هوش مصنوعی و اینترنت اشیا کارگزاران انقلاب صنعتی جدید

گسترش جهان بی‌مرز اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به قدری زیاد بوده است که ردپای آن در تمام صنایع اصلی به چشم ‌می‌خورد. گردشگری یکی از این صنایع است که هوشمندسازی هتل‌ها با کمک اینترنت اشیا، گامی بلند در جهت تحول آن بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بشر موجودی سرشته شده از دل خاک است که از همان ابتدای خلقت به دنبال کمال صفات و زیبایی‌ها، بی‌نیازی و جاودانگی بوده است. از ساخت ابزار و وسایل اولیه زندگی در ابتدای خلقت تا ابرماشین‌های صنعتی عصر امروز، همه حاصل کمال‌طلبی انسان است که بنای پیشرفت جهانی را آجر به آجر به عمارتی تبدیل کرده است، اما گسترش بی‌نهایتی اختراعات بشر در سال‌های اخیر نیاز جدیدی را به وجود آورد، نیاز به ایجاد ارتباط بین اشیا و دستگاه‌های ساخته شده، چراکه بیشتر شدن تعداد دستگاه‌های فیزیکی، وسایل نقلیه و لوازم خانگی، کنترل و تنظیمات آن‌ها هزینه و صرف انرژی زیادی به همراه داشت، این در صورتی بود که بخش اعظمی از این تجهیزات را می‌توانستیم با متصل کردن به شبکه‌های اینترنتی مدیریت کنیم.

اینترنت اشیا (Internet of things) که به اختصار به آن IOT گفته می‌شود، بستری را فراهم کرد تا تجهیزات از طریق پروتکل‌های اینترنت (TC/IP) بتوانند با یکدیگر یا با مدیر شبکه ارتباط برقرار کنند. فناوری IOT بشر را به جهان بی‌مرز اینترنت اشیا متصل کرد و با ادغام دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی سبک زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داد. به علاوه با بالا بردن بهره‌وری باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شد.

اما چرا اینترنت اشیا در سال‌های اخیر تا این حد مورد توجه قرار گرفته است؟ در پاسخ به این سوال می‌توان به اهمیت دقت و سرعت عمل در انجام کارها اشاره کرد. اینترنت اشیا با اضافه کردن قابلیت دریافت یا ارسال داده به صورت هم‌زمان به اشیا و هوشمندسازی آنها دخالت انسان را به حداقل رسانده و در نتیجه دقت و سرعت انجام کارها را افزایش می‌دهد. در واقع هدف اینترنت اشیا این است که از طریق ایجاد ارتباط بین حسگرها و دستگاه‌ها با اینترنت، ارتباط و تعامل میان دستگاه‌های متصل به شبکه را راحت‌تر کند و از طرفی به کاربران امکان مشاهده و کنترل تجهیزات را دهد.

اینترنت اشیا کاربرد وسیعی در حوزه‌های کشاورزی، درمانی، حفظ محیط زیست، ساختمان‌سازی و صنایع دارد؛ به‌طور کلی این فناوری ترکیبی از حسگرها، شبکه‌های بی‌سیم، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل برای بهینه‌سازی فرآیندها است.

افزایش بهره‌وری نیروی کار و صرفه‌جویی در منبع و هزینه‌ها، دو هدف بالقوه به‌کارگیری اینترنت اشیا است. جالب است بدانید اینترنت اشیا محدود به حوزه‌های صنعتی و علمی نیست و در ارائه بسیاری از خدمات‌شهری نیز کاربرد دارد به عنوان مثال هوشمندسازی هتل‌های زنجیره‌ای از اقداماتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه کاربران و مسئولان شهری بوده است.

موقعیت برد-برد هتل‌های هوشمند در جامعه آینده

مهدی حافظ‌پور، مدیر تحقیق و توسعه یکی از شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه بهبود ارتباطات درباره هتل‌های هوشمند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هتل‌های هوشمند مجموعه‌ای از مراکز هستند که دستگاه‌های آن‌ها می‌توانند بر بستر اینترنت با یکدیگر ارتباط بگیرند. این ارتباط را IOT یا اینترنت اشیا می‌نامند.

وی می‌افزاید: همه دستگاه چه هوشمند باشند چه غیرهوشمند، قابلیت هوشمندسازی را دارند و می‌توان آن‌ها را به شبکه اینترنت اشیا متصل کرد. ارتباط بین دستگاه‌ها قابلیت کنترل تمام دستگاه‌ها از یک نقطه در هتل را به کاربر می‌دهد و قابلیت‌هایی از جمله کنترل دمای اتاق، نور، خاموش و روشن شدن وسایل الکتریکی همچون تلویزیون را فراهم می‌کند.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان اظهار می‌کند: لازم به ذکر است جامعه بشری حرکت خود را به سمت هوشمندسازی آغاز کرده است و هتل‌ها یکی از اعضای این جامعه هوشمند هستند. هوشمندسازی هتل‌ها علاوه بر خلق تجربه‌ای به یادماندنی برای مهمانان با صرفه‌جویی در مصرف انرژی هزینه‌های هتل را نیز کاهش می‌دهد. به زبان ساده‌تر هوشمندسازی هتل‌ها موقعیتی برد-برد برای مهمانان و پرسنل هتل است.

تجربه‌ای به یاد ماندنی در هتل‌های هوشمند

وی تاکید می‌کند: مزیت برتر هتل‌های هوشمند برای مهمانان هتل تجربه کاربری شخصی‌سازی شده، برای صاحب هتل کاهش هزینه‌ها و برای خدمه سبک‌تر شدن بار وظایف است. به علاوه هتل‌های زنجیره‌ای مصرف انرژی بالایی دارند و این اهمیت هوشمند سازی را پررنگ‌تر می‌کند، چراکه کنترل خودکار دما و نور اتاق و در نتیجه آن جلوگیری از اتلاف انرژی در هتل‌های هوشمند تأثیر بالایی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد.

حافظ‌پور اذعان می‌کند: به علاوه در هتل‌های هوشمند مخاطراتی همچون نشتی آب و گاز، مشکلات فنی و سوختن وسایل برقی در سامانه یکپارچه‌ای ثبت و به متخصص مربوطه اطلاع‌رسانی می‌شود. این سامانه به افزایش کیفیت خدمات هتل، همچنین کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: به‌طور کلی یکی از اهداف اصلی هوشمندسازی بهبود تجربه اقامت کاربران است، چراکه سطح شخصی‌سازی تعریف شده برای هر فرد با هوشمندسازی هتل‌ها گسترش می‌یابد. کنترل دسترسی‌های افراد به صورت هوشمند از مهمانان گرفته تا خدمه هتل، یکی دیگر از مزیت‌های هتل‌های هوشمند است که بر کلیدکارت افراد تعریف می‌شود.

هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء کارگزاران انقلاب صنعتی جدید است

سیستم‌های قدیمی شمعی در باد شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان تصریح می‌کند: یکی از فناوری‌های راهبردی و مورد توجه در عصر حاضر هوش مصنوعی است که اینترنت اشیا زیرشاخه آن است. هوش مصنوعی علمی کاربردی است که در همه حوزه‌ها نفوذ کرده و با قدرت خود توانسته است تحولات عظیمی را در صنایع مختلف ایجاد کند.

وی ابراز می‌دارد: اینترنت اشیا از هوشمندسازی منازل تا هوشمندسازی صنایع مختلف را در بر می‌گیرد و کاربرد بسیاری در تمام سطوح جامعه دارد، اما لازمه گسترش آن حرکت در لبه تکنولوژی جهانی است. شرکت‌های بسیاری در سراسر دنیا با هدف گسترش هوشمندسازی پایه‌گذاری شده است. بعضی شرکت‌ها تمام توان خود را در رقابت برترین‌ها به کار گرفته‌اند، برنده این بازی کسی است که سرعت بیشتری در ارائه محصولات باکیفیت دارد؛ محصولاتی که از امنیت سیستمی بالایی در برابر تهدیدات برخوردار باشند.

حافظ‌پور اظهار امیدواری می‌کند: ارائه محصولات باکیفیت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بتواند سیستم‌های قدیمی را کنار بگذارد و با کمک فناوری‌های نوین، زمینه پیشرفت کشور را ایجاد کند؛ چراکه هوشمندسازی صنایع با کمک گسترش اینترنت اشیا و هوش مصنوعی از اصلی‌ترین عوامل انقلاب صنعتی جدید خواهد بود.

به گزارش ایمنا، فناوری IOT بشر را به جهان بی‌مرز اینترنت اشیا متصل خواهد کرد، فناوری‌ای که علاوه بر بالا بردن بهره‌وری موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش دقت و سرعت عمل نیز می‌شود. شاه‌کلید گسترش این فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان هستند؛ شرکت‌هایی که با به‌کارگیری نیروی جوان تازه‌نفس به جنگ با موانع رفته‌اند.

جهان هوشمند آینده تحولات عظیمی را در سبک زندگی انسان‌ها رقم خواهد زد، هرچند که این هوشمندسازی علاوه بر افزایش بهره‌وری مصرف انرژی‌های با ارزش را نیز کاهش می‌دهد، اما باید مراقب بود تغییر سبک زندگی افراد به سوی هوشمندسازی، تبدیل به قاتل اصالت آن‌ها نشود.

کد خبر 702424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.