وقتی چاقوی رسانه دسته خودش را برید

در کنار جنگ و جنایت آشکاری که رژیم صهیونیستی این روزها علیه مردم و ساکنان غزه به راه انداخته است، یک جنگ نهان نیز مدت‌هاست با هدف تحریف واقعیت در جریان است؛ جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در کنار جنگ و جنایت آشکاری که رژیم صهیونیستی این روزها علیه مردم و ساکنان غزه به راه انداخته است، یک جنگ نهان نیز مدت‌هاست که در جریان است؛ جنگی که همواره در پس پرده، یکی از سیاست‌های مکمل این رژیم اشغالگر برای تغییر واقعیت بوده است، جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی است.

امپریالیسم رسانه‌ای، شکل مدرنی از امپریالیسم است که شاکله‌ها و بنیان‌های آن در دهه ۱۹۵۰، به‌طور مشخص در آلمان غربی و پشت دروازه‌های کمونیسم در حاشیه جنگ سرد از سوی ایالات متحده بنا شد، نگاهی به روند تاریخی نبرد رسانه‌ای نشان می‌دهد که اهمیت این ابزار و سلاح تبلیغاتی برای صهیونیسم در کنترل افکار و شست‌وشوی مغزی مردم جهان چنان مهم و حیاتی بود که در کنگره صهیونیسم در سال ۱۹۸۷ میلادی که به رهبری «تئودور هرتزل» در شهر بال سوئیس برگزار شد، تصمیماتی درباره چگونگی سیطره بر رسانه‌های فراگیر به‌ویژه مطبوعات که در آن زمان قوی‌ترین رسانه به حساب می‌آید، گرفته شد که به پروتکل رهبران صهیونیسم معروف شد.

در پروتکل صهیونیسم آمده است: «ما هنگامی در تشکیل دولت اسرائیل موفق خواهیم شد که بر ابزارهای تبلیغاتی و مطبوعاتی جهان، تسلط داشته باشیم.»

شایان فخاری، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات و مدیر آکادمی رسانه‌ای گرالیت می‌گوید شش غول رسانه آمریکا که غول‌های رسانه‌ای نامیده می‌شوند، همه زیر نفوذ صهیونیسم جهانی فعالیت می‌کنند، که این غول‌های رسانه‌های عبارتند از: تایم وارنر AOL ، وایاکام، نیوز کورپوریشن، والت دیزنی، برتلزمان و جنرال الکتریک.

در همین راستا می‌توان برخی از اهداف نفوذ رژیم صهیونیستی در عرصه رسانه‌ها در موارد ذیل خلاصه کرد:

- بسط ارزش‌های مادی که امروزه در غرب نیز متبلور شده است.

- القای ایجاد الگوی جدید برای جهان طبق منش صهیونیسم

- القای بی‌تمدن بودن و تروریست بودن مسلمانان

- جهانی کردن اسطوره‌ها و خرافات دروغ صهیونیسم؛ ازجمله هولوکاست

- نقشه‌های صهیونیسم برای تسلط بر خبرگزاری‌های جهانی

در ایالت متحده آمریکا با وجود شبکه‌های رادیویی تلویزیونی متعدد، سه شبکه ABC ،CBS ،NBC از مشهورترین آن‌ها به حساب می‌آیند و دیگر شبکه‌ها اخبار، گزارش‌های خبری و اقتصادی خود را از این سه شبکه می‌گیرند و این سه شبکه تحت نفوذ صهیونیسم هستند.

از سوی دیگر، به گزارش واحد تحقیق و پژوهش ایرنا، آنچه این روزها در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد، سانسور شدید و نقض دیجیتالی محتوای فلسطینی‌ها است که البته غیرعادی و بی سابقه نیست.

«متا» پنجشنبه، بیست‌وهفتم مهر اعلام کرد ۷۹۵ هزار پست عربی و عبری را در پلتفرم‌های مختلفش طی سه روز اول درگیری حذف و چند هشتگ از جمله «طوفان‌الاقصی» و «#SaveChildren» را که برای اعلام محکومیت کشتار کودکان غزه راه‌اندازی شده بود، ممنوع کرده است و از آغاز جنگ اسرائیل، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به ۴۴۵۰ درخواست دادستانی اسرائیل، برای حذف محتوای فلسطینی پاسخ داده‌اند.

وقتی چاقوی رسانه دسته خودش را برید

«مرکز عربی برای پیشرفت رسانه‌های اجتماعی» در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲۰۰ تخلف از جمله بسته شدن حساب، محدودیت‌های ارسال و پخش زنده و محدودیت‌های دسترسی به پست و پیگیری حساب را ثبت کرد. این تخلف‌ها در جریان رویدادهای محله «شیخ جراح» در ماه مه ۲۰۲۱ افزایش یافت و ۵۰۰ گزارش بین ششم تا نوزدهم مه ثبت شد.

این سانسور خبری دیجیتال سبب شده است که در روزهای اخیر و در پی جنایت‌های گسترده صهیونیست‌ها در غزه، کاربران شبکه‌های اجتماعی طرفدار فلسطین برای فرار از الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی، ضمن انتشار محتوای خود، از املای مخفی و کلمات رمزی استفاده کنند.

شبکه خبری الجزیره، در گزارشی از سیاست‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها برای کنترل افکار عمومی، می‌گوید یک کمپین تبلیغاتی گسترده اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جلب حمایت از اسرائیل در جنگ علیه غزه در جریان است که تبلیغاتی در حمایت از این رژیم، ضمن بازی‌های کودکانه و همچنین در شبکه‌هایی از قبیل توئیتر و یوتیوب نمایش می‌دهد. الجزیره به نقل از «سوفیا اسمیت گلر»، روزنامه‌نگار انگلیسی می‌گوید تخمین زده می‌شود که وزارت خارجه اسرائیل حدود ۷۱ میلیون دلار برای این تبلیغات در یوتیوب هزینه کرده و این تبلیغات در این مدت تقریباً یک میلیارد بازدید داشته است.

این تبلیغات خشم کاربران اروپایی و آمریکایی را برانگیخته است، زیرا معمولاً دستورالعمل‌هایی وجود دارد که این نوع محتوا را به دلیل تبلیغات و سخنان خشونت‌آمیز ممنوع می‌کند. الجزیره در ادامه می‌گوید علاوه بر این، نگرانی‌هایی درباره استفاده از حساب‌های تأیید شده پولی برای انتشار اطلاعات نادرست (به نفع اسرائیل) وجود دارد و از هفتم اکتبر اسرائیل بمب‌هایی در غزه انداخته است که بیشتر از تعداد بمب‌هایی است که آمریکا در طول یک‌سال در افغانستان استفاده کرده است و این بمباران‌ها مسجد، بیمارستان، مدرسه، خانه و ساختمان‌های اداری، همچنین جاده‌ها و گذرگاه‌های مرزی که مردم برای تخلیه تجمع کرده‌اند را با خاک یکسان کرده است.

به گزارش ایمنا، روز گذشته در جدیدترین جنایت صهیونیست‌ها، اردوگاه پرجمعیت «جبالیا» در شمال غزه با ۶ تن بمب آمریکایی مورد اصابت قرار گرفت که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تعداد شهدای جنایت جبالیا ممکن است بیشتر از کشتار بیمارستان المعمدانی باشد، همچنین‏ بر اساس بیانیه وزارت بهداشت غزه تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به ۸۵۲۵ نفر افزایش یافته است که از این میان، ۳۵۴۲ کودک و ۲۱۸۷ زن هستند.

روز گذشته در پی این اتفاق، دست‌های خون‌آلود برافراشته شده در مجلس استماع کنگره آمریکا یکی از تصاویری بود که به سرعت در شبکه‌های مجازی وایرال شد. در این جلسه مخالفان سیاست‌های آمریکا در حمایت از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، دست‌های خود را به رنگ خون درآوردند و در مقابل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده بلند کردند، واکنشی که نشان می‌دهد دست آمریکا، هم در جنایت بمباران غزه و هم در جنگ تحریف حقیقت، برای بخش زیادی از افکار عمومی رو شده است.

وقتی چاقوی رسانه دسته خودش را برید

علی‌رغم این کشتار و نسل‌کشی بی‌سابقه، همچنین سیاست‌های رسانه‌ای پشت پرده صهیونیست‌ها، به نظر می‌رسد این سیاست‌ها تا حدود زیادی شکست خورده و نتوانسته است جلوی انتشار حقیقت نسل‌کشی در غزه را بگیرد. حجم کشتارها و در پی آن حساسیت کاربران شبکه‌های مجازی به این جنگ، آن‌قدر بالا بوده که چاقوی رسانه دسته خود را بریده و پروژه صهیونیستی مدیریت افکار عمومی را بی‌اثر کرده است، تا جایی که شاهدیم در روزهای اخیر راهپیمایی‌های بسیار گسترده‌ای علی‌رغم ممنوعیت برخی کشورها در برگزاری تجمعات حمایت از فلسطین، در شهرهای مختلف آمریکا، کانادا، انگلیس، نیوزلند، دانمارک، سوئد، ترکیه، اردن، اندونزی، برزیل، هند، کره جنوبی، مالزی، آمریکای جنوبی و دیگر نقاط جهان برای محکومیت جنایت‌های رژیم اسرائیل به راه افتاده که در نوع خود بی‌نظیر است.

رهبر معظم انقلاب دهم آبان در سخرانی خود درباره این مسئله اینگونه تعبیر کردند که: «مردم غزه با صبر خودشان، با ایستادگی خودشان، با تسلیم نشدن خودشان نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره آمریکا و فرانسه و انگلیس و امثال اینها کنار کشیدند، اینها را رسوا کردند. مردم غزه با صبرِ خودشان توانستند وجدان بشری را به حرکت دربیاورند. الان شما ببینید در دنیا چه خبر است. در همین کشورهای غربی در انگلیس، در فرانسه، در ایتالیا، در ایالت‌های مختلف خود آمریکا مردم با جمعیت‌های انبوه می‌آیند داخل خیابان، علیه اسرائیل و در موارد بسیاری علیه آمریکا شعار می‌دهند؛ آبروی اینها رفت.»

شاید این بیداری، خاصیت خون زنان، کودکان و مردم بی‌پناهی باشد که روزانه بر زمین می‌ریزد و شاید این تک‌تک ما هستیم که با انتشار حقیقت، در این نبرد پنهان، در دفاع از حق مظلوم مبارزه می‌کنیم.

کد خبر 700615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.