۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت

بر اساس آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه، دهم آبان به ۲۳.۶ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه، دهم آبان با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۲۳.۶ درصد رسیده است، این نرخ از هفته گذشته ۲۳.۷۱ درصد بود.

نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت

بانک‌های مرکزی دنیا در سیاست‌گذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف می‌کنند که در آن کف و سقفی تعریف شده است و به‌طور معمولاً نرخ بهره هدف، وسط این کریدور تعیین می‌شود، به عنوان مثال نرخ بهره هدف ۱۸ درصد است.

در صورت مدیریت صحیح، نرخ بهره در بازار بین بانکی از این سقف کریدور نباید بالاتر برود یا از کف آن به عدد پایین‌تری برسد، این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد نرخ بهره بین بانکی رکورد سال‌های گذشته خود را شکسته و به سقف کریدور نزدیک شده است.

در هدف‌گذاری تورمی بانک‌های مرکزی به عنوان مثال اعلام می‌شود، نرخ تورم هدف، ۲۲ درصد است و با همین نرخ بهره، به آن هدف می‌رسند و اقتصاد را جهت‌دهی می‌کنند؛ پس نرخ بهره بین بانکی که به آن لنگر اسمی گفته می‌شود، ابزاری است برای کنترل و هدف‌گذاری تورم که در همه دنیا از آن استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، در پایان برنامه هفتم توسعه، نرخ تورم ۱۰ درصدی برای کشور ترسیم شده است و کریدور نرخ بهره نیز بین ۱۷ تا ۲۴ درصد، قرار دارد.

نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به پنجم اردیبهشت ماه با رکوردشکنی ۱۰ سال به ۲۳.۸۰ درصد افزایش یافته بود که کمترین نرخ این بازار در سه ماه اخیر، حوالی ۲۳.۴ بوده است.

روند صعودی نرخ بهره بین‌بانکی از بهمن سال گذشته آغاز شد؛ از هفته منتهی به سی‌ام آذر، نرخ سود بین‌بانکی وارد کانال ۲۱ درصدی شده و تا هفته منتهی به نوزدهم بهمن در همین کانال در نوسان بود، اما از بیست‌وششم بهمن این نرخ رکورد جدیدی در کانال ۲۲ درصدی به ثبت رساند و اکنون این نرخ در کانال ۲۳ درصدی در نوسان است، با افزایش نرخ بهره بانکی در هفته گذشته، به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای کنترل عملیات بانک‌ها در بازار بین بانکی مجبور به افزایش نرخ بهره شده است.

کد خبر 701340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.