برنامه‌ریزی برای توسعه مشهد به سمت شرق انجام شود

استاندار خراسان رضوی گفت: مشهد نیاز به توسعه به سمت شرق دارد و باید برنامه‌ریزی لازم در این خصوص و اصلاح حاشیه شهر انجام شود.

به گزارش ایمنا- یعقوبعلی نظری امروز- پنجشنبه یازدهم آبان‌- در شصت و نهمین نشست مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور در مشهد اظهار کرد: شهرسازی مشهد در گسترش سطحی و ارتفاعی و در معماری در اتصال به فرهنگ رضوی نبوده و باید این رویه اصلاح شود.

وی افزود: گسترش سطحی مشهد مطابق با مرکزیت و نقطه کانونی بارگاه رضوی نیست.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: حاشیه نشینی از دیگر معضلات کلانشهر مشهد است که باید به کمک صاحبنظران و فعالان این حوزه این معضل حل شود.

نظری خاطرنشان کرد: کلانشهر زائرپذیر مشهد با مشکلاتی برای دسترسی ارزان و آسان زائران به بارگاه رضوی مواجه است، در زمان‌های اوج زائر در حوزه اقامت با مشکل مواجه می‌شویم و ١٣٠ هزار تخت اقامتی به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: برای حل مشکل اقامت در سطح ملی چاره اندیشی شود، همچنین برای سفر به مشهد باید ظرفیت حمل و نقلی ریلی، جاده‌ای و هوایی افزایش پیدا کند.

اختیارات شوراها همچنان کاهشی است

محمدرضا قلندر، شهردار مشهد نیز تاکید کرد: نظام شورایی از دستاوردهای خون شهدا است و این نظام در خدمت‌رسانی به مردم و دولت در ٢۵ سال گذشته و از زمان آغاز فعالیت بسیار کارآمد بوده است.

وی اضافه کرد: مشکلاتی در مسیر نظام شورایی است و امیدواریم با کمک دولت و مجلس این مشکلات رفع و مدیریت یکپارچه شهری عملیاتی شود.

شهردار مشهد تصریح کرد: تاکنون در دوره‌های مختلف قانونگذاری فصلی برای مدیریت شهری در قانون توسعه وجود نداشت اما در برنامه هفتم توسعه فصلی به مدیریت شهری اختصاص یافت که آن هم متأسفانه هفته گذشته حذف شد.

قلندر گفت: چالش‌های مختلفی در مدیریت شهری وجود دارد و قانون نه تنها اختیارات لازم را در اختیار شوراها و شهرداری‌ها قرار نداده بلکه همین اختیارات موجود نیز در حال کاهش است.

وی ادامه داد: از دهه ٧٠ قرار بود قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها محقق شود که پس از سه دهه گذشته محقق شد، اما این قانون به نفع شهرداری‌ها نبود و اختیارات را کاهش داده است.

شهردار مشهد اظهار کرد: باید قانون مدونی برای مدیریت یکپارچه شهری با افزایش اختیارات در مسیر کسب رضایتمندی شهروندان تدوین و مصوب شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 700978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    1 0
    شهرداری‌ها از اختیارات قانونی فقط به کسب درآمد بیشتر از جیب مردم فکر می کنند نه رضایت مندی مردم اگر می خواهید میزان رضایت مردم را بدانید یک نظر سنجی بگذارید شما برای پارک خودرو حاشیه خیابان ساعتی ۸هزارتوامن تا ۱۲هزار تومان پول میگیرید فکر کردید مردم از کجا باید بیارن چنین پولی را قطعا همه این فشار ها بر گرده طبقه عیف است از جمله عوارض خانه ها
  • مشهدی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    شرق وجنوب شرق مشهدکه تماما مناطق صنعتی هستند و تافریمان و بعدازآن هم شهرکها و کارخانجات تولیدی وصنعتی قرارگرفته اند، ازطرف جاده قدیم نیشابور وتربت حیدریه هم پادگان ارتش قراردارد، پس این توسعه شهری بطرف شرق منظور کدام منطقه هست؟.
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      0 0
      بعد فریمان کجاش شهرک صنعتی است همشهری تاکیلومتر۴۵
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    مشروعيت بخشی ( قانون ها به ندرت شکل پذیرند ).
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 0
    ابتدا بایستی از برنامه مدون عدم ساخت حاشیه شهر و داشتن نقشه توسعه شهر با ظرفیت بالا در حاشیه شهر مشهد صحبت شود و زیر ساخت آن فراهم شود سپس ساخت خرد مسکن جلوگیری شود و سپس به این موضوع هم توجه شود آنچه در 50سال گذشته در مشهد ساخته شده بی کیفیت و فرسوده شده و برای بازسازی آن برنامه درستی نوشته و اجرای آن بصورت پایلوت نیز برای تعمیم به کل مشهد اجرا و مشکلات اجرای آن رفع شود فقط حدود قوانین و اختیارات مشکل را حل نمیکند بلکه رانت همه ذینفعان حذف شود