پروتکل کریدور حمل و نقلی چین به اروپا از مسیر ایران به امضا رسید

تعرفه‌ها و رویه‌های حمل و نقلی و فرایندهای مرزی در چارچوب پروتکل کریدور حمل و نقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه، یکسان‌سازی و هماهنگ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دوازدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو با حضور شهریار افندی‌زاده به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در شهر تاشکند ازبکستان در ۱۱ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این نشست که با حضور وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل و نقلی سازمان همکاری اقتصادی برگزار شد، پیرامون افزایش راهکارهای تقویت ارتباطات حمل و نقلی در منطقه اکو بحث و تبادل نظر شد.

ضرورت تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی منطقه اکو با مشارکت بانک توسعه آسیایی، تکمیل حلقه‌های مفقوده ریلی و جاده‌ای و همچنین راه‌های تجاری سازی و تقویت کریدورهای منطقه‌ای، از جمله اسلام آباد تهران استانبول، آلماتی تهران استانبول و کریدورهای شرقی غربی برای اتصال چین به اروپا و همچنین مسیرهای دریایی خزر، از دیگر مواردی بود که نمایندگان کشورهای عضو اکو پیرامون آن به گفت‌وگو پرداختند و تصمیماتی در خصوص آن اتخاذ کردند.

ضرورت برقراری پایدار جریان حمل و نقل در شرایط بروز پاندمی‌ها و تغییرات ژئوپلتیکی از دیگر مواردی بود که وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل و نقلی منطقه اکو بر ضرورت آن تأکید کردند.

در این نشست شهریار افندی‌زاده با تشریح ابتکار حمل و نقلی ایران-راه، به بیان جزئیات این ابتکار و اجزای آن پرداخت و تاکید کرد که با بکارگیری این ابتکار، کلیه کشورهای منطقه خواهند توانست دسترسی امن و ارزانی را برای اتصال به جغرافیای پیرامونی از مسیر ایران بیابند.

در ادامه این اجلاس، بیانیه و تصمیمات وزرا برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت منطقه اکو قرائت شد.

در حاشیه این نشست، پروتکل کریدور حمل و نقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضای وزرا و نمایندگان کشورهای مذکور رسید.

از آنجا که یکسان‌سازی تعرفه‌ها و رویه‌های حمل و نقلی و فرایندهای مرزی در چارچوب پروتکل امضا شده میان کشورها یکسان‌سازی و هماهنگ خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود بتوان سهم قابل توجهی از حجم ترانزیت چین به اروپا را به مسیر ترانزیت شرقی غربی ایران جذب کرد.

نشست سیزدهم وزرای حمل و نقل سازمان همکاری اقتصادی، سال آینده به میزبانی کشورمان در تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 701088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.