بهره‌برداری از انرژی باد؛ اولویت جدید ملی یونان

مقامات یونان اعلام کردند که در حال اجرای برنامه‌های خود برای ساخت اولین نیروگاه‌های بادی فراساحلی خود هستند تا هرچه سریع‌تر گذار به انرژی سبز را تسریع ببخشند. ساخت تاسیسات بهره‌برداری انرژی باد یونان می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ انرژی ۱.۵ میلیون خانه یونانی را تأمین کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یونان که تابستان امسال آتش‌سوزی‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوای شدید را تجربه کرد به دنبال دور شدن هرچه بیشتر از مصرف سوخت‌های فسیلی است. انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۵۰ درصد از برق یونان را برای اولین بار در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تأمین کرد. این کشور در اکتبر گذشته نیز به علت این‌که به مدت پنج ساعت کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرد، خبرساز شد.

یونان که میزبان هزاران جزیره است تاکنون از بهره‌برداری از پتانسیل باد فراساحلی خود جلوگیری کرده بود. اکنون این کشور در حال شناسایی مناطقی برای توسعه بهره‌برداری از انرژی باد است و به همین منظور پیش‌نویس طرحی را برای نصب دو گیگاوات نیروگاه باد دریایی تا سال ۲۰۳۰ فراهم کرده است که معادل یک‌دهم ظرفیت خشکی آن است و می‌تواند برق حدود ۱.۵ میلیون خانه را تأمین کند.

بهره‌برداری از انرژی باد؛ اولویت جدید ملی یونان

پیش‌نویس طرح شامل ۲۵ منطقه توسعه واجد شرایط به مساحت دو هزار و ۷۱۲ کیلومتر مربع در دریاهای اژه، ایونی و مدیترانه است.

تئودور اسکایلاکاکیس، وزیر انرژی و محیط زیست یونان در این رابطه گفت: «یونان به دلیل موقعیت استراتژیک و ویژگی‌های آب‌وهوایی خود، از نظر پتانسیل خورشیدی و بادی، به ویژه در سطح دریا، دارای مزایای نسبی قابل‌توجهی است.»

یونان علاوه بر بهره‌برداری از این انرژی‌های تجدیدپذیر، قصد دارد صادر کردن انرژی سبز را به یک اولویت ملی تبدیل کند.

گروه‌های زیست‌محیطی یونان ابراز نگرانی کرده‌اند که مزارع بادی فراساحلی می‌توانند به حیات وحش منطقه آسیب بزنند و هشدار داده‌اند که نباید در مناطق حساس اکولوژیکی ساخته شوند.

کد خبر 701216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.