معادله نصر

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه سیزدهم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحقق وعده‌ها در کردستان» به دومین سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان پرداخت و نوشت: از سفر اول رئیس‌جمهور به استان کردستان تا امروز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار وارد استان شده و ۱۲۲ مصوبه به ارزش ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز در دور دوم سفر به کردستان تصویب شده است. کردستان که جان ایران است، در دومین سفر استانی آیت‌الله رئیسی به این استان جان تازه‌ای گرفت. شواهد تأیید این گزاره، طرح‌های متعدد، کلان و راهبردی است که در این سفر افتتاح شد تا کردستان بتواند با بهره‌برداری از این زیرساخت‌های تازه، گام‌های بیشتری به سمت توسعه بردارد.

این روزنامه در بخش آخرین اخبار خود به اقدامات بحرین و الجزایر برای مقابله با رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: پارلمان بحرین خواستار خروج سفیر رژیم صهیونیستی از منامه و توقف روابط اقتصادی میان این کشور و تل‌آویو شد. مجلس الجزایر نیز در جهت اعلام همبستگی با مردم غزه با رأی ۱۰۰ درصدی رسماً به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شود. الجزایر اولین کشور عربی است که مجلس آن در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، به صورت رسمی و قانونی به نیروهای مسلح کشور خود، اجازه حمله علیه رژیم صهیونیستی را می‌دهد.

معادله نصر

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به سخنرانی روز گذشته سیدحسن نصرالله پرداخت و از میان صحبت‌ها، وی تیتر «دشمن در باتلاق غزه غرق می‌شود برای ناوهای آمریکایی سلاح مناسب آماده کرده‌ایم‌» را برگزید و نوشت: سید مقاومت لبنان در سخنرانی مهم خود ضمن اشاره به این‌که اسرائیل از باتلاق غزه سالم بیرون نخواهد آمد گفت که آمریکا جنگ را تمام کند که ناوها برایش سودی نخواهد داشت و ما سلاح‌های مناسب را برای ناوهای آمریکایی آماده کرده‌ایم.

این روزنامه در بخش اخبار ویژه امروز خود با تیتر نوشت: شبکه دولتی انگلیس ضمن عقده‌گشایی علیه حزب‌الله لبنان عنوان کرد؛ حزب‌الله می‌تواند با ۱۵۰ هزار موشک و راکت از انواع مختلف، اسرائیل را هدف قرار دهد.

معادله نصر

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «جنایت در غزه متوقف نشود جنگ تمام‌عیار روی میز من است‌» نوشت: سید با صلابت مثال‌زدنی خود بر صفحه تلویزیون حاضر شد. شبکه‌های جهانی بلافاصله آنتن‌ها را با پخش مستقیم پر کردند. به‌جز تلویزیون اسرائیل که سخنگوی فارسی‌زبان رژیم درباره آن گفت «پخش نکردیم تا بین مردم وحشت ایجاد نشود»! این کابوسی بود که از ۲۴ ساعت قبل می‌توانستی در امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ببینی، وقتی ساعت‌به‌ساعت خبر می‌دادند «بلینکن برای بار سوم به تل‌آویو می‌رود تا پیشنهاد یک آتش‌بس موقت را به اسرائیل بدهد» و حتی این پیام قابل‌تأمل که سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع نوشت: «بایدن و وزیران‌خارجه و دفاع در گفتگوهای خصوصی با اسرائیلی‌ها کاهش حمایت از اسرائیل را تأیید کردند.» سید، اما سراپا عقلانیت و حماسه بود؛ ترکیبی شگفت که از آغاز با خود همراه داشت و همین او را غیرقابل‌پیش‌بینی می‌کرد. او حرف آخر را زد که «می‌دانم همه منتظر شنیدن آن هستید!» و هوشمندانه حرفی از صهیونیست‌ها به‌میان نیاورد و به‌طور مستقیمم آمریکایی‌ها را خطاب قرار داد: «به امریکایی‌ها می‌گویم تجاوز به غزه را متوقف کنید، زیرا این تجاوز شماست. در غیر این صورت جنگ‌تمام‌عیار روی میز من است!»

جوان در بخش دیگری از مطالب خود به مقاله مریم الدوسری، مدرس مدیریت منابع انسانی بین‌المللی در دانشکده بازرگانی عربستان پرداخت و با تیتر «فمینیست‌ها کجا هستند آیا حق زنان فلسطینی، زندگی نیست!» نوشت: او (مریم الدوسری) به‌تازگی در مقاله‌ای ژورنالیستی که بازتاب زیادی در فضای رسانه‌ای کشورهای عرب‌زبان داشت، تلویحاً وابستگی تفکراتی، چون فمینیسم که سال‌ها با ژست مستقل‌بودن خود را حامی زنان در جهان معرفی کردند، به چالش کشیده‌است. گروه‌های فعالی که در جریان جنگ غزه در تناقضی آشکار تمام‌قد از اسرائیل حمایت می‌کنند و کشتار کودکان و زنان فلسطینی را به هیچ می‌گیرند. همین تناقض‌ها نشان می‌دهد ایده‌ها و تفکراتی، چون فمینیسم در بطن خود نه برای حمایت از حقوق زنان، بلکه به منظور مقابل هم قرار دادن دو جنس زن و مرد و متلاشی کردن نهاد خانواده به وجود آمده‌اند. مطلبی که الدوسری به رشته تحریر درآورده به خوبی مبانی غیرتوحیدی و شیطانی تفکراتی، چون فمینیسم و وابستگی آن‌ها به صهیونیسم جهانی را برملا می‌کند.

معادله نصر

روزنامه وطن امروز نیز تیتر یک خود را به سخنرانی سید حسن نصرالله اختصاص داد و عنوان «معادله نصر» را برای شرح این سخنرانی برگزید.

وطن امروز در صفحه نخست خود با اشاره به امضای تفاهم‌نامه راهگذر حمل و نقلی ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه، با تیتر «چین تا اروپا از راه ایران» نوشت: با ابتکار عمل نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در دوازدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو در تاشکند، کریدورهای شمال-جنوب هم به بخش کریدورهای خزر اضافه و در بیانیه این اجلاس نیز به آن اشاره و ایران میزبان اجلاس وزرای حمل‌ونقل اکو شد. در حاشیه این نشست که با حضور وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل‌ونقلی سازمان همکاری اقتصادی اکو برگزار شده بود، دستورالعمل بین‌المللی و برنامه عملیاتی راهگذر حمل‌ونقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان به ترکمنستان و از طریق ایران به ترکیه به امضای وزرا و نمایندگان کشورهای حاضر رسید. در این اجلاس نماینده ایران از وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جهت تحقق و تکمیل راهبردها و برنامه‌های اکو در حوزه زنجیره‌های تأمین، تجارت، لجستیک و ترانزیت است و ابتکار «ایران - راه» برای استفاده کشورها از مسیر، امکانات و ظرفیت‌های ترانزیتی و لجستیکی ایران برای اتصال آسیای میانه به غرب و جنوب طراحی و اعلام شده است.

معادله نصر

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود با تیتر «پوپولیست‌های از مد افتاده» به قلم احمد غلامی نوشت: اینک پوپولیست‌ها باید بیش از دیگران نگران پوپولیسم باشند. توده‌های بزرگی که در چند دهه اخیر به کار دولت‌ها آمده و آنان را به قدرت رسانده یا مخالفانشان را از سر راه برداشته‌اند. اگر دولت هاشمی رفسنجانی با سیاست‌های پوپولیستی اپوزیسیون داخلی را کنار زد و از کار انداخت، دولت احمدی‌نژاد با این شیوه حامیان خود را برای کسب منافع اقتصادی گرد هم آورد و برای دو دوره، قدرت بلامنازع سیاست داخلی بود. هیچ رئیس دولتی همچون احمدی‌نژاد نتوانست با اقتدار اشتباهات فاحش کند و از اشتباهات خود دفاع کند. بی‌تردید دولت احمدی‌نژاد نماد یک دولت پوپولیستی در دوران بعد از انقلاب است که همتایی ندارد. دولت‌های روحانی و رئیسی نیز از توده‌های مردم بسیار سود بردند، بدون آنکه سود چندانی عاید ملت شود. دولت اصلاحات به شیوه دیگر پوپولیست بود. اصلاح‌طلبان می‌خواستند از نیروی توده‌ها در کنار منافع خود به نفع دموکراسی نیز استفاده کنند. اما اینکه جریان‌های پوپولیستی تا چه میزان با دموکراسی سنخیت دارند، محل تردید است.

معادله نصر

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به تورم مسکن پرداخت و در همین راستا با تیتر «جهت‌یابی تورم مسکن» نوشت: ورود دو کارگردان جدید به معادله «معاملات ملک و قیمت آپارتمان»، وزن سناریوهای قابل طرح برای «بازار مسکن تا پایان سال» را تغییر داده است. بازار مسکن در نیمسال اول به‌طور عمده از سه ناحیه «تورم ساخت»، «گشایش‌ها در مسیر توافق ایران و غرب» همچنین «کاهش نرخ رشد نقدینگی» تأثیر پذیرفت؛ به‌طوری‌که بعد از رشد قیمت مسکن در بهار، به‌دلیل کاهش انتظارات تورمی در تابستان، حجم معاملات خرید ملک افت شدید پیدا کرد و به تبع آن، قیمت مسکن نیز در فصل دوم سال کاهشی شد. در حال حاضر، فاکتورهای «جاماندگی قدرت خرید تقاضای سرمایه‌ای از قیمت مسکن» و «وضعیت نظامی منطقه» به آن عوامل سه‌گانه مؤثر بر رفتار بازیگران بازار ملک اضافه شده است. برآیند این نیروها می‌تواند رابطه‌ای را که از سال ۹۷ تاکنون بین تغییرات مثبت نرخ دلار و روند قیمت مسکن وجود داشت، تغییر دهد و رفتار متغیرهای بازار ملک را در جهت مشابه تابستان قرار دهد. حضور دو کارگردان جدید از یک‌سو، عامل عقب‌نشینی خریداران سرمایه‌ای از صحنه معاملات مسکن است و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری ملکی را متوجه ریسک احتمالی جنگ می‌کند.

معادله نصر

کد خبر 701327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.