سیاست کورکورانه بایدن در حمایت از اسرائیل

کارگروه ویژه‌ای برای جلوگیری از جنایات جنگی دو هفته پس از شروع حملات اسرائیل اجازه تشکیل جلسه دریافت کرد و به آن‌ها گفته شد توصیه‌هایشان تاثیری در سیاست فعلی آمریکا نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وبگاه خبری هاف‌پست نوشته است که نزدیک به یک ماه پس از جنگ اسرائیل تحت حمایت آمریکا، برخی مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌گویند که سازمان آن‌ها به‌گونه‌ای کنار گذاشته شده است که به سیاست خارجی آمریکا آسیب می‌رساند، روحیه پرسنل آنجا را ضعیف و خسارات انسانی جنگ را بدتر کرده است.

سیاست کورکورانه بایدن در حمایت از اسرائیل

به گفته فاف‌پست، تعداد زیادی از دیپلمات‌های آمریکایی نسبت به حمایت نامحدود واشنگتن از اعمال رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه پس از عملیات طوفان‌الاقصی نگران هستند. تاکنون بیش از ۹ هزار فلسطینی و ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شده‌اند.

از نوزدهم اکتبر، بلینکن و معاون‌های خود با توجه به افزایش این نارضایتی‌ها، جلسات توجیهی برای زیردستان خود در واشنگتن و سراسر جهان برگزار کرده است اما هاف‌پست مدعی است در طول برخی از این مکالمات، مدیران به کارکنان گفته‌اند که علی‌رغم تخصص آن‌ها در امنیت ملی نباید انتظار داشته باشند که سیاست ایالات متحده در برابر مسئله اسرائیل و فلسطین را تحت تأثیر قرار دهند.

این وبگاه خبری با اشاره به جلسه‌ای در تاریخ بیست‌وششم اکتبر با حضور بیش از هزار کارمند وزارت خارجه آمریکا در حوزه حقوق بشر نوشته است که حتی مسئولان این بخش مطمئن نیستند که فعالیتشان تأثیری داشته باشد و هیچ جزئیاتی در مورد تأثیر کار بخش بر سیاست ایالات متحده ارائه نکردند. به گفته یکی از حاضران در جلسه، یکی از مقامات ارشد به کارکنان توصیه کرد که تمرکز خود را از اسرائیل-فلسطین تغییر دهند و به دنبال ایجاد تغییر در سایر نقاط جهان باشند.

این‌گونه جلسات دغدغه کارکنان را کاهش نداده است زیرا به صورت غیرمستقیم به آن‌ها گفته شده است تخصص و رویه‌های معمول تصمیم‌گیری در برابر سیاست شخصی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، برای حمایت از رژیم اسرائیل اهمیتی ندارند.

بر اساس گزارش هاف‌پست، یک کارگروه برای جلوگیری از جنایات متشکل از کارکنان دولت، پنتاگون و سایر آژانس‌ها که معمولاً در طول بحران‌های بزرگ جهانی به‌طور مکرر ملاقات می‌کند، اولین جلسه خود را در مورد جنگ اسرائیل و غزه تا بیستم اکتبر برگزار نکرد. نزدیک به ۴ هزار نفر، از جمله بیش از ۱۵۰۰ کودک، تا آن زمان در غزه کشته شده بودند و رژیم صهیونیستی در اقدامی که مقامات سازمان ملل آن را «مجازات دسته‌جمعی» توصیف شده، آب، غذا، سوخت و برق را قطع کرده بود.

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/ftcms%3Ac6195883-2205-40ee-9153-bf7cd2868ec1?source=next-article&fit=scale-down&quality=highest&width=700&dpr=1

همچنین ایمیلی به دست هاف‌پست رسیده است که از تشکیل یک کارگروه در خصوص جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه خبر می‌دهد و شامل دفاتر امنیت دیپلماتیک، خاورمیانه و اروپا می‌شود، اما هیچ کرسی برای دفاتر مربوط به حقوق بشر و دفتر پناهندگان سازمان ملل خالی نگذاشته است. وظیفه واحد «جمعیت، پناهندگان و مهاجرت» امور بشردوستانه و رصد نقض قوانین بین‌الملل است. حذف این واحد از فرآیند تصمیم‌گیری منجر به بی‌خبری از کل داستان شده و اینکه چگونه بمباران و محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و تسریع اشغال کرانه باختری، زندگی غیرنظامیان را نابود می‌کند و باعث ایجاد یک بحران انسانی با ابعاد بی‌سابقه می‌شود.

نهادهای بشردوستانه و کمک‌رسانی به هاف‌پست گفته‌اند که واضح است وزارت امور خارجه آمریکا در این جنگ نفوذ و تأثیرگذاری سابق خود مانند دیگر نزاع‌ها را ندارد و تصمیم‌گیرنده اصلی کاخ سفید و کادر آن هستند. به عبارتی مرکز ثقل تصمیم‌گیری در خصوص سیاست خارجی آمریکا به کاخ سفید منتقل شده است، اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به این رسانه گفته است که کاخ سفید کارگروه خاص خود را دارد و قصد داشته از تکرار بررسی‌ها و تحلیل‌ها جلوگیری کند نه اینکه کارکنان وزارت امور خارجه را از فرایند تصمیم‌گیری بیرون کند.

بر اساس گزارش هاف‌پست، کارکنان وزارت خارجه با ناامیدی و ناتوانی مشاهده‌گر سیاست‌های ایالات متحده هستند که معتقدند در کوتاه‌مدت باعث رنج عظیم مردم منطقه و در آینده ضربه‌ای دردناک به ایالات متحده خواهد شد. یکی از آنها شرایط را این گونه توصیف کرده است: «انگار ما فعالان اجتماعی یا مردم عادی هستیم که به دولت اعتراض می‌کنند، در حالی نقش ما نباید اینگونه باشد.»

کارمند دیگری به ریاکاری ایالات متحده و اشک ریختن آن برای صهیونیست‌ها اشاره کرده، در حالی که سیاست‌ها و تصمیم‌های فعلی آمریکا که باعث کشته شدن بی‌شمار مردم غزه شده است نادیده گرفته می‌شود. «این ژست‌ها این واقعیت را نادیده می‌گیرد که ما هنوز برای آتش‌بس فشار نمی‌آوریم و از اسرائیل نمی‌خواهیم جلوی خودش را بگیرد.» بایدن به‌تازگی درخواست یک «وقفه بشردوستانه» کرده است که در واقعیت جلوی بمباران اسرائیل را نمی‌گیرد و صرفاً چند ساعت فرصت برای ارسال کمک‌های بشردوستانه ایجاد می‌کند.

به گفته هاف‌پست، برخی کارمندان وضعیت فعلی را با تصمیم عجولانه بایدن برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مقایسه می‌کنند اما با این تفاوت که به نظر آنها حتی هنگام آن تصمیم‌گیری آنها قادر به تأثیرگذاری بر نحوه پیاده‌سازی برخی سیاست‌های اشتباه بودند اما این بار کانال‌های تأثیرگذاری بر سیاست بایدن در خصوص جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بسته هستند.

یک مقام رسمی در وزارت خارجه آمریکا به هاف‌پست گفته است که از آن‌ها درخواست شده استعفا ندهند زیرا تلاش‌های آنها باعث ایجاد تغییر از داخل می‌شود، اما برای کادر اجرایی که با آن‌ها حتی مشورت هم در خصوص این نزاع نمی‌شود این توصیه غیرصادقانه است.

سیاست کورکورانه بایدن در حمایت از اسرائیل

هاف‌پست در ادامه نوشته است، در حالی که بلینکن در سیاست دولت بایدن در غزه و اسرائیل نقش محوری دارد و این هفته دوباره به منطقه سفر خواهد کرد، این تصور وجود دارد که او حتی توصیه‌های مشاوران و معاونان خودش را هم نمی‌شنود. برخی از مقامات ایالات متحده و ناظران خارجی این رویکرد آمریکا را کوته‌بینانه توصیف کرده‌اند و معتقدند واشنگتن می‌تواند با روش‌های متفاوت به ثبات بلندمدت کمک کند.

برای تاکید بر کم‌رنگ بودن نقش وزارت خارجه در جنگ رژیم صهیونیستی آنها به این امر اشاره می‌کنند که بزرگ‌ترین کار این سازمان در چند هفته اخیر تعیین یک نماینده ویژه برای امور بشردوستانه (دیوید ساترفیلد) هست که نقش محدودی دارد. از نظر آنها واشنگتن باید محاصره و حملات رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد و نه فقط برای ارسال کمک‌های بشردوستانه تلاش کند. به کارمندان وزارت خارجه آمریکا توصیه جدی شده است که از دیدگاه تخصصی خود درباره جنگ صحبت نکنند و گفتمان شورای امنیت ملی را تکرار کنند و اصلاً از واژگان «کاهش تنش و آتش‌بس» استفاده نکنند.

هاف‌پست گزارش خود را این‌گونه تمام می‌کند که شرایط فعلی تداعی‌گر دوران حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است. این مقامات می‌گویند که علاوه بر اضطراب ناشی از احساس هم‌دستی در سیاست بی‌رحمانه فعلی و پیامدهای بالقوه وحشتناک درازمدت آن، آنها از عواقب ناشی از توصیه تغییر رویکرد می‌ترسند. آنها با اشاره به اینکه برخی از کارکنان، به ویژه مسلمانان، خودسانسوری می‌کنند و در رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های راست‌گرا مورد حمله قرار می‌گیرند، گفته‌اند: «آدم این حس را دارد که دوباره دوران ریاست ترامپ است.»

استعفا از شغل‌های مرتبط با سیاست خارجی علی‌رغم مشکلات معیشتی، این ریسک را دارد که شما هرگز نتوانید در این حوزه استخدام شوید. یک مقام رسمی در جلسه‌ای در سفارت ایالات متحده در کشوری عربی در خلیج فارس به کادر آنجا گفته است: «ما همین هستیم: حامیان جدی اسرائیل، هیچ‌وقت بابت آن عذرخواهی نکنید.»

کد خبر 701237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.