تاثیر عملیات طوفان‌الاقصی بر جنگ اوکراین / تلاش ناتو برای کسب دستاورد حداقلی در غزه

دیپلمات اسبق وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ناتو و آمریکا تلاش می‌کنند دستاوردی حداقلی در غزه بدست آورند تا بتوانند به موضوع اوکراین هم بپردازند.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تصویب بودجه ۱۴ میلیارد دلاری برای حمایت از رژیم اشغالگر قدس در کنگره آمریکا و حمایت نکردن مالی این کنگره از اوکراین، اظهار کرد: قبل از شروع عملیات طوفان‌الاقصی جناح مقابل جو بایدن یعنی حزب جمهوری‌خواه آمریکا همچون برخی کشورهای اروپایی به تردید جدی در موضوع فرجام کار اوکراین رسیدند.

وی افزود: اوکراین در جنگ با روسیه در عمل شکست خورده است و جنگی که آنجا جریان دارد یک جنگ لجستیکی از طرف ناتو علیه روسیه است؛ از این‌رو آمریکایی‌ها تلاش دارند با خرید زمان مانع پیروزی روسیه در جنگ شوند.

دیپلمات اسبق وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه اختلافات دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا منجر به تصویب نشدن بودجه اضطراری برای کمک به اوکراین در کنگره آمریکا شد، گفت: اوکراین برای آمریکا در عمل یک مهره سوخته است و نمی‌تواند بیش از این برای پیروزی اوکراین در نبرد با روسیه سرمایه‌گذاری کند.

وی تاکید کرد: در واقع وقتی عملیات طوفان‌الاقصی اتفاق افتاد و بحران غزه شکل گرفت، این موضوع جدی‌تر شد که آمریکایی‌ها محدودیت‌هایی در پشتیبانی از اوکراین اعمال کنند.

ظهره‌وند با بیان اینکه آمریکا بر خود لازم می‌داند تا در حال حاضر به رژیم صهیونیستی کمک کند، تصریح کرد: بنابراین آمریکا هم از نظر بودجه و هم از نظر لجستیک امکانات نظامی دچار مشکل شده است و اولویت خود را حفظ رژیم اشغالگر می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی مورد پشتیبانی هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا است و همه اعضای کنگره درباره بودجه رژیم صهیونیستی اجماع کردند، ابراز کرد: اگر آمریکایی‌ها بتوانند رژیم اشغالگر صهیونیستی را حمایت کنند، می‌توانند سیاست حمایت از اوکراین را برای ادامه فشار علیه روسیه دست بگیرند که احتمالاً جمهوری‌خواهان نیز در آن صورت از اوکراین حمایت خواهند کرد تا بودجه ۴۶ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب شود.

این سیاستمدار برجسته کشورمان اذعان کرد: ناتو و آمریکا در وضعیت فعلی به صورت تمام‌قد متوسل به این هستند که مانع سقوط رژیم صهیونیستی شوند و تلاش می‌کنند دستاوردی حداقلی در غزه به‌دست آورند تا بتوانند به موضوع اوکراین هم بپردازند.

وی تصریح کرد: بایدن به دنبال ادامه فشار علیه روسیه و به دنبال آن اهدافی است که در کل جهان به ویژه ایران و چین دارد، اما همواره با مخالفت جمهوری خواهان مواجه می‌شود.

ظهره‌وند با تاکید بر اینکه اوکراین عملاً از دست رفته است و اولویتی برای آمریکا ندارد، افزود: اولویت آمریکا در حال حاضر رژیم صهیونیستی است که به‌شدت با مشکلات نظامی، امنیتی و نیروی انسانی مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه عدم پشتیبانی و سقوط رژیم صهیونیستی به منزله سقوط ایالات متحده در این بخش از آسیا است، خاطرنشان کرد: با سقوط رژیم صهیونیستی و اوکراین معادلات به نفع محور مقاومت، ایران، روسیه و چین تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، جو بایدن هفته گذشته از کنگره آمریکا یک بسته بودجه اضطراری به ارزش ۱۰۶ میلیارد دلار متشکل از ۶۱.۳ میلیارد دلار کمک برای اوکراین، ۱۴.۳ میلیارد دلار کمک برای رژیم صهیونیستی و ۱۰.۶ میلیارد دلار کمک برای امنیت مرزی آمریکا درخواست کرد که در خصوص کمک برای اوکراین با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد.

کد خبر 701191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.