موفقیت هفته‌های کاری ۴ روزه در اسپانیا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اجرای طرح‌های آزمایشی هفته‌های کاری چهار روزه در اسپانیا با موفقیت‌های شخصی، اجتماعی و زیست‌محیطی بسیاری همراه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از کشورهای سراسر جهان طی سال‌های اخیر به معرفی هفته‌های کاری چهار روزه اقدام کرده‌اند تا دانشگاهیان، دولت‌ها و شرکت‌ها مزایا و معایب احتمالی این اقدام را مورد ارزیابی قرار دهند. اسپانیا پیشرو در آزمایش چهار روز کاری در هفته بوده و با تجزیه‌وتحلیل نتایج به‌دست‌آمده در آزمایش‌های گسترده خود به نتایج جالبی دست پیدا کرده است که در آزمایش‌های کوتاه و طولانی‌مدت کشور یکسان بوده‌اند.

هفته‌های کاری چهار روزه در والنسیا

برخلاف اکثر آزمایش‌های چهار روز کاری در سراسر جهان، این آزمایش در شهر والنسیای اسپانیا تنها یک ماه طول کشید، اما نتایج نشان‌دهنده مزایای بی‌شماری بود. کارآزمایی هفته‌های کاری چهار روزه در والنسیا ۳۶۰ هزار نفر از کارگران ساکن در این شهر را مورد بررسی قرار داد و به‌رغم مدت‌زمان کوتاه، نتایج حاکی از آن است که مزایای زیادی برای سلامت و تندرستی کارکنان بر جای گذاشت. نتایج نشان داد که کارگران طی یک ماه گذشته با استرس کمتری در محل کار حاضر شدند و زمان بیشتری برای معاشرت با دیگران در کنار وقت‌گذرانی با خانواده داشته‌اند.

مشارکت‌کنندگان در کارآزمایی کوتاه‌مدت والنسیا ۳۵ درصد کاهش سطح استرس و ۶۴ درصد افزایش میزان خواب را گزارش دادند. ۷۲ درصد از آن‌ها نیز اعلام کردند که زمان بیشتری را با دوستان و خانواده خود می‌گذرانند، ۳۷ درصد فعالیت بدنی خود را افزایش داده‌اند و ۴۶ درصد زمان بیشتری را صرف مطالعه و یادگیری می‌کنند.

شورای شهر با اشاره به این‌که هدف اصلی از اجرای این پروژه به‌دست آوردن شواهد جدید از مزایای بالقوه‌ای بوده است که ساعات کاری کوتاه‌تر می‌تواند برای محیط‌های شهری داشته باشد، این کارآزمایی را موفقیتی بزرگ قلمداد کرد که شواهد تجربی قابل‌توجهی از تأثیر مثبت آن بر سلامت کارگران و پویایی در سطح شهر ارائه کرده است.

طبق این شواهد شهر شاهد کاهش چشمگیر ترافیک و آلودگی هوا، بهبود گسترده در درک کلی سلامت توسط کارگران و زمان آزاد بیشتر اختصاص یافته به فعالیت‌های فرهنگی و اوقات فراغت بوده است. والنسیا در طول ماه آزمایشی شاهد کاهش ۹.۵ درصدی ترافیک در شهر و کاهش ۵۸ درصدی غلظت نیتروژن دی‌اکسید در هوا بود که این امر حاکی از مزایای زیست‌محیطی هفته‌های کاری چهار روزه است.

شورای شهر والنسیا همچنین گزارش داده است که اپراتورهای شرکت‌های صنعت اوقات فراغت از افزایش استفاده مردم از وقت آزاد اضافی خود برای گردش و تفریح و افزایش مسافرت‌های درون‌شهری خبر دادند، با این حال مصرف تنباکو در شهر طی این مدت افزایشی جزئی را نشان می‌دهد.

این یافته‌ها نقطه عطف جدیدی برای جنبش هفته‌های کاری چهار روزه در اسپانیا و فراتر از آن به‌شمار می‌رود، البته آزمایش‌های چهار روزه کاری در هفته نتایج امیدوارکننده‌ای را در کشورهای دیگر نیز نشان داده است.

بزرگ‌ترین آزمایش تا به امروز که در بریتانیا اجرا شد، شامل ۳۳ شرکت بود و پس از اعلام نتایج مشخص شد هیچ‌یک از این شرکت‌ها قصد بازگشت به هفته‌های کاری پنج روزه را پس از آزمایش ندارند، چراکه دریافته‌اند چهار روز کاری در هفته ضمن افزایش چشمگیر رضایت کارکنان از کار با ثابت ماندن بهره‌وری همراه بوده است.

کد خبر 700645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.