عدالت ترمیمی در سایه نهاد صلح و سازش توسعه می‌یابد/ رهایی ۱۳ محکوم به قصاص توسط ستاد صبر

رئیس شورای حل اختلاف استان اصفهان گفت: راه برون رفت از مشکلات اساسی قوه قضائیه و تسریع روند طولانی دادرسی پرونده‌ها، رفع مشکلات مردم به دست خود مردم است، همچنین در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ به کمک ستاد صبر برای ۱۳ محکوم به قصاص رضایت گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید بهرامیان امروز _ یکشنبه چهاردهم آبان_ در آستانه روز شورای روز شوراهای حل اختلاف (هجدهم آبان)، در نشستی با موضوع شوراهای حل اختلاف با اشاره به اینکه کلمه صلح یکی از کلماتی است که در قرآن (آیه ۱۲۸ سوره نساء) به عنوان خیر مطلق ذکر شده است، اظهار کرد: صلح یکی از مفاهیم ارزشمند انسانی مبتنی بر آموزه‌های دینی است و از مصادیق کمال اخلاق به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه پشتوانه صلح در جامعه سرمایه‌های بزرگ اجتماعی هستند، ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه امروزی که اخلاقیات را تحت تأثیر خود قرار داده است، صلح در جامعه باید جایگاه بیشتری پیدا کند تا مرهمی بر مشکلات فردی و اجتماعی مردم باشد.

رئیس شورای حل اختلاف استان اصفهان تصریح کرد: مبنای شورای حل اختلاف، صلح و سازش است و به دنبال به کارگیری روش‌های جایگزینی قضائی در جهان برای رفع معضلات و مشکلات دستگاه‌های قضائی، شوراهای حل اختلاف نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی افزود: یکی از شیوه‌های صلح و سازش مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تجربه آنها است که این مبنای تأسیس شورای حل اختلاف قرار گرفت و بر اساس این رویکرد مشکلات مردم باید توسط خود مردم حل و فصل شود.

بهرامیان گفت: مشکلات قضائی شوراهای حل اختلاف باعث شد که این شورا به مرکز توسعه حل اختلاف تبدیل شود و به سمت صدور رأی سوق پیدا کند و مرکز توسعه حل اختلاف با فرهنگی سازی و نهاد داوری، معضل انباشت پرونده‌ها و طولانی بودن روند دادرسی را رفع کرد.

تشکیل ستاد صبر در راستای صلح و سازش

وی اضافه کرد: در راستای صلح و سازش در مرکز توسعه حل اختلاف، ستاد صبر تشکیل شد و این ستاد مخفف صلح، بخشش و رضایت است.

رئیس شورای حل اختلاف استان اصفهان تصریح کرد: در راستای تشکیل ستاد صبر تا پایان سال ۱۴۰۱ با استفاده از ظرفیت خیران و معتمدان استان، رضایت ۴۹ نفر که محکوم به قصاص بودند از اولیا دم گرفته شد، همچنین در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ این جلب رضایت در خصوص ۱۳ محکوم به قصاص انجام شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که در مرکز توسعه حل اختلاف انجام شده افزون بر تشکیل شعب صلح در زندان‌ها که وظیفه آن آزاد کردن زندانیان است، هیئت‌های صلحی هستند که در کنار شعب صلح مستقر شده‌اند و از طریق هیئت‌های صلح که از خیران موفق تشکیل شده، بیش از ۷۰۰ نفر با صلح و سازش آزاد شدند.

بهرامیان با بیان اینکه بیش از ۸۵۰ نفر صلح یار برای ایجاد صلح و سازش جذب ستاد صبر شدند، گفت: ۶۶ هیئت صلح در یک سال در ادارات و مساجد و جاهای مختلف مستقر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت داوری، بیش از ۵۰۰ نفر داور را از طریق آزمون و مصاحبه راستی آزمایی شده‌اند که از این تعداد حدود ۱۱ نفر پروانه داوری گرفتند و با اضافه کردن ۲۰ نفر دیگر کانون داوری در استان اصفهان تشکیل خواهد شد که این موارد از جمله برنامه‌های مرکز توسعه حل اختلاف است و اگر کانون داوری نهادینه و فرهنگ‌سازی شود، بسیاری از مشکلات دادگاه‌های قضائی رفع خواهد شد.

رئیس شورای حل اختلاف استان اصفهان گفت: داورها توسط خود مردم انتخاب می‌شوند و از جمله مزایای داوری، تسریع روند دادرسی و کاهش هزینه‌های آن است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و فردی با مجازات رفع نمی‌شود، گفت: رویکرد امروزی جامعه، عدالت ترمیمی به جای عدالت تنبیهی و مجازات است، در عدالت ترمیمی، مجرم اصلاح شده و به جامعه بازمی‌گردد و عدالت ترمیمی در سایه نهاد صلح و سازش اتفاق می‌افتد.

کد خبر 701718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.