سعید معروف یا مربی خارجی؟ مسئله این است!

فدراسیون والیبال به‌طور رسمی اعلام کرد که جانلورنزو بلنجینی، ویتال هاینن، روبرتو پیاتزا، ولادیمیر آلکنو، پیمان اکبری و سعید معروف گزینه‌های نهایی کمیته فنی فدراسیون برای هدایت تیم ملی والیبال ایران تا المپیک ۲۰۲۸ هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا ، پس از عملکرد ضعیف بهروز عطایی در قامت سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان و افت جایگاه ایران مشخص بود که به‌زودی وی از هدایت تیم ملی کنار گذاشته می‌شود، اما عطایی در مسابقات انتخابی المپیک از هدایت تیم ملی انصراف داد و همین موضوع دلیلی شد تا هرچه سریع‌تر فکری برای هدایت تیم ملی والیبال ایران که روزی از بزرگان جهان و قهرمان آسیا بود فکری اندیشیده شود. در روزهای گذشته فدراسیون والیبال رسماً اعلام کرد که جانلورنزو بلنجینی، ویتال هاینن، روبرتو پیاتزا، ولادیمیر آلکنو، پیمان اکبری و سعید معروف ۶ گزینه نهایی کمیته فنی فدراسیون برای هدایت تیم ملی والیبال ایران تا المپیک ۲۰۲۸ هستند، این در حالی است که گفته می‌شود در این بین سعید معروف و لورنزو بلنجینی از بیشترین شانس برای هدایت تیم ملی برخوردار هستند.

تیلیه: بازیکنان ایران سرحال نبودند/ معروف را خیلی دوست دارم | پایگاه خبری  جماران

لوران تیلیه یکی از افرادی بود که پیش از این گفته می‌شد برای حضور در تیم ملی والیبال ایران مورد نظر فدراسیون قرار دارد و به‌دلیل سابقه فوق‌العاده و قهرمانی با فرانسه در المپیک توکیو می‌توانست یک گزینه ایده‌آل برای والیبال ایران باشد، با این حال وی خیلی زود از میان گزینه‌ها کنار رفت و محمدرضا داورزنی در نشست کمیته فنی فدراسیون والیبال در خصوص دلیل منتفی شدن حضور تیلیه در ایران گفت: رئیس فدراسیون اعلام کرد که این سرمربی فرانسوی در حال حاضر هدایت یک تیم باشگاهی در ژاپن را بر عهده دارد و از حضور در آنجا کاملاً راضی است و نمی‌خواهد این کشور را ترک کند.

معرفی روبرتو پیاتزا؛ سرمربی تیم ملی والیبال هلند | ویدیو ورزش سه

پیاتزا دیگر کاندید انتخابی برای هدایت تیم والیبال کشورمان، هم با فدراسیون والیبال هلند و هم با تیم میلانو ایتالیا قرارداد دارد اما عنوان کرده است، می‌تواند قراردادش را با فدراسیون هلند فسخ کند اما مشکل اصلی، قرارداد پیاتزا با تیم میلانو است.

بلنجینی گزینه دیگر فدراسیون والیبال ایران شرایطی مشابه پیاتزا دارد، وی سرمربیگری تیم لوبه را بر عهده‌دار است، بلنجینی علاقه زیادی به هدایت تیم ملی ایران دارد و در خصوص پرداخت جریمه فسخ قراردادش در حال مذاکره با فدراسیون والیبال است البته در شرایطی که تیم ملی دارای کمترین شانس ممکن برای صعود به المپیک است باید دید صرف هزینه‌های زیاد برای جذب این مربی به صلاح خواهد بود.

محبوب‌ترین گزینه در بین هواداران ایرانی ویتال هاینن است، مربی مشهور بلژیکی که چند باری برای حضور در ایران ابراز علاقه نشان داده بود، هینن هم که از مربیان مطرح والیبال دنیا به‌شمار می‌رود برای هدایت تیم ملی ایران اعلام آمادگی کرده است، اما مسئله‌ای که باعث دودلی فدراسیون والیبال شده، حواشی این مربی است.

ویتال هاینن: توکیو مهمترین توقف در سفر زندگی حرفه ای من است

آلکنو پیش از المپیک توکیو هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده گرفت، اما نتوانست انتظارات را برآورده کند و پس از رفتن آلکنو از ایران همه اهالی و کارشناسان والیبال معتقد بودند که وی فرصت کافی برای آشنایی با بازیکنان ایران را نداشت و به همین خاطر نتوانست نتیجه بگیرد و به نظر می‌رسد گزینه اول و دوم فدراسیون نباشد و داورزنی ریسک نکند و مجدد وی را به ایران باز نگرداند، هرچند که چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: «من بعد از المپیک توکیو به‌طور کلی از والیبال فاصله گرفتم، من دو سال است که علی‌رغم پیشنهادهای زیادی که بعد از المپیک توکیو داشتم، والیبال را کنار گذاشتم. در این دو سال یک بار هم سوت به دست نگرفتم و بر سر تمرین هیچ تیمی هم حاضر نبودم. ضمن اینکه همان‌طور که قبلاً هم گفتم، والیبال را نگاه هم نمی‌کنم. پس من اصلاً کاندیدای مناسبی نیستم. ضمن آنکه خودم هم دیگر مایل به مربیگری نیستم، اما همیشه حاضر به کمک به والیبال ایران هستم. فکر می‌کنم به‌عنوان مشاور می‌توانم به والیبال ایران کمک کنم، اما نه به‌عنوان سرمربی. من فکر می‌کنم آقای آنتیگا، کاندیدای مناسبی برای سرمربیگری تیم ملی ایران باشند.»

شرط «سعید معروف» برای هدایت تیم ملی والیبال ایران

در کفه دیگر ترازو دو گزینه داخلی برای هدایت تیم ملی یعنی سعید معروف و پیمان اکبری قرار دارند؛ شایعات زیادی مبنی بر توافق با سعید معروف مطرح شده است، اما جذب مربی خارجی همچنان در اولویت فدراسیون والیبال است. فدراسیون والیبال از سعید معروف خواسته بود که بار دیگر برای تیم ملی بازی کند اما معروف عنوان کرده بوده که می‌تواند به عنوان سرمربی به تیم ملی کمک کند و همین مسئله باعث شد که وی یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی لقب بگیرد.

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد نام سعید معروف که تا فصل پیش به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای به میدان می‌رفت در بین گزینه‌های هدایت تیم ملی دیده شود به همین دلیل برخی اهالی و کارشناسان والیبال معتقدند حضور سعید معروف در شرایطی فعلی به نفع وی و در صورتی که هدایت تیم ملی را عهده‌دار شود، در اولین قدم می‌سوزد.

معروف یک چهره بین‌المللی است و محبوبیتی خاصی هم بین بازیکنان تیم ملی دارد، اما نداشتن تجربه مربیگری می‌تواند بزرگترین نقطه ضعف وی است و به‌طور منطقی باید آخرین گزینه باشد و حتی بعضی از اهالی والیبال معتقدند مطرح شدن نام معروف بین گزینه‌ها به این دلیل است که فدراسیون قصد دارد از این سرمایه ملی سوءاستفاده کند.

البته چندی پیش محمدرضا داورزنی در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد اعلام کرد که رنان دال‌زاتو نیز گزینه هدایت تیم ملی والیبال ایران است. اما پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که علاقه فدراسیون به دال‌زاتو خیلی جدی‌تر از یک اظهار نظر ساده و رد و بدل شدن چند پیام معمولی بین او و داورزنی است. در واقع داورزنی به شکل جدی از دال‌زاتو درخواست کرده است که برنامه خود را ارائه کند تا در صورت تأیید مذاکرات جدی و حتی نهایی، اقدامات برای حضور او در ایران انجام شود.

دال‌زاتو دوران تقریباً ناموفقی را در تیم ملی والیبال برزیل پشت سر گذاشت و با وجود صعود این تیم به المپیک، از سمت خود استعفا داد. این سرمربی برزیلی به‌تازگی به شدت مورد انتقاد هواداران تیم ملی این کشور قرار گرفت و بسیاری از آنها مدت‌ها خواستار کناره‌گیری او شده بودند؛ به‌طور کلی با این شرایط می‌توان گفت که دال‌زاتو نمی‌تواند گزینه معقولانه‌ای برای تیم ملی ایران باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، فدراسیون برای انتخاب بلنجینی یا پیاتزا برای هدایت تیم ملی مصمم‌تر است، اما مهم‌ترین مانع پیش روی این نفرات، هدایت تیم‌هایی است که برعهده دارند. این مربیان با توجه به اینکه با تیم‌های دیگر قرارداد دارند، تنها دو هفته مانده به لیگ ملت‌ها می‌توانند به تیم ملی والیبال ایران اضافه شوند. همین موضوع شرایط را سخت کرده است؛ چرا که فدراسیون والیبال یک بار تجربه حضور مربی خارجی در چند ماه مانده به المپیک را دارد و نتیجه مورد نظر را کسب نکرد.

کد خبر 702232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.