جزئیات جدید از خدمت سربازی ۱۲ ماهه + شرایط

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: در مصوبه اصلاح روند خدمت سربازی، میانگین خدمت ۱۲ ماه تنظیم شد که کمترین آن هشت‌ماه برای مناطق مرزی بد آب و هوا است.

‌محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مصوبه روز گذشته مجلس در خصوص کاهش مدت سربازی، بر لزوم تعیین تکلیف سه میلیون سرباز فراری یا غایب در کشور تاکید و اظهار کرد: قانون سربازی در کشور ما به ۱۰۴ سال قبل و زمان طاغوت برمی‌گردد، اما وارد کنندگان آن به کشور ما قانون سربازی خود را تغییر دادند.

وی افزود: امروزه در ۲۷ کشور جهان مدل سربازی اجباری وجود دارد که از این میان در هفت کشور میانگین مدت سربازی از دو سال بالاتر و ۲۰ کشور دیگر مدت سربازی کوتاه‌تری دارند، ما نیز سعی داریم به جرگه کشورهای با مدت سربازی کمتر بپیوندیم.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کشورها پنج مدل سربازی وجود دارد که مدل‌های سربازی حرفه‌ای و یادآور خدماتی از آن جمله‌اند، تاکید کرد: مدل سرباز داوطلب بسیجی جزو مترقی‌ترین مدل‌ها است.

وی با اشاره به تصویب مصوبه‌ای در خصوص سربازی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مصوبه قرار شد ستاد کل بر اساس چهار حوزه منطقه شهری خوش آب و هوا، منطقه مرزی عملیاتی بد آب و هوا، منطقه مرزی عملیاتی و منطقه مرزی معمولی یا غیرعملیاتی تقسیمات سربازی را اعمال کرده و میانگین سربازی را روی ۱۲ ماه تنظیم کند که کمترین آن هشت ماه برای مناطق مرزی بد آب و هوا است.

نقدعلی با بیان اینکه سربازی یکی از علت‌های عمده تأخیر در ازدواج و فرزندآوری است، ابراز کرد: بر این اساس برای سربازانی که ۳۰ سالشان تمام شده یا بالای ۳۰ سال دارند و دارای دو فرزند هستند، معافیت از خدمت سربازی تصویب شد.

وی در خصوص وضعیت نظام وظیفه اتباع ایرانی خارج از کشور به نمی‌توانند به کشور بازگردند، اذعان کرد: در همین زمینه مصوبه‌ای داشتیم که طی آن ستاد کل می‌تواند برای حضور چنین افرادی در خارج از کشور که موجب منافع علمی برای ما خواهند شد، اذن دهد.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در برنامه هفتم، بندی وجود دارد که هر جا نیاز به اذن رهبری باشد، انجام و عملی شدن آن مصوبه در گرو اذن رهبری است که شامل این مصوبه هم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مطمئناً موضوع اصلاح روند سربازی با توجه به مصوبه‌ای که میانگین مدت خدمت را ۱۲ ماه قرار داده است، می‌تواند گام مهمی را در بهبود وضعیت سربازی بردارد.

به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته و در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق بند «ن» ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند. این مصوبه در صورت تأیید شورای نگهبان اجرا می‌شود.

طبق این مصوبه «ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آن‌ها در طول سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه و جایگزینی سایر عضویت‌ها، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی آموزش حوزه‌های علمیه می‌رسد اقدام نماید.

تبصره ۱– در راستای سیاست کلان ابلاغی افزایش جمعیت، مشمولان غایب و غیرغایب بالای ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌باشند.

تبصره ۲- ادامه تحصیل دانش‌آموزان مقطع دیپلم و بالاتر و طلاب حوزه‌های علمیه در خارج از کشور مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی مجاز می‌باشد و دستورالعمل صدور معافیت تحصیلی آن توسط ستاد کل با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تهیه و اجرایی می‌گردد.»

کد خبر 702585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    22 1
    سلام چقدر طول میکشه شورای نگهبان مصوبه 12 ماه شدن سربازی رو تأیید کنه؟؟؟ لطفاً جواب بدید🙏