جدیدترین اخبار افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲

حقوق سربازان بر اساس محل خدمت، بومی یا غیربومی، تأهل یا تجرد، فرزند و مدرک تحصیلی از سه میلیون تا سقف ۹ میلیون تومان تعیین شده است، طبق قانون باید حداقل ۶۰ درصد حداقل حقوق و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق کادر رسمی به سربازان داده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اکنون خدمت مقدس سربازی تغییرات بسیار زیادی با گذشته دارد و به نوعی افزون بر اینکه جوانان در دوران خدمت مقدس سربازی از حقوق قابل توجهی برخوردار هستند در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت می‌کنند که کسب مهارت در این دوره‌ها به نوعی تضمین‌کننده آینده شغلی آن‌ها است، تمام مشمولانی که به خدمت مقدس سربازی اعزام می‌شوند در طول خدمت در دوره‌های مهارت‌آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت داده می‌شوند و مدرک معتبر دریافت خواهند کرد.

مجلس هر سال درباره حقوق سربازان، در جریان بررسی لایحه بودجه سالانه کشور مصوبه‌ای را به تصویب می‌رساند و اعداد و ارقام مربوط به میزان افزایش حقوق سربازان را در جداول بودجه پیش‌بینی و تصویب می‌کند؛ زمانی که مجلس میزان افزایش حقوق سربازان را تعیین و این موضوع تبدیل به قانون می‌شود، دیگر این مسئله به مرحله اجرا می‌رسد. ستاد کل نیروهای مسلح همواره اعلام آمادگی و تاکید کرده است که هر چقدر سازمان برنامه و بودجه برای حقوق سربازان تخصیص دهد، به سربازان پرداخت می‌کند. در واقع، ستاد کل نیروهای مسلح اعتباری را که سازمان برنامه و بودجه برای حقوق سربازان تخصیص می‌دهد، با فرمول دقیقی بین سربازان توزیع و حقوق آنان را پرداخت می‌کند.

حقوق سربازان بر اساس محل خدمت تعیین می‌شود

حسین زاهدی، معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا حقوق سربازان را بر اساس محل خدمت، بومی یا غیربومی، تأهل یا تجرد، فرزند و مدرک تحصیلی از سه میلیون تا سقف ۹ میلیون تومان دانست و اظهار کرد: طبق قانون باید حداقل ۶۰ درصد حداقل حقوق و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق کادر رسمی به سربازان داده شود.

وی با بیان اینکه بر اساس محل و یگان خدمت، ساعات کار سربازان متفاوت است، افزود: سربازان متأهل از بدو ورود در جاهایی تحت آموزش قرار می‌گیرند که در نزدیک محل سکونتی خودشان یا همسرشان باشد و در غیر این صورت امکان انتقالی وجود دارد.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا با اشاره به کاهش زمان خدمت به ازای هر فرزند تصریح کرد: برای سربازان و افراد تحت تکفل آنها، بیمه در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص انواع معافیت‌ها گفت: معافیت‌های پزشکی، کفالت، موارد خاص مانند افراد تحت پوشش و کفالت پدر نیازمند و مادر بدون همسر با شرایط خاص جزو معافیت‌های سربازی است؛ همچنین معاف از رزم برای آن دسته از سربازانی است که بیماری محدودی دارند که همه اطلاعات در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی قابل مشاهده است، شماره ۰۹۶۴۸۰ نیز از ساعت ۸ صبح تا ۱۳:۳۰ و در نوبت عصر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ در سراسر کشور پاسخگو است، برای اعتراضات نیز بازرسی سازمان وظیفه عمومی پاسخگو خواهد بود.

زاهدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان وظیفه عمومی بخشی از نظام خدمت سربازی است و تمام نهادهایی که در این حوزه فعالیت دارند، ذیل این نظام قرار می‌گیرند، ادامه داد: سازمان وظیفه یکی از سازمان‌های فراجا است که مسئولیت رسیدگی به امور مشمولان قبل از ورود به خدمت، تعیین تکلیف آنها و معرفی سربازان به یگان‌های خدمتی را برعهده دارد.

وی تاکید کرد: قانون خدمت وظیفه عمومی پیش از انقلاب نیز وجود داشته و اولین قانون اصلاحی در سال ۶۳ ابلاغ شد و آخرین اصلاحیه آن مربوط به سال ۹۰ است، بر اساس این قانون، معافیت‌ها هدفمندتر، بکارگیری در دستگاه‌های غیرنظامی، کسر خدمت، تعیین مدت خدمت توسط ستاد کل نیروهای مسلح، نیاز نیروهای مسلح و نیاز روز جامعه و مشخص شدن مدت خدمت دوره ضرورت اصلاح شدند.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا با بیان اینکه مدت خدمت ۳۰ سال است، افزود: دو سال دوره خدمت ضرورت است که ستاد کل نیروهای مسلح می‌تواند این زمان را کم یا زیاد کند، دوره ذخیره اول با مدت ۱۰ سال و ذخیره دوم با همین مقدار و دوره احتیاط نیز هشت سال بوده که تا امروز نیازی به این دوره‌ها در کشور پیدا نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیشنهادی که ستاد کل نیروهای مسلح به فرماندهی معظم کل قوا داد، دوره خدمت ضرورت کاهش پیدا کرد و به شکلی هدفمند شد و برای افرادی که در مناطق مرزی هستند حتی تا ۱۴ ماه کاهش پیدا کرده و تمام اطلاعات در وبگاه https://vazifeh.police.ir/ درج شده است.

زاهدی با اشاره به قدمت طولانی سربازی و دفاع از سرزمین ادامه داد: در تمام کشورهایی که امنیت مردم نهاد حاکم است، سربازی وجود دارد. در دکترین امنیت هر کشور، میزان تهدیدات، نگاه اقتصادی بر جامعه و میزان نیروی انسانی در شیوه تعریف شدن خدمت وظیفه عمومی اثرگذار است، بنابراین مقایسه‌ها کار درستی نیست، نگاه ایران، مردم‌نهاد است و در حوزه سربازی، شیوه نگاه به داخل به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به رویکرد جدید نیروهای مسلح برای هدفمندسازی سربازی گفت: حداقل آموزش کادر نیروهای مسلح که از دانشگاه افسری می‌آید، چهار سال است و اگر برای دوره کاردانی رفته باشد بیش از دو سال آموزش می‌بیند، همچنین نیروهای بخش‌های درجه‌دار، حداقل ۹ ماه تحت آموزش هستند، در حالی که نیروهای وظیفه حداکثر دو ماه آموزش می‌بینند.

معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا با اشاره به مساحت‌های بالای مرزهای زمینی و آبی خاطرنشان کرد: برای حفظ مرزها، نیروهای کادری، کفایت نمی‌کند سربازان مرزی، سه ماه تحت آموزش قرار می‌گیرند تا در مقابل اشرار و قاچاقچی‌ها ایستادگی کنند.

حقوق سربازان به میزان کارمندان افزایش پیدا کند

پیش‌تر نیز سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پس از ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس، یکی از پیشنهادهای ما آن است که حقوق سربازان به میزان کارمندان افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه حقوق سربازان باید مبتنی بر آنچه در مجلس تصویب شده پرداخت شود، افزود: درباره حقوق سربازان، مجلس هر سال در جریان بررسی لایحه بودجه سالانه کشور مصوبه‌ای را به تصویب می‌رساند و اعداد و ارقام مربوط به میزان افزایش حقوق سربازان را در جداول بودجه پیش‌بینی و تصویب می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که مجلس میزان افزایش حقوق سربازان را تعیین و این موضوع تبدیل به قانون می‌شود، دیگر این مسئله به مرحله اجرا می‌رسد. ستاد کل نیروهای مسلح همواره اعلام آمادگی و تاکید کرده است که هر چقدر سازمان برنامه و بودجه برای حقوق سربازان تخصیص دهد، به سربازان پرداخت می‌کند. در واقع، ستاد کل نیروهای مسلح اعتباری را که سازمان برنامه و بودجه برای حقوق سربازان تخصیص می‌دهد، با فرمول دقیقی بین سربازان توزیع و حقوق آنان را پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر حقوق سربازان مطابق با مصوبه مجلس نیست، ایراد از سازمان برنامه و بودجه است و آنان باید اعتبار مربوط به این موضوع را به طور دقیق و بر اساس مصوبه مجلس تخصیص دهند که ما بارها این موضوع را پیگیری کرده‌ایم.

دهنوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به مصوبه مجلس درباره حقوق سربازان متأهل به‌ویژه آن دسته از سربازانی که فرزند دارند و در مناطق عملیاتی خدمت می‌کنند، به‌طور کامل عمل می‌شود و دریافتی آنان خوب است.

کد خبر 702180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.