توضیحات شهرداری شیراز درباره دپوی فاضلاب شهری در آب‌انبار کریم‌خانی مسجد وکیل

اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز در جوابیه‌ای در پی انتشار خبر دپوی فاضلاب شهری در آب‌انبار کریم‌خانی مسجد وکیل شیراز اعلام کرد که شهرداری‌ها مسئولیتی در زمینه جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری ندارند.

به گزارش ایمنا، روز گذشته _یکشنبه چهاردهم آبان_ گزارشی مبنی بر دپوی فاضلاب شهری در آب‌انبار مسجد تاریخی وکیل شیراز در رسانه‌ها و فضای مجازی از هماهنگ نبودن دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شهرداری شیراز برای رفع این مشکل منتشر شد.

اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز صبح امروز _دوشنبه پانزدهم آبان_ جوابیه‌ای صادر و اعلام کرد: به استناد ماده «۱» قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب ایجاد و بهره‌برداری تأسیسات مربوط به جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهرها در داخل محدوده قانونی شهرها بر عهده وزارت نیرو و شرکت مستقلی به نام شرکت آب و فاضلاب است؛ پس شهرداری‌ها مسئولیتی در زمینه جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری ندارند.

در ادامه این جوابیه آمده است: شهردار منطقه تاریخی فرهنگی (منطقه ۸) همواره با هیئت‌امنای مسجد و بازار وکیل همکاری فی‌مابین دارد و اقدامات مؤثری نیز در ایجاد شبکه دفع آب‌های سطحی انجام داده است. از سوی دیگر همکاری با سایر نهادها نیز در حدود وظایف و اختیارات مورد تأکید بوده، اما طبق قانون جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری بر عهده دستگاه متولی است.

پیرو مکاتبه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس و همکاری شورای بازار وکیل در خصوص واگذاری یک دستگاه پمپ لجن‌کش از شهرداری منطقه هشت برای آب‌انبار کریم‌خانی مسجد وکیل، این موضوع توسط واحد تأسیسات شهرداری منطقه مذکور هماهنگ و مقرر شد که تحویل اداره کل میراث فرهنگی شود.

به گزارش ایمنا، آب‌انبار کریم‌خانی مسجد وکیل شیراز از بناهای مذهبی دوره زندیه در شیراز است و اهمیت آن به دلیل وجود جلوه‌های هنری از جمله کاشی‌کاری، مُقَرنَس‌کاری و میناکاری در معماری مسجد است. مسجد طرحی دو ایوانی دارد و دارای دو طاق و دو شبستان است.

این بنا سال ۱۳۱۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. متولی مسجد وکیل اکنون در اوقاف و امور خیریه مشغول به کار است و تمام امور مربوط به مرمت این مسجد تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس صورت می‌گیرد.

کد خبر 701977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.