افتتاح ۳۵۵ پروژه راهداری در سفر رئیس‌جمهور به کردستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کردستان با اشاره به اینکه در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان ۳۵۵ پروژه در دو بخش قابل افتتاح بوده و آغاز عملیات اجرایی پیش‌بینی شده است، گفت: میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این تعداد پروژه سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی راهداری کردستان، فرزاد حسنی با اشاره به مصوبات دور اول سفر ریاست‌جمهوری به استان اظهار کرد: در دور اول سفر رئیس‌جمهور هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی مصوب شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۴۷ کیلومتر معادل حدود ۶۵ درصد از مجموع عدد یاد شده محقق شده است، افزود: این میزان آسفالت با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان به پایان رسید و باقی‌مانده پروژه نیز از اعتبارات سال جاری اجرا خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان با اشاره به اینکه در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان ۳۵۵ پروژه در دو بخش قابل افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها در قالب بخش‌های ساخت راه روستایی، نگهداری راه، نگهداری ابنیه فنی، ایمنی و حریم راه، رفع نقاط حادثه‌خیز و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری است.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۳۷ پروژه با هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان اعتبار افتتاح می‌شود و عملیات اجرایی ۲۱۸ پروژه نیز با ۲ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

حسنی تاکید کرد: هم‌زمان با سفر دوم رئیس‌جمهور به کردستان ۱۰۴ کیلومتر راه آسفالت روستایی در قالب ۵۴ پروژه آماده افتتاح است که ۹۵ روستا و سه هزار و ۵۰۰ خانوار از پروژه‌ها بهرمند می‌شوند.

وی میزان اعتبار این تعداد پروژه را ۶۷۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: این هزینه جزو اعتبارات جهشی و به نسبت به سنوات گذشته قابل توجه بوده است.

آسفالت ۳۳۶ کیلومتر راه روستایی عملکرد دولت سیزدهم در کردستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته، در مجموع شاید سالانه فقط ۶۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت می‌شد، تصریح کرد: اکنون در سال جاری ۱۰۴ و در سال گذشته نیز ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده که در عمل چندین برابر سنوات گذشته کار شده است.

وی ادامه داد: در مجموع ۳۳۶ کیلومتر راه روستایی از مصوبات سفر در دولت سیزدهم با اعتبار هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان و با بهره‌مندی ۱۳ هزار و ۵۰ خانوار احداث شد.

حسنی با اشاره به مصوبات دور دوم سفر در حوزه راهداری نیز گفت: در دور دوم سفر هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب خواهد شد که ۵۵۰ میلیارد تومان در زمینه راه روستایی، ۳۵۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز و ایمنی جاده‌ها و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بابت روکش و نگهداری رویه راه‌های اصلی، فرعی و روستایی خواهد بود.

وی با بیان اینکه شاخص بهره‌مندی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالته روستایی در استان کردستان به نسبت به سال ۱۴۰۱ بسیار تغییر کرده است، افزود: میانگین کشوری در این زمینه حدود ۸۴ درصد است که این میزان در استان طی سال گذشته ۷۰ درصد بود و با اقدامات یک سال گذشته به ۷۷ درصد می‌رسد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان تاکید کرد: بهره‌مندی روستاها از راه روستایی فقط برای راهداری نیست، بلکه در مهاجرت معکوس و برای اقتصاد روستاها تأثیرگذار است.

وی گفت: در سایر موارد همچون روکش و نگهداری راه اصلی در سال گذشته ۱۵۰ کیلومتر با اعتبارات ۲۳۰ کیلومتر و امسال ۳۳۶ کیلومتر روکش شد.

حسنی تصریح کرد: در دور دوم سفر بر نقاط حادثه‌خیز استان متمرکز خواهیم شد که در این زمینه تاکنون ۱۶ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است و در حال عقد قرارداد هستیم و عملیات هفت نقطه را آغاز شده است.

تردد ۲ میلیون نفر از مرز باشماق مریوان

وی با اشاره به اینکه در مرز باشماق مریوان در ترانزیت ورودی و خروجی از سال ۱۴۰۰ تاکنون مجموعه ۵.۵ میلیون تن کالا جابه‌جا شده است، افزود: در زمینه جابه‌جایی مسافر نیز در همین مدت ۲ میلیون نفر از این مرز تردد کرده‌اند که به‌یقین تردد زوار در ایام اربعین حسینی در دو سال اخیر تأثیر بسزایی در این آمار داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان اضافه کرد: جابه‌جایی مسافر در مرز سیرانبند نیز رشد داشته است که امیدواریم با ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها تردد در این مرز تسهیل شود.

وی با بیان اینکه بخش نگهداری رویه راه‌های اصلی فرعی و شریانی نقش مستقیمی در ایمنی راه‌ها دارد، خاطرنشان کرد: خط‌کشی جاده، ارتقای حفاظ میانی و جداسازی لاین‌های عبور روشنایی جزو وظایف اداره ایمنی راه است که با اقدامات مؤثر این زمینه تلفات جاده‌ای به صورت محسوسی کاهش پیدا کرده است.

حسنی اضافه کرد: استان کردستان در سال ۱۴۰۱ رتبه چهارم کشور در کاهش تصادفات را کسب کرده و سال جاری نیز رتبه سوم کشور و ۱۵ درصد کاهش تلفات جاده‌ای برون‌شهری را داشته است.

کد خبر 700648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.