عملیات اجرایی منطقه آزاد بانه و مریوان آغاز شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان از امروز در استان کردستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الله عبدالملکی امروز _شنبه سیزدهم آبان_ در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان کردستان، اظهار کرد: الگوی اقتصادی ایران بر پایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شکل گرفته که سال ۱۳۹۲ اعلام شد و مبنای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اقتصادی کشور قرار گرفته است.

وی ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را درون‌زا بودن، برون‌گرا بودن، مردم‌محور بودن، عدالت‌محوری و استفاده از فرصت‌های بین‌المللی برشمرد و گفت: این مسئله یک رکن محوری دارد که آن رونق تولید بوده و نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در تولید هم مشخص شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ادامه داد: ۹۴ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۸ منطقه آزاد بوده و مابقی ویژه هستند.

وی تصریح کرد: در مجموع ۴۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در کشور فعال بوده و یا شروع به کار می‌کنند که منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان نیز از امروز به عنوان دهمین منطقه آزاد کشور، فعالیت اجرایی خود را آغاز می‌کند.

عبدالملکی ادامه داد: این ۴۸ منطقه آزاد و تجاری فعال اثرات بسیار خوبی بر اقتصاد کشور داشته‌اند که بیش از یک سوم صادرات غیرنفتی ایران که حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ مربوط به این مناطق بوده است.

عملیات اجرایی منطقه آزاد بانه و مریوان آغاز شد

بیش از ۷۰ درصد ترانزیت کشور از مبادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اتفاق می‌افتد

وی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد ترانزیت کشور از مبادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اتفاق می‌افتد که بیشتر مبادی خروجی و ورودی کشور ما جزو این مناطق هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی افزود: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت متوسط و بزرگ در این مناطق مشغول به فعالیت هستند که باعث ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ هزار نفر شده است.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان دارای ظرفیت بزرگ اقتصادی در کشور است، افزود: منطقه آزادی که امروز در استان کردستان فعال می‌شود محلی نبوده و ملی محسوب می‌شود.

عبدالملکی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما این است که منطقه آزاد بانه و مریوان هم در تراز ملی و هم بین‌المللی در غرب آسیا نمونه باشد، ادامه داد: این منطقه دارای ۲ سایت است که در بانه به مرز سیرانبند و در مریوان نیز به مرز باشماق منتهی می‌شود.

وی تصریح کرد: مرز باشماق مریوان حدود شش میلیارد دلار مبادلات مرزی داشته است که این نشان می‌دهد این منطقه مستعد سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی است که در قالب مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌تواند شکل بگیرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: طی چندین سفری که به عراق داشته‌ام بسیاری از تجار و بازرگانان اقلیم کردستان عراق منتظر راه‌اندازی مناطق آزاد هستند تا در آن سرمایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند، گفت: هزینه‌های پایین تولید، دسترسی به بازارهای داخلی و کشورهای همسایه و دنیا، وجود زیرساخت‌های خوب، سهولت کسب و کار و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی پنج ویژگی مهم مناطق آزاد و ویژه کشورمان بوده که برای سرمایه‌گذاران کار را بسیار تسهیل کرده است.

کد خبر 701541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.