آسیب به تابلوهای شهری؛ تضییع حقوق شهروندی و ایجاد ناهنجاری اجتماعی

اگرچه پیشرفت تکنولوژی و وجود نقشه‌های الکترونیکی کار را برای مسیریابی، بسیار راحت‌تر کرده است، اما هنوز هم وجود تابلوهای راهنما در معابر سطح شهر، می‌تواند بسیار راهگشا باشد؛ این در حالی است که سالانه تعدادی از این تابلوها بر اثر اصابت ترقه دچار خسارت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «وندالیسم» در لغت به معنای هرج و مرج طلبی ضد شهری، تخریب اموال عمومی و تخریب کنترل نشده اشیا و آثار فرهنگی باارزش است که یک ناهنجار اجتماعی به حساب می‌آید و دلایل متعددی برای آن عنوان می‌کنند.

این پدیده ناشی از رفتاری آگاهانه، تعمدی و غرض ورزانه است که طبق تحقیقات انجام شده، از جمله عوامل تقویت کننده یا ایجاد کننده آن، احساس بی هنجاری، احساس اجحاف، اختلال در روابط و شرایط خانوادگی و آموزشی و تجربه خشونت در کودکی عنوان شده است؛ در قوانین جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی «هر کس به‌طور عمد اشیا منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب یا به هر نحو کلاً یا بعضاً تلف کند یا از کار بیندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود.»

پدیده اجتماعی وندالیسم مبحث جدیدی نیست و با کالبد شهر، مبلمان شهری و بسیاری از ساخته‌های دست معماران منظر و دیگر دست‌اندرکاران فرایند ساخت‌وساز در جامعه ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ تخریب تابلوها و دیوارها با ترقه، نصب بی‌رویه آگهی‌ها، دیوارنویسی‌های متفرقه و وجود اشیای زائد در نمای بیرونی ساختمان از مواردی است که درزمان حاضر موجب خدشه‌دار شدن زیبایی شهر شده است.

از سوی دیگر هرساله شاهد صدمه‌های جدی برای تابلوهای آدرس‌دهی سطح شهر هستیم؛ رخداد ناگواری که در شهر ما توسط تعداد معدودی از شهروندان انجام می‌شود، استفاده از مواد آتش‌زا به خصوص ترقه در مراسم‌های شادی است.

رحمان خدادادی، یکی از اهالی خیابان جی اصفهان می‌گوید: با چشمان ضعیفی که دارم، توانایی کار کردن با نقشه و مسیریاب‌های جدید را ندارم، سیاهی وسط بعضی از تابلوی خیابان‌ها، کار را برایم سخت کرده است؛ این وضعیت شرایط خوبی برای مسافران هم نیست و باید با کسانی که به اموال شهر آسیب می‌زنند، طبق قانون برخورد شود.

عارف رحیمی کارمند یکی از ادارات دولتی در اصفهان اظهار می‌کند: مدتی پیش همسایه ما در آخرین مرحله ساخت منزل خود، آن را نما کرد اما پس از گذشت چند روز دیوارهای این خانه با اسپری نازیبا شده بود؛ به نظر من این کار حق الناس است.

فاطمه سعیدی یکی از اهالی محله مولوی می‌گوید: بیشترین خسارت به تابلوهای شهر هنگام به راه انداختن کاروان‌های عروسی اتفاق می‌افتد، وقتی که افراد شادی‌های لحظه‌ای خود را با زدن ترقه به تابلوهای شهر نشان می‌دهند.

یوسف زمانی از اهالی محله گلزار اظهار می‌کند: بعضی افراد با زدن ترقه، بعضی‌ها با نوشتن جملاتی با استفاده از زغال یا اسپری روی در و دیوار خانه‌ها یا مغازه‌های مردم شهر را نازیبا می‌کنند، نمی‌دانم علت این رفتارهای آزاردهنده چیست؟ آیا قانون اجرا نمی‌شود یا شهروندان به خود و قانون احترام نمی‌گذارند؟

برای تابلوهای ترافیکی اصفهان سالانه بیش از ۱۶ میلیارد تومان هزینه می‌شود

برای تابلوهای راهنمای مسیر حدود ۸ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است

حمید آقایی، مدیرکل اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بر اساس میزان آسیب و خسارت وارد شده تابلوهای آدرس‌دهی سطح شهر تعویض می‌شود.

وی اضافه می‌کند: ترقه‌های که به سمت تابلوهای آدرس‌دهی پرتاب می‌شود، برای شهرداری اصفهان هزینه‌هایی را در خصوص جبران این خسارات به همراه دارد و اصلاح و نصب مجدد این تابلوها بار اقتصادی را بر گردن شهرداری انداخته است.

بودجه تابلوهای ترافیکی و راهنمای مسیر ۱۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان در سال بوده که برای تابلوهای راهنمای مسیر حدود ۸ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است

مدیرکل اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: با توجه به اینکه عمر مفید شب رنگ‌ها سه و هفت ساله است، این تابلوها حداکثر ۱۰ سال یک بار تعویض می‌شود و حوادثی از جمله تصادفات، ترقه‌ها و یادگاری نویسی سالانه خسارات زیادی را برای تابلوهای آدرس‌دهی سطح شهر به همراه دارد.

وی ادامه می‌دهد: بودجه تابلوهای ترافیکی و راهنمای مسیر ۱۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان در سال بوده که برای تابلوهای راهنمای مسیر حدود هشت میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

آقایی می‌گوید: جانمایی تابلوهای آدرس‌دهی طبق نظر کارشناسان ترافیکی شهری است که در حوزه ترافیک صورت می‌گیرد و موضوع فونت، رنگ، ابعاد و اندازه این تابلوها طبق آئین نامه‌های استاندارد بین‌المللی صورت گرفته است.

برای تابلوهای ترافیکی اصفهان سالانه بیش از ۱۶ میلیارد تومان هزینه می‌شود

اصفهان نسبت به دیگر کلان‌شهرها وضعیت بهتری در رابطه با خط‌کشی و تابلوهای آدرس‌دهی دارد

احمد شریعتی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: هر شهر برای سهولت در راهنمایی و رانندگی، ترافیک، امنیت، ایمنی مسیر، پیشگیری از ازدحام و ترافیک در خیابان‌ها، راهنمایی در جهت رسیدن به مقصد مورد نظر و جلوگیری از آلودگی هوا باید نسبت به تابلوهای آدرس‌دهی و نشانه‌های سطح شهر توجه داشته باشد، زیرا که آنها نشانه توسعه و پیشرفت شهر تلقی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برای مشخص کردن مسیر عبور در سطح خیابان‌ها خط‌کشی‌هایی وجود دارد، همچنین تابلوهایی که در مسیر با عنوان سرعت گیرها یا کاهش سرعت نصب می‌شود برای افرادی که در شهر ساکن هستند بسیار کمک کننده است.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در مسیرهایی که خط‌کشی‌ها و تابلوها مشخص نیستند، مشکلاتی برای شهر و شهروندان به وجود می‌آید، تاکید می‌کند: در بعضی از مراسم‌ها، ضربه و صدماتی به تابلوها وارد می‌شود که این آسیبی به شهر وارد کرده و مشکلات بسیاری را برای شهر و شهروندان به وجود می‌آورد.

با کمک اداره پست استان پلاک‌های آبی هوشمند را طراحی کرده‌ایم که این اقدام جز نظام آدرس‌دهی است

شریعتی با اشاره به اینکه اصفهان نسبت به دیگر کلان‌شهرها وضعیت بهتری در رابطه با خط‌کشی و تابلوهای آدرس‌دهی دارد، می‌گوید: به‌تازگی با طرحی ارزشمندی که در شهر اصفهان دنبال شد، هرکوچه‌ای را به نام و عکس شهید مزین کردیم.

وی اضافه می‌کند: با کمک اداره پست استان توسط کیوآرکد، کد پستی و آدرس هر منزل را در پلاک‌های آبی هوشمند طراحی کرده‌ایم که این اقدام جز نظام آدرس‌دهی است.

به گزارش ایمنا، آسیب‌رسانی به تابلوهای آدرس‌دهی را می‌توان از پدیده‌های تضییع حقوق شهروند، ایجاد ناهنجاری اجتماعی و مشکلی اساسی در رفت‌وآمد شهروندان نام برد و طبیعی است که این امر غیرقانونی دارای ضمانت اجرای مشخصی است و برای رفع این معضل باید فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر تعامل با شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

تحقیقات نشان داده است هرچه مشارکت شهروندان در اداره محلات و مناطق مختلف شهری افزایش یابد، شهروندان نیز در قبال حفاظت از اموال عمومی، احساس مسئولیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و حتی به صورت خودجوش مانع از آن می‌شوند تا وندال‌ها به اموال عمومی آسیب بزنند.

کد خبر 702521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.