پیگیری حقابه هیرمند باید موضوع دائمی و جدی باشد

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پیگیری حقابه باید موضوع دائمی و جدی باشد، گفت: درخواست داریم همان‌طور که برای دریاچه ارومیه، ستاد ملی تشکیل شد، برای دریاچه هامون نیز ستاد ملی تشکیل شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، محمد کرمی در نخستین نشست ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت کنترل ریزگردها که در سالن اجتماعات فرمانداری شهر زابل، اظهار کرد: امروز در این شرایط آب و هوایی بخشی از مشکلات مردم سیستان را از نزدیک دیده و لمس کردیم، ما از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش توفان‌های گردوغبار به دلیل تغییر شرایط اقلیمی بوده‌ایم.

وی افزود: سیستان سال‌هاست دچار خشکسالی است، برای این معضل برنامه‌هایی در دستور کار بوده که بخشی از آن‌ها اجرا شده، بخشی در قالب مصوبه بوده یا در قالب مطالعات در حال انجام است و درخواست ما این است که دانشگاه سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۴۵۰ عضو هیئت علمی از ظرفیت مردم در راستای هم‌افزایی برای انجام مطالعات استفاده کند.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: باید دقت کرد که زمان مطالعات زیاد طولانی نباشد تا حداقل بخشی از مطالعات را اجرایی و برای تأمین اعتبار آن‌ها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه پیگیری حقابه باید موضوع دائمی و جدی باشد، تاکید کرد: در حوزه آب اقدامات خوبی با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه انجام شده، برای تأمین آب شمال سیستان و بلوچستان نیز برنامه‌هایی در حال اجرا است که حفر چاه‌های ژرف، انتقال آب دریا، انتقال آب تهلاب و جهاد آب‌رسانی از جمله آن‌ها است.

کرمی تصریح کرد: در شرایط موجود انتظار این است که با توجه به شرایط اقلیمی، سرما و گرمای بی‌سابقه‌ای که سال گذشته تجربه کردیم و خسارت‌هایی که در این رابطه وارد شد برای بخش آب، برق و مالیات تخفیف‌هایی قائل شویم تا از این طریق به مردم کمک کنیم، افزون بر آن در بخش گمرک نیز زمانی که مصوبه ۴۰۰ دلاری انجام شده است، نباید با نگاه کلان به آن نگریست، بلکه باید قوانین را برای مرزنشینان انجام داد تا شهرستان‌ها تجاری باشند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی باید توجه ویژه به سیستان و بلوچستان شود، کشاورزی باید به موضوع‌های کشت‌های جایگزین و ایجاد گلخانه بپردازد یا در بخش دام به موضوع تأمین تغذیه دام و در حوزه پرورش ماهی هم باید اقداماتی انجام شود که بخشی از آن‌ها در دستور کار بوده یا اجرا شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: باید در بحران‌ها، سختی‌ها و تهدیدها به دنبال فرصت باشیم، در این زمینه همه مشکلات قابل حل بوده اما شرط تحقق آن تلاش و پیگیری است.

کرمی تاکید کرد: درخواست ما این است همان‌طور که برای دریاچه ارومیه ستاد ملی تشکیل شد، برای دریاچه هامون نیز ستاد ملی تشکیل شود، لازم است همه تلاش کنیم تا نسبت به مسئولیتی که برعهده ما گذاشته شده است، پاسخگو باشیم؛ اگر همه در میدان باشیم مشکلات قابل حل است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: درخواست ما این است که این مشکلات در هیئت دولت مطرح و مصوبه‌ای برای تخفیف آب، برق و مالیات برای کمک به مردم استان اندیشیده شود تا از این بحران به فضل الهی عبور کنیم.

کد خبر 700612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.