توسعه‌ای که در گرو حمایت از دانش‌بنیان‌ها است

هدف مرکز توسعه فناوری نانو، توسعه محصول و کاربردهای جدید حوزه نانو براساس پلتفرم فناوری‌های موجود است. مرکز توسعه فناوری نانو در راستای توسعه محصول و کاربردهای جدید حوزه نانو مراکزی را تحت عنوان مراکز شتاب‌دهنده راه‌اندازی کرده است و بر اساس پلتفرم فناوری‌های موجود، با صنایع همکاری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به تعریف ساده فناوری نانوعلم، نوعی مهندسی و فناوری است که در مقیاس نانو انجام می‌شود. علوم نانو و فناوری نانو مطالعه و کاربرد موارد بسیار جزئی است و می‌تواند در سایر زمینه‌های علمی مانند شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، علوم مواد و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.

دنیای نانو، دنیای اتم‌ها و مولکول‌هاست و فناوری نانو، به عنوان توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم‌های جدید در سطح مولکولی و اتمی (یک تا ۱۰۰ نانومتر) تعریف شده و به دنبال این است که با استفاده از خواص جدیدی که در مقیاس نانو ظاهر می‌شوند، محصولات جدیدی بسازد.

فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی و پدیده‌ای عظیم است که به تمام گرایش‌های علمی راه یافته است و جزو فناوری‌های نوینی است که با سرعت هرچه تمام‌تر در حال توسعه است. اولین جرقه‌های توجه ویژه کشورها و دولت‌های جهان به فناوری نانو سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) زده شد و تا پیش از آن فقط در بعضی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به صورت پراکنده تحقیقاتی در زمینه فناوری نانو انجام می‌شد، با شناخته شدن تدریجی اهمیت و بزرگی این فناوری و نقشی که در آینده فنی و اقتصادی دنیا دارد کشورهای بزرگ و پیشرفته برای بهره‌گیری از فرصت این فناوری برای بیشتر کردن فاصله خود با دنیا، وارد میدان مسابقه شدند.

نمایشگاه ایران نانو، عصاره فعالیت‌های انجام شده در توسعه فناوری نانوی کشور است و هر سال در چنین نمایشگاه‌هایی با استقبال گسترده مردم و حمایت مسئولان همراه هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره این موضوع با بیان اینکه در مجموع ۱۷۰ نهاد مرتبط با توسعه فناوری نانو در این دوره از نمایشگاه حاضر هستند، گفت: «نمایشگاه نانو در واقع عصاره فعالیت‌هایی است که در توسعه نانو کشور انجام شده است.»

توسعه‌ای که در گرو حمایت از دانش‌بنیان‌ها است

حمایت ستاد توسعه فناوری نانو از مراکز شتاب‌دهنده و تیم‌های نانو

محسن ابراهیمی، مدیر بخش جذب و پذیرش کسب‌وکارهای نوپای نانویی در راستای برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، درباره نقش شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری در رشد کسب‌وکارهای نو پا و اقتصاد دانش‌بنیان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مجموعه‌هایی که در یک مدت زمان مشخص از طریق بعضی خدمات از جمله منتورینگ، مشاوره، اختصاص فضا و کمک‌های مالی به تیم‌های دانش‌بنیان برای رسیدن از مرحله ایده به مرحله تولید و فروش مراکز شتاب‌دهنده نام دارند و ایده یک فناور به وسیله این روش در مسیر رسیدن به نیاز مشتری و بازار تسهیل پیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: این شتاب‌دهنده‌ها نقش مؤثری در بازارسازی، بازارگردانی و توسعه بازار دارند. پیش‌تر ستاد توسعه فناوری نانو طی فراخوان‌هایی تیم‌های فعال در زمینه نانو را جذب می‌کرد و توسعه این تیم‌ها را بر عهده داشت، اما به دلیل استقرار این مرکز در پایتخت طی برنامه‌ریزی‌های متعدد ستاد توسعه فناوری نانو به‌تازگی وظیفه توسعه اکوسیستم استارتاپ‌ها را به مراکز شتاب‌دهنده مستقر در سراسر کشور محول کرده است و ستاد هم از تیم‌های نانویی هم مراکز شتاب‌دهنده حمایت‌های لازم را می‌کند. در حال حاضر مراکز شتاب‌دهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در شهرستان‌ها مستقر هستند که تیم‌های مختلف در حوزه‌های مختلف را مورد بررسی و حمایت قرار می‌دهند.

امروزه توسعه نوآوری در کشورها باعث ورود به بازار جهانی شده، چرخه باطل فقر را شکسته و موجب تولید ثروت داخل کشور که در ادامه جلوگیری از خروج ارز از کشور را در پی دارد، می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری نانو در دو موضوع مراکز شتاب‌دهنده را مورد حمایت مستقیم قرار می‌دهد، می‌گوید: از جمله حمایت‌های ستاد توسعه فناوری می‌توان به موضوعات فنی پروژه‌ها و اختصاص هزینه‌های راهبری پروژه‌ها به مراکز شتاب‌دهنده اشاره کرد.
وی تصریح می‌کند: پروژه‌های هایتک به‌صورت ذاتی فرآیند زمان‌بری را در جهت رسیدن به محصول طی می‌کند و این‌چنین فعالیت‌ها هزینه‌های زیادی را می‌طلبد، به همین خاطر شتاب‌دهنده‌ها در پذیرش چنین پروژه‌هایی ریسک زیادی می‌کنند و ستاد توسعه فناوری نانو با توجه به این نکته سعی می‌کند تا ریسک مراکز شتاب‌دهنده را در پذیرش پروژه‌های هایتک با حمایت‌های لازم کاهش دهد.

توسعه‌ای که در گرو حمایت از دانش‌بنیان‌ها است

اکوسیستم نوآوری در تلاش برای پیشرفت استارتاپ‌ها

مدیر بخش جذب و پذیرش کسب‌وکارهای نوپای نانویی با اشاره به اینکه اکوسیستم مجموعه‌ای از بازیگران است که نقش‌های متخلف در راستای رسیدن به هدف مشترک هستند و در این راستا باهم تعامل دارند، ادامه می‌دهد: اجزای اکوسیستم نوآوری در ایران شامل ستاد توسعه فناوری نانو، معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا VC ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری، کریدور خدمات فناوری، کریدور صادرات و کانون حق دارایی‌های فکری است که همه باید در جای خود به نحو احسن به فعالیت بپردازند تا این استارتاپ‌ها به پیشرفت برسند.

مراکز شتاب‌دهنده نوپا و نیازمند حمایت هستند

کریم عونی‌آغمیونی، مدیر راهبری کسب‌وکارهای نو پا حوزه فناوری با اشاره به چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از جمله محاسن نمایشگاه‌ها می‌توان به شناخت ظرفیت‌های تحقیقاتی و صنعتی، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و توسعه فناوری‌ها، همگام شدن با دانش روز و زمینه‌سازی حضور شرکت‌های نانو در بازارهای بین‌المللی و ارتقای دانش عمومی اشاره کرد.

وی با توجه به لزوم توسعه نوآوری در کشور می‌افزاید: نوآوری از دید برخی نگه‌داشتن وضعیت موجود و رسیدن به شرکت‌های بزرگ دانشی و نگهداری پایداری تولید است که در این نظر تولید اولویت بالایی دارد و به نوآوری بها داده نمی‌شود، اما امروزه توسعه نوآوری در کشورها موجب ورود به بازار جهانی می‌شود، چرخه باطل فقر را می‌شکند و موجب تولید ثروت داخل کشور می‌شود که در ادامه موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد شد.

عونی ادامه می‌دهد: تمام این عوامل موجب ترغیب به قدم گذاشتن در مسیر توسعه نوآوری در کشورها می‌شود که ستاد توسعه فناوری نانو یکی از دستاوردهای موفق در این زمینه است و با داشتن سه دوره تجربه موجب آشنایی دانشگاه‌ها و نخبگان با فناوری نانو، حمایت دانشجویان در فعالیت‌های مرتبط با نانو و حمایت از پایان‌نامه‌ها جهت توسعه محصولات فناوری نانو شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه خروجی‌های مطلوبی در صنعت و بازار از ستاد توسعه فناوری نانو شاهد هستیم، تصریح می‌کند: مدل مراکز شتاب‌دهنده به این صورت است که با گرفتن سهام و کمک‌های این تیم‌ها، به شرکت‌های دانشی و تیم‌های بزرگ‌تر تبدیل می‌شوند و زمانی که سهام آن‌ها ارزشمندتر شد، با فروش سهام تیم‌های دانشی، درآمدزایی می‌کنند.

توسعه‌ای که در گرو حمایت از دانش‌بنیان‌ها است

مدیر راهبری کسب‌وکارهای نوپا حوزه فناوری اضافه می‌کند: کشور ما در حوزه های‌تک اقدامات بسیار خوبی انجام داده و در حال حاضر مراکز شتاب‌دهنده جوانی داریم که هنوز به مرحله درآمدزایی و فروش سهام نرسیده‌اند و با توجه به این مسائل نیاز به جذب تیم و راهبری دارند.

وی خاطرنشان می‌کند: طی یک سال اخیر سیاست‌های ستاد به سمت حمایت مراکز شتاب‌دهنده و تیم‌های دانشی حرکت کرده است و این حمایت‌ها در سه سطح با شیوه‌نامه‌های اجرایی «بنیان‌گذاری» و «اعتبارسنجی» انجام می‌شود. زمانی که تیم‌ها طی ارزیابی‌های ستاد به کارایی‌های لازم در محصول و ارتباط با فناوری نانو رسیدند، گواهی «نانومقیاس آزمایشی» را دریافت می‌کنند که معادل با NVP است.

به گزارش ایمنا، مرکز توسعه فناوری نانو در راستای حمایت و توسعه تیم‌های دانشی فعال در زمینه پژوهش‌های نانو با حمایت این تیم‌ها و استقرار و حمایت مراکزی تحت عنوان مراکز شتاب‌دهنده موجب پیاده‌سازی و تجاری‌سازی، همچنین تولید محصولات نانویی در کشور و پیشرفت علمی کشور در فناوری نانو شده است.

این مرکز با در تسهیلاتی همچون در اختیار قرار دادن فضا و میز کار به شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی، ارائه خدمات پژوهشی توسط کارشناسان مرکز تحقیق و توسعه، انجام خدمات پژوهشی توسط فرد متقاضی و استفاده مستقیم از تجهیزات مرکز از مهم‌ترین حامیان شرکت‌ها و تیم‌های کسب‌وکار نوپای فعال در زمینه نانو و اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کد خبر 701912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.