تاکید بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار در کرمانشاه

نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در نشست کارگروه اشتغال استان که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، به بیان مشکلات و نیازمندی‌های استان پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در نشست کارگروه اشتغال استان که با حضور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه _پنجشنبه یازدهم آبان ماه_ برگزار شد به بیان مشکلات و نیازمندی‌های استان پرداختند.

در این نشست عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه و با توجه به نرخ بالای بیکاری استان کرمانشاه ایجاد یک قرارگاه اشتغالزایی برای استان کرمانشاه به تصویب رسید که متأسفانه این قرارگاه در مورد کرمانشاه فعال نشد و عملاً نیز اقدامی نگردیده است و اگر نرخ بیکاری کرمانشاه نیز کاهش یافته است حاصل تلاش مدیران استان بوده است.

وی افزود: حال که ساز و کار قرارگاه اشتغالزایی کرمانشاه شکل نگرفته است حداقل تسهیلات آن را به استان بدهید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: راهکار ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه، سرمایه‌گذاری بوده که نیازمند منابع اعتباری و مالی است و الان طرح‌های اقتصادی فراوانی در استان وجود دارد که کاملاً توجیه اقتصادی دارند ولی نیازمند تسهیلات است.

وی گفت: معضل اصلی کرمانشاه بیکاری است و کرمانشاه ظرفیت عظیمی در بخش نیروی کار مورد نیاز حوزه تولید دارد، اما منابع مالی محدود، قدرت مانور را از واحدهای تولیدی برای توسعه و استفاده از نیروی کار جدید می‌گیرد و اگر با تزریق به موقع منابع نتوانیم برای این افراد شغل فراهم کنیم، دچار یاس خواهند شد و از گردونه کار خارج خواهند شد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: یک جوان برای اینکه هویت پیدا کند نیازمند شغل است و برای اینکه در جامعه بتواند زندگی کند و اعتبار پیدا کند حتماً باید شغل داشته باشد و ایجاد اشتغال هویت بخشی به افراد است و نباید اشتغال را فقط با بعد اقتصادی آن ببینیم.

وی با بیان اینکه به عملکرد شستا در کرمانشاه انتقاد وارد است، گفت: پروژه‌هایی داریم که ۲۰ سال است در اختیار شستا بوده و هیچ بازدهی نداشته است و لازم است این طرح‌ها به سرمایه‌گذاران دیگر حتی در بخش خصوصی واگذار شود.

مصری تصریح کرد: در همین پروژه‌های شستا که سالیان متمادی هیچ پیشرفت فیزیکی نداشتند ولی افرادی تحت عنوان هیئت مدیره و مدیران پروژه، حقوق‌های بالا می‌گیرند و از همین رو به این طرح‌ها چسبیده‌اند که لازم است این پروژه‌ها را رها کنند و به مردم بدهند تا کار انجام شود.

همچنین دومین نماینده استان در مجلس شورای اسلامی آرش لهونی نماینده اورامانات با اشاره به بیکاری و دغدغه اصلی و اول کرمانشاه اظهار کرد: بیکاری فعلی حاصل سال‌ها جنگ، زلزله، بی‌توجهی به مناطق مرزی در سال‌های قبل از انقلاب و … بوده و حل آن نیازمند زیرساخت، منابع مالی و تسهیل در روند صدور مجوزها خصوصاً در طرح‌های گردشگری است.

وی گفت: از وزیر خواستار سرمایه‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار در کرمانشاه هستم و موضوع دیگر که گلایه دارم عدم اجرای پتروشیمی روانسر است که قرار بود با سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومان توسط هلدینگ خلیج فارس اجرایی شود و حتی زمین آن نیز در شهرک صنعتی روانسر خریداری شد، اما محقق نشد.

همچنین در این نشست محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه اظهار کرد: از جناب مرتضوی وزیر کار درخواست دارم که این وزارتخانه در واگذاری شرکت‌های خصولتی که بعضاً زیان‌ده بودند و به حیات خلوت برخی تبدیل شدن و حقوق‌های کلان به هیات مدیره‌ ها پرداخت می‌کنند پیشگام شود.

وی گفت: موضوع دیگری که انتقاد دارم بلاتکلیفی تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ است که مطالبه جدی مجلس از دولت است و دولت باید در سال ۱۴۰۲ تعلل در پرداخت این تسهیلات را جبران کند و ضمناً اگر کاهش نرخ بیکاری را داشتیم نیز حاصل پرداخت مناسب تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ بوده است.

نماینده کرمانشاه در مجلس خاطرنشان کرد: نیازمند سرمایه‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار در استان هستیم که اتفاقاً برخی از آن‌ها منابع عظیم مالی در اختیار دارند، اما عمدتاً در سایر استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و از وزیر کار درخواست دارم حتماً قول جدی برای سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در استان به کرمانشاه بدهد.

همچنین شهریار حیدری نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس به عنوان چهارمین نماینده استان در مجلس در این نشست اظهار کرد: کرمانشاه از نظر ظرفیت‌ها جزو استان‌های برتر کشور است اما وضعیت کرمانشاه متناسب با این ظرفیت‌ها نیست.

وی افزود: از وزیر تعاون به عنوان نماینده دولت خواهان امهال تسهیلات زلزله زدگان استان کرمانشاه هستم که سه سال آن محقق شد اما برای سال چهارم هنوز تعیین تکلیف نشده است.

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب گفت: مردم دغدغه اشتغال دارند و مردم شهرستان‌های زلزله زده هنوز بابت تسهیلات زلزله بدهکارند و نیاز به تسهیلات جدید برای اشتغالزایی دارند ولی دچار محدودیت هستند.

کد خبر 701171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.