علائم خطر شعله‌های قرمز، زرد و نارنجی / داغ بودن دودکش بهترین آزمایش کارکرد مناسب آن است

رئیس اداره فرماندهی عملیات و ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه رنگ شعله وسایل گازسوز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، نشانگر نقص در سوخت‌رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است، گفت: داغ بودن دودکش بهترین آزمایش کارکرد مناسب آن است.

محسن بگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با اقداماتی از جمله استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش، کنترل مسیر دودکش و اطمینان از باز بودن آن پیش از راه‌اندازی وسایل گرمایشی مانند بخاری، به منظور پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن (CO) باید مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توجه به داغ بودن دودکش بهترین آزمایش برای اطلاع از کارکرد مناسب آن است، افزود: استفاده از کلاهک مخصوص H شکل دودکش در پشت بام‌ها، خودداری از نصب آب‌گرم‌کن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط، از دیگر مواردی است که به منظور پیشگیری از رخداد گازگرفتگی باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس اداره فرماندهی عملیات و ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: دودکش و اتصالات آن باید از جنسی مقاوم و بدون هیچ‌گونه روزنه یا نشتی در سرتاسر آن باشند، قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد و از قراردادن لوله خروجی بخاری در ظرف آب خودداری شود.

وی با تاکید بر ممنوعیت استفاده از وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در دودکش، ادامه داد: تعمیر و نصب وسایل گرمایشی توسط افراد غیرمجرب و بی‌تجربه منجر به ایجاد خطر خواهد شد و باید توجه داشت که لوله‌کشی وسایل گازسوز به صورت مستقیم باشد و از ایجاد پیچ و خم پرهیز شود.

در صورت مسمومیت با گاز مونواکسید کربن چه کنیم؟

بگدلی با اشاره به لزوم توجه به رنگ شعله وسایل گازسوز، گفت: رنگ شعله وسایل گازسوز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، نشانگر نقص در سوخت‌رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که بلافاصله باید بررسی شود و هنگامی که تمام روزنه‌های یک محیط بسته باشد، اکسیژن محیط به صورت کامل مصرف می‌شود، وسیله گازسوز برای تداوم شعله‌وری، از دودکش مکش اکسیژن انجام می‌دهد، گاز منواکسید کربن در محیط پخش و منجر به ایجاد مسمومیت خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات درمانی مسمومان ناشی از گاز مونواکسید کربن، اضافه کرد: در صورت متوجه شدن نقص در کارکرد وسایل گازسوز و انتشار گاز در محیط، بلافاصله وسیله گرمایشی یا گازسوز را خاموش، در و پنجره‌های محل را باز، فرد مسموم را از محل آلوده خارج، به هوای آزاد منتقل کنید و برای افرادی که دچار علائم شدید هستند، کمک‌های اولیه انجام دهید.

رئیس اداره فرماندهی عملیات و ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر لزوم باز نگه داشتن راه‌های هوایی فرد مسموم، خاطرنشان کرد: در صورت داشتن کپسول تنفسی (اکسیژن)، استفاده از آن بسیار مفید خواهد بود و در صورت وخیم بودن حال مسموم، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید یا وی را به اولین مرکز درمانی انتقال دهید.

کد خبر 701871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.