ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع سودآوری بالایی دارد

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران به بیان توضیحاتی درباره لزوم حرکت صنایع به سمت ذخیره‌سازی گاز برای جبران ناترازی گاز در زمستان‌ها پرداخت و گفت: این اقدام سودآوری بالایی دارد، اما هزینه‌های زیادی را نیز می‌طلبد.

محمد حسین دیده‌ور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع برای جبران ناترازی در زمستان‌ها اظهار کرد: ما در زمینه مایع کردن گاز پیشرفت زیادی نداشته‌ایم. گاز LNG یعنی گاز بوتان و پروپانی که برای منازل استفاده می‌شود، امکان نگهداری سختی دارد و نیازمند مخازن خاصی است و از سوی دیگر این گاز از CNG بسیار گران‌تر است.

وی افزود: گاز CNG گازی است که به صورت گاز است و حالت مایع ندارد و مقرون به‌صرفه‌تر است و این گاز را به هیچ‌وجه نمی‌شود ذخیره کرد و باید در سیستم‌های لوله‌کشی و انبارهای خیلی پیشرفته آن را ذخیره‌سازی کرد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: بهترین نوع گاز برای ذخیره‌سازی LNG است که هنوز نتوانسته‌ایم پیشرفت مورد انتظار را در آن داشته باشیم. اگر ما به این موفقیت دست پیدا کنیم و این گاز را به مایع تبدیل کنیم تا بتوانیم آن را ذخیره کنیم، در کنار آن محصولات دیگری مانند گاز هلیوم استحصال می‌شود.

دیده‌ور ادامه داد: به‌طور کلی در دنیا سه منطقه است که در گاز آن هلیوم وجود دار؛ این گاز تولید بشر نیست و فقط در طبیعت وجود دارد. چاه‌های گازی در الجزایر، پارس جنوبی و آمریکا و قسمتی از روسیه وجود دارد که این خاصیت را دارد که هنگام مایع شدن گاز، هلیوم تولید کند و در کنار آن گاز اتان و پروپان را استحصال می‌شود، اما ما در این موضوع پیشرفتی نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون تحریم‌ها به ما این اجازه را نداده است که دانش فنی این کار را داخل کشور بیاوریم، البته در داخل کشور کارهای زیادی روی این موضوع انجام شده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: در فاز ۱۳ پارس جنوبی، کارشناسان در حال تلاش هستند که این کار را عملیاتی کنند. به عنوان مثال قطر از همین میدان مشترک گازی پارس جنوبی گاز ذخیره می‌کند و هلیوم تولید می‌کند. ما هم با پنج برابر قیمت این گاز را باید از آن‌ها خریداری کنیم، در حالی که این گاز از منابع زمینی ما در حال استخراج است.

دیده‌ور افزود: به همین جهت است که باید به سمت ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع پیش برویم و بیش از این نباید با ناترازی صنایع در زمستان‌ها مواجه باشیم.

وی ادامه داد: کشور ما با توجه به تنوع محصولات تولیدی، به انواع اشکال گاز دسترسی دارد و به همین دلیل علاوه بر مشوق‌های اعطایی، دولت طیف وسیعی از مخازن ذخیره گاز را در دسترس صنایع جهت سرمایه‌گذاری قرار داده است تا صنایع با توجه به نیاز خود و به صورت کاملاً اختیاری یک مدل از ذخیره‌سازی را انجام دهند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: دولت علاوه بر ابلاغ آئین‌نامه در زمینه جذب سرمایه‌گذار صنعتی برای ذخیره‌سازی گاز، مشوق‌های متنوعی را در اختیار صنایع قرار داده است که مهم‌ترین آن تخفیف گازی برای ذخیره‌سازی گاز مربوطه است و از طرف دیگر محصولات صنعتی مرتبط با خوراک یا سوخت گازی در فصول سرد سال به دلیل افزایش قیمت گاز، همچنین کاهش تولیدات صنعتی در این حوزه با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

دیده‌ور تصریح کرد: با ذخیره‌سازی گاز و تداوم تولید محصولات صنعتی در فصول سرد سال، صنایع از دو سمت برد خواهند کرد و سودآوری بالایی خواهند داشت.

کد خبر 701617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.