رکوردزنی کرمانی‌ها در سامانه‌ سجام

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: استان کرمان در جذب دیده‌بانان مردمی پیشگیری (سامانه سجام) در مهرماه رتبه نخست کشوری را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط‌عمومی دادگستری کرمان، سیدمهدی قویدل با اشاره به اینکه سامانه سجام ستاد مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بزرگترین شبکه اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: این سامانه به نشانی Sajam.eadl.ir در دسترس عموم است.

وی افزود: به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و پیگیری سریع تخلفات و جرایم با هدف بازدارندگی، قوه قضائیه سامانه‌ای تحت عنوان سجام یا سامانه جامع ارتباطات مردمی راه اندازی کرده است.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: این سامانه تحت نظر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مدیریت می‌شود و کارکرد آن بر مبنای خوداظهاری و داوطلبانه بودن مشارکت‌های مردم در ارسال گزارش‌ها برای افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است که اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت.

وی به فرآیند اجرایی سامانه اشاره و تاکید کرد: متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه و احراز هویت، سازماندهی می‌شوند و گزارش‌های دریافتی به صورت محرمانه و ناشناس در سیستم ثبت می‌شود و پس از ثبت و تفکیک، برای دستگاه‌های دولتی، نظارتی و قضائی ارسال و مطالبه‌گری خواهد شد تا دستگاه‌های ذی‌ربط موضوع را پیگیری کنند.

قویدل با اشاره به اینکه ورود دستگاه قضائی به گزارشات ارسالی صرفاً رسیدگی قضائی نیست، بلکه اولین راهکار ارسال گزارشات تأیید شده مردمی به دستگاه مورد نظر است که با تعامل و همکاری نسبت به رفع مشکل و معضل اقدام صورت گیرد، گفت: گزارش‌های ارسالی منحصر به افراد و موضوعات شخصی نیست؛ بلکه حقوق عامه نیز جزو اولویت‌های این سامانه است، به عنوان نمونه در این سامانه مباحث بهداشتی و زیست‌محیطی و منابع طبیعی، مشکلات شهری و عمرانی و فساد اداری از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: جرایم مرتبط با فضای مجازی، تهیه و توزیع موادمخدر و مواد روان‌گردان، تهیه و توزیع مشروبات الکلی، زمین‌خواری محیط زیست، پیشگیری از منابع طبیعی و صیانت از منابع آب، پیشگیری از تخریب میراث فرهنگی جرایم مرتبط با حوزه‌های کار و جوامع کارگری، مفاسد اقتصادی، مفاسد اداری و مالی، جرایم و تخلفات انتخاباتی جرایم امنیتی انتظامی، حقوق عامه و سایر موارد را می‌توان در سامانه گزارش داد.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با بیان اینکه تا مهرماه سال جاری بیش از هزار نفر عضو سامانه شده‌اند و این عضوگیری در سطح کشور جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است، گفت: در این سامانه هویت تمام شهروندان، اعضای سامانه سجام، دیده‌بانان پیشگیری و دست‌اندرکاران پیگیری گزارش‌ها به‌طور کامل محرمانه است.

کد خبر 702533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.