هرگز در هیچ حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق دخالت نداشته‌ایم

سفیر ایران در سازمان ملل تمام ادعاهای آمریکا را در نامه به شورای امنیت بی‌اساس دانست و آن‌ها را قاطعانه رد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از نیویورک، امیرسعید ایروانی روز سه‌شنبه به وقت محلی برابر با هفتم نوامبر در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت نوشت: نامه حاضر در پاسخ به نامه مورخ سی‌ام اکتبر ۲۰۲۳ نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۳/۸۱۳) که در آن ادعاهای اثبات‌نشده و بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح نموده، تهیه شده است.

وی افزود: تمام ادعاهای مورد اشاره در نامه فوق بی‌اساس بوده است و قاطعانه رد می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: تلاش ایالات متحده برای استناد و تکیه بر حق دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات نظامی غیرقانونی خود با هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی در سوریه فاقد مبنای قانونی و اعتبار بوده و تفسیر خودسرانه و نادرستی از ماده ۵۱ منشور است.

وی افزود: هدف واضح از چنین ادعاهای بی‌اساس، توجیه نقض مستمر قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده در داخل خاک سوریه است. بر اساس قوانین بین‌المللی، یک کشور اشغالگر حق ندارد به حق دفاع از خود به‌عنوان توجیهی معتبر برای اقدامات غیرقانونی در قلمرو تحت اشغال خود متوسل شود.

ایروانی یادآور شد: نماینده دائم جمهوری عربی سوریه در سازمان ملل متحد بارها مخالفت شدید خود را با ادامه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه اعلام کرده و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بی‌اعتنایی آشکار به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سیاسی سوریه دانسته است. جمهوری عربی سوریه بارها از ایالات متحده خواسته است تا به اشغال و حضور غیرقانونی خود در سوریه پایان دهد.

وی تاکید کرد: ایالات متحده باید اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند، به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد، و به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت که تمام کشورهای عضو را ملزم به حمایت و احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه می‌داند، پایبند باشد؛ این به نفع صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه کاملاً قانونی و در پاسخ به درخواست رسمی دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم است. ایران بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سیاسی سوریه تاکید می‌کند.

کد خبر 702441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.