ساماندهی مبادلات مرزی در برنامه دولت است

رئیس‌جمهور گفت: سامان دادن به مبادلات مرزی در برنامه دولت است که با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد تجاری این مهم تحقق خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه جمعه _دوازدهم آبان_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: اصحاب رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند و می‌توانند نگاه هر دو طرف را به یکدیگر منتقل کنند.

وی افزود: دوست داشتم در این سفر در بسیاری از شهرهای استان کردستان حضور پیدا کنم و سخن مردم را بشنوم، اما فرصت نشد و در سفرهای بعدی سعی می‌کنم بیشتر در شهرستان‌ها حضور داشته باشم.

رئیس‌جمهور پیگیری مصوبات سفر قبلی را از جمله اهداف این سفر برشمرد و گفت: اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده که این نتیجه پیگیری‌های سفر اول بوده که به ثمر نشسته است و اقدامات دیگر نیز با همکاری دولت، بخش خصوصی و تعاونی به ثمر خواهد نشست.

۵۰ درصد تنش آبی کردستان رفع شد

وی ادامه داد: موضوع دور اول سفر ما پایان پروژه‌های نیمه‌تمام بود مانند پروژه راه‌آهن که مردم ۱۸ سال در انتظار آن بودند و با کار جهادی که صورت گرفت به افتتاح رسید، همچنین امروز ما ۱۰ طرح آبی را به بهره‌برداری رسانیدم و ۵۰ درصد از تنش آبی استان با فعال شدن شبکه‌های آب‌رسانی برطرف شد و این کار در آینده هم دنبال می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در مورد مصوبات دور دوم سفر استانی خود به کردستان گفت: یکی از مسائل مهم در این سفر مسکن بود که این بار ۳۰ هزار مسکن شامل پنج هزار مسکن ساخته شده و ۲۵ هزار زمین مسکن نیز در استان به نتیجه رسیده است.

وی اضافه کرد: مسئله مهم دیگر اشتغال است که به استاندار هم تکلیف کردیم کارگروه اشتغال در استان شکل بگیرد و تاکید کردیم که اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم در کنار ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی دنبال شود.

ساماندهی مبادلات مرزی در برنامه دولت است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیز باید در کردستان صورت بگیرد، گفت: در این سفر چند شرکت بزرگ که دارای تمکن مالی خوبی بودند با تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شد قرار است در این استان سرمایه‌گذاری کنند.

وی سامان دادن به کار تجاری در مناطق مرزی را از دیگر برنامه‌های خود در استان دانست و گفت: سامان دادن به کار تجاری و تبادلات مرزی از جمله مسائل مهم دولت است که می‌تواند هم برای ما و هم همسایگان منفعت در پی داشته باشد که این مهم یا در قالب مناطق آزاد و یا بازارچه‌های مرزی صورت خواهد گرفت.

گردشگری، صنایع‌دستی و مرز ۳ ظرفیت اصلی کردستان

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: استان کردستان در سه زمینه گردشگری، صنایع دستی و مرز و تبادلات مرزی دارای ظرفیت است که باید هر سه حوزه در استان فعال شود. ما برای هر سه حوزه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا برای استان یک توسعه یافتگی را در پی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بکارگیری نخبگان کردستانی در سطوح مدیریتی عالی گفت: استان کردستان نیروهای ارزنده و تحصیل‌کرده بسیاری دارد که ما در مراکز علمی و فرهنگی و آموزشی از توان آن‌ها استفاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۸۰ درصد از مدیران در استان کردستان از اهل سنت هستند و دلسوزانه فعالیت می‌کنند، ادامه داد: اولویت ما بومی‌گزینی در استان کردستان است و استفاده از نیروهای بومی هم در استان و هم سطح کشور مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نهضت به سامان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح کشور از کارهای مهم دولت است و ما در همه حوزه‌ها با پروژه‌های نیمه‌تمام روبرو هستیم که در زمان خود به بهره‌برداری نرسیده و دولت پیشین آن‌ها را تمام اعلام کرده که این بی‌صداقتی است و مردم ما همه‌چیز را خوب می‌فهمند.

آیت‌الله رئیسی افزود: در هر دوره‌ای کسانی که مسئولیتی را برعهده دارند هیچ عذر و بهانه‌ای از آن‌ها پذیرفته نیست که کار متوقف نشود. اگر هیچ دلیل، حجت و توجیه منطقی وجود نداشته باشد چرا باید اتمام یک پروژه پنج ساله به ۲۰ سال برسد که قیمت تمام شده بالا و مشکلات خاص خود را دارد.

ساماندهی مبادلات مرزی در برنامه دولت است

ضرورت تقویت انجمن‌های فرهنگی و ادبی

وی در ادامه تصریح کرد: استان کردستان دارای کارهای فرهنگی و هنری فاخر و ارزشمندی است که باید انجمن‌های ادبی و هنری آن تقویت شوند. از جمله مطالبات اهالی فرهنگ استان در این سفر ایجاد مرکز فرهنگی در هر شهرستان بود که با اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد در شش شهرستان استان مجموعه‌های ادبی و هنری فعال می‌شوند.

رئیس‌جمهور افزود: به میزانی که در این دولت به امر فرهنگ و هنر توجه شده قبلاً نشده است که سیاست دولت تقویت جریان‌های فرهنگی، ادبی و هنری در کردستان است که برای کشور سرمایه هستند. کردستان در حوزه دیپلماسی فرهنگی و علمی می‌تواند با کشورهای همسایه در بعد بین‌المللی نیز فعالیت داشته باشد.

وی ادامه داد: به حسب تخصص باید در جای جای کشور از فارغ‌التحصیلان و نیروهای توانمند و متخصص استفاده کنیم که این در دولت نیز یک سیاست اصلی است.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد جنایات غزه و ضرورت واکنش کشورهای دیگر نسبت به این قضیه گفت: محکومیت جنایات غزه باید در عمل دیده شود و مردم دنیا منتظر هستند که کشورها ارتباطات اقتصادی، سیاسی و نفتی خود را با این رژیم قطع کنند. قطع ارتباطات کشورها با این رژیم خواسته رهبری هم هست و باید کشورهای منطقه به‌سرعت ارتباطات سیاسی و اقتصادی را خود را با اسرائیل قطع کنند و این رژیم منزوی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد انتخابات امسال گفت: دولت خود را موظف می‌داند که زمینه یک انتخابات با مشارکت بالا و رقابتی و با برخورداری از امنیت کامل را فراهم کند و جلوه دیگری از مردم سالاری دینی را به نمایش بگذارد. تمام نهادهای کشور با رأی مردم شکل می‌گیرد و حقیقت دموکراسی را در ایران می‌توان دید.

رئیس‌جمهور در مورد ساماندهی وضعیت کولبران نیز گفت: سامان دادن به مبادلات مرزی برنامه دولت است که گذرهای مرزی و بازارچه‌های مرزی زمینه کار را برای کولبران فراهم می‌کند چون نابسامانی به نفع هیچکس نیست و باید مبادلات مرزی ساماندهی شود که هم نفعش به مرزنشینان می‌رسد و هم شامل همسایگان می‌شود که راه آن فعال کردن بازارچه‌های مرزی است.

کد خبر 701311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.