گلیم سوزنی بنان کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ملی گلیم سوزنی بنان این استان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد سعید طالبی پور عصر امروز _چهارشنبه، دهم آبان‌ماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نشست اخیر شورای ثبت ملی کشور، فن و مهارت تولید گلیم سوزنی هنرمندان صنایع‌دستی استان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با ثبت این اقدام کهگیلویه و بویراحمد پایلوت تولید گلیم سوزنی کشور معرفی می‌شود، عنوان کرد: با ثبت این اثر تعداد آثار معنوی ثبت شده استان به ۸۰ اثر رسیده است و گلیم سوزنی در مناطق شهرستان‌های گچساران، دنا و کهگیلویه تولید می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به متنوع بودن صنایع دستی آن می‌تواند به عنوان مهم‌ترین عامل برای کشف، جذب و پرورش جوانان خلاق، هنرمند و همچنین تشویق و ترغیب سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور حضور در این بخش به ویژه برای ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی سیاست گذاری در راستای فروش و صادرات کالاهای خود باشد.

وی تصریح کرد: صنایع دستی به دلیل برخورداری از بار فرهنگی و دارا بودن جنبه‌های هنری می‌تواند عامل ترویج عناصر فرهنگی در نقاط مختلف کشور و حتی فراسوی مرزها باشد.

طالبی پور خاطرنشان کرد: قالی‌بافی از دیرباز تاکنون از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار بوده و به دلیل مرغوبیت و منحصر به فرد بودن آن و همجواری با عشایر استان‌های فارس و خوزستان و دیگر استان‌ها از نظر رنگ و نقش تأثیرات به‌سزایی گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مهم‌ترین محصولی که در استان کهگیلویه و بویراحمد بافته می‌شود گلیم است که معمولاً به صورت دورو و در ابعاد متفاوت بافته می‌شود، گفت: اغلب دارها از جنس فلزی و از نوع عمودی هستند و مواد بافت نیز فرق دارد، رنگ‌ها و طرح‌ها همه به‌صورت اصیل و هندسی هستند و امروز نوع برجسته آن نیز در این استان بافته می‌شود که از زیبایی خاص و منحصر به فردی برخوردار است.

کد خبر 700831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.