مدرس تاریخی ابن‌سینا در اصفهان احیا می‌شود

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان از پیگیری‌ها و حضور سرمایه‌گذار برای احیای مدرس تاریخی ابن‌سینا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول میرباقری امروز _یکشنبه چهاردهم آبان‌_ در نطق میان دستور صدوهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت ۱۳ آبان اظهار کرد: ۱۳ آبان سالروز تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه، کشتار دانش آموزان و تسخیر سفارت آمریکا است؛ این سه رویداد یک هویت دارند و هر کدام در شکل‌گیری حرکت انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشتند و این هویت، مبارزه با استکبار جهانی است.

وی با بیان اینکه این روزها دوباره روحیه خبیثانه آمریکا بر همه دنیا آشکار شده است، افزود: مردم اصفهان روز گذشته در حمایت از مظلومان غزه به خروش آمدند و ۱۳ آبان ویژه‌ای را رقم زدند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اوایل جنگ، اتفاقات در شهرهای مرزی ما کمتر از اتفاقات امروز غزه نبود، اما به برکت خون شهدا امروز امنیت داریم.

شهرداری حداقل به تذکرات اعضای شورا احترام بگذارد

وی با بیان اینکه به عقب نباید برگردیم، گفت: در اوایل حضور در شورا زمانی که تذکر ارائه می‌کردیم هفته بعد پاسخ آن ارائه می‌شد اما اخیراً پاسخ تذکرها به دست ما نمی‌رسد. سوالاتی که اعضای شورای شهر می‌پرسند بر اساس انتقادهایی است که مردم مطرح کرده‌اند، بنابراین شهرداری حداقل برای تذکرات اعضای شورای اسلامی شهر احترام قائل شود.

میرباقری با اشاره به سرمایه‌های بی‌بدیل اصفهان که از آن‌ها غفلت شده است، گفت: یکی از این نگین‌ها «مدرس ابن‌سینا» است؛ کسی که در اصفهان زندگی می‌کرده و مدرس داشته است، اما خیلی‌ها از آن بی‌خبر هستند. چطور ممکن است حتی پزشکان اصفهانی ندانند که پزشک افسانه‌ای تاریخ در این شهر زندگی می‌کرده است.

وی ادامه داد: مدرس ابن‌سینا، قدیمی‌ترین مدرسه طب دنیا است که بقایای آن پس از هزار سال تا امروز در اصفهان باقی مانده و بنا بر روایات تاریخی ابن‌سینا هر روز صبح بعد از اذان در این مدرس تدریس می‌کرده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این مدرس از ابتدای خیابان ابن‌سینا تا مدرسه شفیعیه در قرن چهارم و پنجم ادامه داشته است؛ این مدرسه با عظمت و متعلق به دوره آل‌بویه است و مرحوم جلال‌الدین همایی نیز در پژوهش‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که بر اساس مستندات تاریخی ابن‌سینا ۱۵ سال در اصفهان زندگی می‌کرده و به احتمال زیاد مقبره او نیز در این مکان است.

وی با اشاره به احیای این مدرس خاطرنشان کرد: طی دو هفته اخیر سه جلسه با دانشگاه علوم پزشکی و دو بازدید در این ارتباط برگزار کردیم و در همین راستا سرمایه‌گذاری پیدا شده که علاقه‌مند است این کار را انجام دهد.

میرباقری ادامه داد: انتظار این است که اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری کمک کنند تا این اتفاق زیبا در اصفهان رقم بخورد و به‌زودی از برندی که در ایران نظیر ندارد، استفاده کنیم.

میرباقری ادامه داد: ازبکستان منطقه وسیعی را مربوط به معرفی ابن‌سینا اختصاص داده، فقط به واسطه اینکه او در این کشور متولد شده است و از نظر گردشگری درآمد بالایی از این مکان کسب می‌کند، اما ما نسبت به این موضوع بی‌توجه هستیم.

تصمیم‌گیری شورا و شهرداری در مورد بافت تاریخی بسیار ضعیف است

وی در ادامه نطق خود ضمن انتقاد از عملکرد شورا و شهرداری در خصوص بافت تاریخی تصریح کرد: دو سال است که در این مورد صحبت می‌کنیم، اما اتفاقی نیفتاده است. ابتدای سال برای دلخوش کردن ما اداره‌ای تشکیل دادند، اما دوامی نداشت؛ مگر اصفهان ارزشمندتر از بافت تاریخی چه نگینی دارد؟ سوال این است که چرا هنوز نمی‌توانیم تصمیمی جدی در این مورد بگیریم؟

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نظارت بر پروژه‌های مشارکتی گفت: سال گذشته تصمیم گرفته شد عامل چهارمی برای پروژه‌های مشارکتی شهرداری باید انتخاب شود، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است، این صحبت‌ها را در شورا مطرح می‌کنیم، اما گویا کسی دغدغه‌ای در این زمینه ندارد.

کد خبر 701726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.