راه‌آهن سنندج - همدان افتتاح شد

پروژه راه‌آهن سنندج - همدان پس از قریب به دو دهه انتظار مردم کردستان، امروز (پنجشنبه) با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه کلان راه‌آهن سنندج - همدان امروز _پنجشنبه یازدهم آبان‌ماه_ با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و همراهی مسئولان استان کردستان به افتتاح رسید و این استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.

پروژه راه‌آهن سنندج - همدان که حدود ۱۸ سال از آغاز عملیات احداث آن می‌گذرد، ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده است.

پروژه راه‌آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است که تا ایستگاه سنندج به صورت کامل راه‌اندازی شده است.

ظرفیت انتقال مسافر راه‌آهن سنندج، سالانه ۳۰۰ هزار نفر و در بخش باری ۵۰۰ هزار تُن است که بر اساس برنامه مقرر این رقم در بخش مسافری در افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار آن نیز به یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

۳۰ درصد از اجرای این طرح در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و در ۲ سال اخیر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آن هزینه شده است.

قرار است راه‌آهن سنندج در سنوات آتی تا مرز باشماق مریوان نیز جهت اتصال به اقلیم کردستان عراق ادامه یابد که با تحقق آن تحول چشمگیری در حوزه حمل و نقل استان کردستان شکل می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در سفر دو روزه خود به استان کردستان، امروز پنجشنبه ساعت ۹ صبح در میدان آزادی شهر سنندج با مردم این شهرستان دیدار خواهد کرد.

افتتاح فرودگاه سقز هم یکی دیگر از پروژه‌های کلانی است که به همت دولت سیزدهم به سرانجام رسیده و همزمان با این سفر به بهره‌برداری می‌رسد.

سدهای چراغ ویس سقز، سیازاخ دیواندره، امیرآباد و رمشت در کامیاران و اراضی پایاب سد گاران مریوان نیز در سفر رئیس‌جمهور به کردستان افتتاح خواهند شد و پروژه‌های تصفیه‌خانه آب شهر دیواندره، سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفری بانه و پست ۶۳/۲۰ کیلوولت سنندج نیز همزمان با این سفر به بهره‌برداری می‌رسند.

کد خبر 700906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.