بله! موشک برای ما نان و آب می‌شود

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه هفدهم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیشرفت کشور با اقتصاد دریا محور» به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور از سوی رهبر انقلاب پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. بر اساس این ابلاغیه قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری با تیتر «بمب‌های هوشمند؛ هدیه غرب برای تداوم نسل‌کشی در غزه» به بررسی گزارشی از وال‌استریت ژورنال پرداخت و به نقل از این روزنامه نوشت دولت آمریکا در نظر دارد بمب‌هایی هوشمند به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد. این روزنامه امریکایی به نقل از منبع مطلع خبر داد، دولت جو بایدن در تاریخ ۳۱ اکتبر (نهم آبان) به صورت کتبی و رسمی به رهبران کنگره آمریکا این موضوع را اطلاع داد. طبق اعلام دولت بایدن به کنگره، دولت می‌خواهد محموله موشک هوشمند از «خانواده اسپایس» را به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد.

بله! موشک برای ما نان و آب می‌شود

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود به بمباران نیروهای آمریکا و رژیم صهیونیستی توسط محور مقاومت پرداخت و با تیتر «‌باران موشک و پهپاد بر سر نظامیان آمریکا و اسرائیل‌» نوشت: ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید ۳۰ موشک دیگر از لبنان به سوی اراضی اشغالی شلیک شده است، از آن سو پنتاگون هم اعلام کرده که پایگاه‌های آمریکا طی روزهای گذشته حداقل ۳۸ بار مورد حمله قرار گرفته و ۴۵ نظامی آمریکایی مجروح شده‌اند – البته حین این اعتراف‌ها نیز چند بار دیگر پایگاه‌های آمریکا هدف حمله مقاومت عراق قرار گرفتند. حملات پهپادی مقاومت یمن علیه رژیم صهیونیستی را نیز به این شرایط اضافه کنید.

کیهان در بخش اخبار ویژه خود با عنوان «آسیب مختصر مغزی به ۴۵ نظامی دیگر آمریکا در منطقه!» نوشت سخنگوی پنتاگون می‌گوید: نتیجه حملات گروه‌های نیابتی ایران به مواضع آمریکا در منطقه، جراحت و آسیب مغزی بوده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفت: حملاتی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به مواضع ایالات متحده در عراق و سوریه در چند هفته گذشته باعث صدمات متعدد از جمله ترکیبی از جراحات جزئی و آسیب‌های مغزی نیروهای آمریکا شده است. به گزارش VOA، ژنرال پت رایدر در یک اعلام رسانه‌ای، گفت: حملات اخیر نیروهای تحت امر جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا در خاورمیانه؛ عمدتاً به پایگاه هوایی الاسد در عراق و التنف سوریه متمرکز بوده و توسط پهپادها و موشک‌ها انجام شده است.

بله! موشک برای ما نان و آب می‌شود

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «غزه گورستان کودکان شده است» با استفاده از تصویر کودکی که در اثر بمباران هوایی صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است نوشت: با تأیید شهادت بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ کودک فلسطینی که چندین برابر کودکان کشته‌شده اوکراین ظرف ۲۰ ماه است، چین غزه را به گورستان کودکان تشبیه کرده و دبیرکل سازمان ملل هم با توجه به حجم جنایت‌ها و تخریب‌های بر جای مانده که همچنان هم ادامه دارد، عبارت «بحران انسانی برای بشریت» را به کار برده است. با وجود این، آمریکا چشم خود را به روی جنایت صهیونیست‌ها بسته و با بیان اینکه آنچه در غزه می‌گذرد، نسل‌کشی به حساب نمی‌آید مدعی شده که آتش‌بس دائمی در کار نیست. حساب کاربری «غزه الان» هم نوشت: ساعات تعیین‌کننده و سختی را پیش رو داریم.

جوان همچنین در مطلب دیگری به بررسی این موضوع پرداخته که ۹۰ درصد تجارت ایران از طریق دریا انجام می‌شود اما آیا بدون وجود امنیت پایدار چنین تجارتی ممکن است؟ و با انتخاب تیتر «بله! موشک برای ما نان و آب می‌شود» نوشته است: «مگر موشک برای ما نان و آب می‌شود؟» این پربسامدترین سوال حداقل یک دهه اخیر است که به انحای مختلف و از سوی افراد متنوع و به بهانه‌های متفاوت پرسیده می‌شود، حتی در برهه‌ای گزاره تلخ «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها» از سوی برخی استخوان خردکرده‌های عالم سیاست مطرح شد. طبعاً با چنین رویکردی شبهاتی راجع به تأثیر دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی ایران بر معیشت مردم در جامعه، به‌ویژه نسل جدید ایجاد کرده که منجر به خطای تحلیلی در بخشی از مردم شده است. فارغ از اینکه طرح چنین سوالات و دوگانه‌سازی‌ها از اساس غلط است و نباید صنعت راهبردی دفاعی سد راه معیشت القا شود، واکاوی چنین مسئله‌ای نیاز عصر امروز آغشته به جنگ روایت‌هاست، ضمن آنکه ایران در فهرست کشورهایی با کمترین بودجه دفاعی نسبت به وسعت و جمعیت سرزمینی است و مجاهدان صنعت دفاعی ایران با کمترین بودجه، بالاترین بازدهی را داشته‌اند.

بله! موشک برای ما نان و آب می‌شود

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست خود به سراغ این موضوع رفته است که چگونه مردمی‌سازی مقاومت فلسطین به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شد و در همین راستا با تیتر «این خط ماندنی» نوشته است: مردمی شدن الگوی مقاومت در فلسطین و به طور ویژه در نوار غزه، جنگیدن با مقاومت را به امری محال برای اشغالگران تبدیل کرده است. صهیونیست‌ها با حمایت بین‌المللی در دهه‌های متمادی تلاش کردند با نشانه گرفتن تمام مولفه‌هایی که امکان سرزمین شدن را به مناطق اشغال نشده‌ای که فلسطینی‌ها در آن ساکن هستند می‌دهد، مانع از آن شوند که موجودیت فلسطین انسجام سرزمینی به دست آورد؛ آنچنان که برخلاف خیال خوش‌بینانه طرفداران سازش که در اسلو بر سر تشکیل دولت فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه به توافق رسیدند، عملاً با شهرک‌سازی در کرانه غیرمسلح باختری یکپارچگی جغرافیایی آنجا را از میان برداشتند. از میان اهرم‌هایی که برای ممانعت از موجودیت سرزمینی فلسطین مورد حمله قرار گرفت، اسرائیل بیش از همه چشم بر غیرمسلح نگه داشتن فلسطینی‌ها داشت. در این فضا هرچند فلسطین هیچگاه صاحب یک ارتش کلاسیک نشد اما در صحنه عمل با مردمی‌سازی مبارزه مسلحانه، یک شبکه پرنفوذ را برای مقاومت سامان بخشید.

این روزنامه همچنین در مطلبی به سخنان محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه، در در نشست «مسئله فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل» پرداخت و به نقل از وی نوشت: نمی‌توان شهرک‌نشینانی را که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند، غیرنظامی دانست چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند.

بله! موشک برای ما نان و آب می‌شود

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مرگ دسته‌جمعی درختان» با اشاره به خشک شدن ۱۲ هزار درخت بوستان‌های جنگلی پایتخت نوشت: حال درختان تهران خوب نیست. روز گذشته یک عضو شورای شهر تهران از خشک شدن حدود ۱۲ هزار درخت در بوستان‌های جنگلی تهران خبر داد؛ درختانی که به خاطر کم آبی دچار آفت شده بودند و مجوز قطع بخشی از این درختان هم صادر شده است. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در تذکری در صحن شورای شهر تهران به جزئیات پرونده‌ای در کمیسیون ماده ۷ اشاره کرد و گفت: شکایتی از سوی شهرداری منطقه ۱۳ و سازمان بوستان‌ها از پیمانکار بوستان سرخه حصار شده که مدعی بودند این پیمانکار باعث خشک شدن هزار و ۵۵۳ اصله درخت با محیط بن ۴۵ تا ۱۳۲ سانتی‌متر شده و درخواست کرده بودند این پیمانکار بیش از ۶۰ میلیارد تومان جریمه شود.

این روزنامه تصویر اصلی خود را به مراسم تشییع جنازه «اکبر گلپایگانی» مشهور به گلپا خواننده سنتی اختصاص داد.

بله! موشک برای ما نان و آب می‌شود

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این پرسش پرداخت که چرا بازار کار مردانه است؟ و با تیتر «طلای پنهان اقتصاد ایران» نوشت: زنان گنج اقتصاد ایران هستند؛ اما سیاستی برای استفاده از ظرفیت این بخش از جامعه طراحی نشده است. با اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند که پتانسیل بالایی برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، اما آخرین آمارهای منتشرشده از نرخ مشارکت نیروی کار نشان می‌دهد تنها ۱۴ درصد از زنان تمایل به کار دارند. موضوعی که به معنی انفعال ۲۷.۵ میلیون نفر از جمعیت زنان در سن کار است. نیروهایی که می‌توانند در صورت ورود به بازار کار حجم عظیمی از ارزش‌افزوده اقتصادی خلق کنند. عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این مشارکت پایین زنان در بازار کار دخیل هستند. بدون شک تعداد بالای زنانی که در فرآیند تولید نقش مستقیمی ندارند نکته‌ای منفی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود؛ اما درصورتی‌که اقتصاد ایران به سوی رشد حرکت کند، این زنان می‌توانند به فرصتی طلایی برای رشد قابل توجه اقتصاد ایران بدل شوند. در عین حال هرگونه کاهش در نرخ بیکاری زنان و افزایش مشارکت آن‌ها به کاهش فقر در سطح خانوارها می‌انجامد.

بله! موشک برای ما نان و آب می‌شود

کد خبر 702415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.