشک شدن تالاب‌ها دانست و ادامه داد: این رویداد در حاشیه تالاب‌های بختگان، طشک و مهارلو مشهود است و در سایر مناطق حاشیه تالاب‌های خشکیده این استان نیز ریزگرد حاکم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه با مسئولیت استاندار فارس به عنوان رئیس ستاد احیای تالاب‌های استان، فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است، تاکید کرد: در این ستاد برای احیای مناطق تالابی بسیار تلاش شد و تاکید بر مدیریت جامع آبخیزداری از اولویت‌های استان و از کارکردهای این ستاد است.

پورشیرزاد با بیان اینکه کاهش سطح زیر کشت از دیگر مواردی است که از سوی این ستاد دنبال می‌شود، اضافه کرد: سالانه ۳۰ درصد کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به‌ویژه کاهش ۵۰ درصدی کاشت زیردست سد درود زن از سوی این ستاد با جدیت دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: شمار قابل توجهی چاه آب غیرمجاز در فارس فعال است؛ ستاد احیای تالاب‌های استان فارس بیش از پیش موضوع پر کردن چاه‌ها را دنبال می‌کند، چراکه این چاه‌ها باید مسلوب‌المنفعه شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه شهرستان ارسنجان پیشرو در بستن این چاه‌ها است، اما بستن چاه‌ها تبعات اجتماعی هم به دنبال دارد، گفت: با توجه به اینکه چاه‌های مجاز هم در استان فارس برداشت‌های بی‌رویه دارند که باید به کنتور مجهز شوند، در تالاب‌هایی همچون پریشان که از تالاب‌های اصلی است ۱۳ متر افت آب از سطح تالاب دارد که علت این موضوع برداشت آب‌های زیرزمینی است و هنوز هم اطراف این تالاب همچنان برداشت آب انجام می‌شود.

پورشیرزاد با تاکید بر لزوم توقف کشت‌های زراعی آب‌بر افزود: این کشت‌ها باید متوقف شود و در استانی همچون فارس نباید محلی برای کاشت ذرت باشد، اما هنوز در این استان ذرت کاشت می‌شود؛ انتظار داریم مسئولان با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب‌های تصفیه‌شده برای حوزه صنعت اظهار کرد: در این زمینه نیز مطالعاتی انجام شده است و باید با پشتکار بیشتر این موضوع پیگیری شود.

کد خبر 702586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.